AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Hei! Det har seg slik at katten og hunden her i huset rett og slett ikke kommer overens. Først ville de ikke ha noe med hverandre å gjøre og fløyg i hverandre med hver anledning. Hunden er av en liten rase og katten er endel større, så er veldig bekymret for at han skal bli skadet eller begge for den saks skyld. For ca et halvt år siden så det ut som om ''forholdet'' var på bedringens vei og de kunne sove sammen i sofaen og alt virket flott, men nå er det blitt mye værre. Kan ikke gå ut på tur uten at katten følger etter å jakter på hunden å prøver å angripe han ved hver anledning. Hva kan jeg gjøre? Tørr såvidt å ha de i samme rom lengre i frykt for at en av dem skal komme til skade. Katten oppholder seg somregel i gangen og kjøkkenet og hunden i stua, kan det være sjalusi? (Vi fikk katten først) Trenger sårt råd og tips til hva som kan gjøres! (Begge dyrene får like mye oppmerksomhet så langt det rekker, hunden krever jo såklart litt ekstra oppmerksomhet med tanke på tur osv) Anonymous poster hash: c13e2...92f
Tabris Skrevet 1. april 2015 #2 Skrevet 1. april 2015 Det er veldig vanskelig å gi gode råd basert på det du skriver, fordi man burde nesten hatt en atferdsspesialist (på både katt og hund) til å se dere hjemme for å komme med ordentlige råd. Vi vet for lite og har ikke sett dem sammen. Men et par spørsmål: 1. Hvor gamle er katten og hunden? Hvor lenge har de bodd sammen? 2. Har hunden på noen måte plaget katten? (Trenger ikke være noe voldsomt, men bare vist interesse eller lekenhet som katten ikke liker). 3. Har katten noe høyt klatrestativ eller annet hvor den kan komme seg bort fra hunden? Et sted hvor den får være i fred som hunden ikke når?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #3 Skrevet 1. april 2015 Det er veldig vanskelig å gi gode råd basert på det du skriver, fordi man burde nesten hatt en atferdsspesialist (på både katt og hund) til å se dere hjemme for å komme med ordentlige råd. Vi vet for lite og har ikke sett dem sammen. Men et par spørsmål: 1. Hvor gamle er katten og hunden? Hvor lenge har de bodd sammen? 2. Har hunden på noen måte plaget katten? (Trenger ikke være noe voldsomt, men bare vist interesse eller lekenhet som katten ikke liker). 3. Har katten noe høyt klatrestativ eller annet hvor den kan komme seg bort fra hunden? Et sted hvor den får være i fred som hunden ikke når? Katten er 6 år og hunden er 1,5 år så de har bodd sammen i 1 år og 4 mnd. Ja, han er veldig leken av seg og kan være veldig ''oppi ansiktet'' på katten og er ganske nærgående, noe hun tydelig ikke liker. Han blir så glad hver gang han ser henne og kan være veldig påtrengende av seg, men det hjelper somregel å si ''nei'' også slutter han. Katten har sin egen plass oppå kjøkkenskapet der hun pleier å ligge for å komme seg unna Bortsett i fra det pleier hun å være i sofaen og i vinduet (der han ikke når opp), Anonymous poster hash: c13e2...92f
Tabris Skrevet 1. april 2015 #4 Skrevet 1. april 2015 Vi har litt av samme situasjon her hjemme. Har hund og to katter, begge kattene var her først. Ungkatten går det fint med fordi både han og hunden var unge de da traff hverandre. Men gamlekatta sliter. Hunden var jo valpete og frempå, hun ville ikke ha noe med ham å gjøre og klabbet for den minste ting. Han vek unna hele tiden - frem til han ble ordentlig voksen og nå er det HAN som følger etter HENNE og skal ta henne, fordi nå har han hatt fått nok av hersingen hennes. Mitt beste råd er rett og slett å holde dem fra hverandre så mye du kan. Dvs stopp hunden i det du ser antydning til at han er etter katten inne. Og kanskje ha katten inne i det du går tur med hunden slik at hunden slipper å bli plaget da.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #5 Skrevet 1. april 2015 Vi har litt av samme situasjon her hjemme. Har hund og to katter, begge kattene var her først. Ungkatten går det fint med fordi både han og hunden var unge de da traff hverandre. Men gamlekatta sliter. Hunden var jo valpete og frempå, hun ville ikke ha noe med ham å gjøre og klabbet for den minste ting. Han vek unna hele tiden - frem til han ble ordentlig voksen og nå er det HAN som følger etter HENNE og skal ta henne, fordi nå har han hatt fått nok av hersingen hennes. Mitt beste råd er rett og slett å holde dem fra hverandre så mye du kan. Dvs stopp hunden i det du ser antydning til at han er etter katten inne. Og kanskje ha katten inne i det du går tur med hunden slik at hunden slipper å bli plaget da. Takk for gode råd! Har prøvd å holde de mest mulig adskilt, men klarer ikke å la katten være f.eks på kjøkkene/gangen store deler av dagen mens hunden er i stua uten å få utrolig dårlig samvittighet. Det er alltid folk der katten befinner seg uansett, men prøver å bytte på hvem som får være i stua. Anonymous poster hash: c13e2...92f
Tabris Skrevet 1. april 2015 #6 Skrevet 1. april 2015 Med adskilt mener jeg ikke at de må være i to ulike rom, det tror ikke jeg heller er særlig bra for noen av dem. La dem være i samme rom og forholde seg til hverandre, men pass på at ingen av dem er etter eller plager den andre.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #7 Skrevet 1. april 2015 Med adskilt mener jeg ikke at de må være i to ulike rom, det tror ikke jeg heller er særlig bra for noen av dem. La dem være i samme rom og forholde seg til hverandre, men pass på at ingen av dem er etter eller plager den andre. Okei! Da missforsto jeg litt, hehe. Følger med dem heltiden, men av og til skal det ikke mer til enn at hunden er på verandaen i 10 sekunder også er katten der, klar til å angripe uten at han har gjort noe. Jeg får prøve å være ekstra nøye med å følge med og prøve å se ting før det skjer noe. Det har heldigvis enda ikke skjedd noen store uhell - bortsett fra at hunden en gang fikk seg et bitte lite klore merke i øret en gang. Er bare så redd for at det en dag skal gå skikkelig ille! Anonymous poster hash: c13e2...92f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå