Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #1 Skrevet 20. august 2004 Jeg har en oppfatning av at det er lettere å ringe og "skvaldre" med folk som har fasttelefon. Mobilen blir liksom fremdeles brukt mest til korte samtaler. Eller hva synes du? Jeg skal nemlig flytte, og vurderer å ikke ha fasttelefon, bare mobilen. Men siden jeg er aleneforsørger, blir det mange hjemmekvelder. Da er det jo koselig når noen ringer, men kommer folk til å nøle mer med å ringe når jeg bare har mobilen?
Timian Skrevet 20. august 2004 #2 Skrevet 20. august 2004 JA til fasttelefon!! Det er jo så BILLIG! Eller til og med GRATIS hvis du bruker ip-telefon! (Nå er det tellerskrittene jeg henviser til, da! Abonnement kommer jo i tillegg!) Dessuten tror jeg ikke det er på langt nær så skadelig å snakke i fasttelefon som i mobil!
Monstermagnet Skrevet 20. august 2004 #3 Skrevet 20. august 2004 JA til fasttelefon!! Det er jo så BILLIG! Eller til og med GRATIS hvis du bruker ip-telefon! (Nå er det tellerskrittene jeg henviser til, da! Abonnement kommer jo i tillegg!) Dessuten tror jeg ikke det er på langt nær så skadelig å snakke i fasttelefon som i mobil! Det kommer selvfølgelig an på hvor mye du snakker i telefonen. Skader av stråling vet man foreløpig veldig lite om..
~sikka~ Skrevet 20. august 2004 #4 Skrevet 20. august 2004 Vi har ikke hatt fasttelefon på flere år. Trenger det absolutt ikke, fastavgiftene er jo helt sinnsyke og dette tjenes inn på de ekstra ørene det koster å ringe med mobil. Nå har jo i tillegg NetCom kommet med Plenty, det gjør det enda mere lønnsomt for meg :D
Timian Skrevet 20. august 2004 #5 Skrevet 20. august 2004 Prisen er selvsagt avhengig av bruken!! Men å ringe en annen fasttelefon innen Norge koster 21 øre pr min! Skal snakke lenge før du er oppe i mobilpriser da! Vet ikke helt hva prisene er på abonnement på ip-telefoni, men det er i alle fall gratis å ringe andre fasttelefoner i Norge! Jeg liker å kunne prate når jeg først ringer folk, og da vil jeg ikke tenke på hvor mye penger jeg bruker på det! Men hver sin lyst
Gjest 3llie Skrevet 20. august 2004 #6 Skrevet 20. august 2004 Jeg har ikke hatt fast telefon siden jeg forlot redet. Har aldri savnet det. I tillegg betaler jobben for mobilbruken så jeg har ingen telefonutgifter
nyibyen Skrevet 20. august 2004 #7 Skrevet 20. august 2004 Har ikke hatt fasttelefon på over 1 år, og savner det ikke. Bruker mobil med kontantkort pga at jeg ringer ekstremt lite, sender mest sms. Og "låner" jobbtelefonen innimellom hvis det er noe jeg må ordne telefonisk. Nå går jeg mer enn en mnd på et kontantkort til 150,- og det er jo mindre enn bare momsen og gebyrene på en vanlig fasttelefon! Men av og til skulle jeg gjerne ville slenge meg på sofaen og snakke med venner langt unna. Problemet er at få av de har fasttelefon, og det er jo dyrt å ringe fra fast til mobil.
Timian Skrevet 20. august 2004 #8 Skrevet 20. august 2004 Det er kanskje det kjedeligste med å ha fasttelefon, at venner ikke har det... Men fortsatt er det mange som har det, og får inntrykk av at de fleste skaffer det igjen når de kjøper seg hus eller leilighet hvor de skal bo lenge. (Når det gjelder mine venner altså! Kan jo ikke snakke for alle ) Men jeg er også så avhengig av å snakke med familien min at jeg MÅ ha fasttelefon! Dessuten har jeg ingen jobb som betaler mobilen min... :-(
Linselus Skrevet 20. august 2004 #9 Skrevet 20. august 2004 Prisen er selvsagt avhengig av bruken!! Men å ringe en annen fasttelefon innen Norge koster 21 øre pr min! Skal snakke lenge før du er oppe i mobilpriser da! Etter kl 1700 er det vel 14 øre i minuttet? (trodde jeg, men kanskje jeg ikke er helt oppdatert?)
Arkana Skrevet 20. august 2004 #10 Skrevet 20. august 2004 Vi har fasttelefon og det er sambos jobb som betaler for den, så den blir mye brukt. De betaler også for hans mobil, så den bruker jeg også når jeg kan. Vurderer å kutte fasttelefon og få jobben til å betale ADSL istedet.
alisia4 Skrevet 20. august 2004 #11 Skrevet 20. august 2004 Jeg vil ikke anbefale deg å bare bruke mobil, vist du ringer endel. Da blir det svært dyrt. Jeg brukte ca 1500 kr hver mnd :o med bare mobil, fordi jeg hadde endel samtaler til vanlig nr. spesielt kontorer og andre viktige tlf. da ble dette resultatet. ( lang kø.. og vennligst vent på svar... hørt den før? da løper teleskrittene altså) Da jeg fikk tilkoblet vanlig tlf. sparte jeg ca.1000 mnd og ringer omtreng like mye. Nå er mine tlf. på ca. 300 vanlig fast tlf. og kontant kort i tillegg til mobil.
Gjest Anonymous Skrevet 20. august 2004 #12 Skrevet 20. august 2004 Dette skjønner jeg ikke - og nå er jeg skikkelig irritert! Spørsmålet mitt gjaldt faktisk ikke penger. Jeg lurte på om folk generelt har en ekstra barriere med å ringe til mobiltelefon for å holde kontakten, altså om man risikerer å miste venner dersom man sier opp fasttelefonen. Jeg bor på et sted der jeg ikke har så stort nettverk, og vil prøve å utvide dette. Derfor spørsmålet. Så hvem har flyttet tråden min til Forbruker og økonomi?? Det er jo ikke det det gjelder??
Hu i Svingen Skrevet 20. august 2004 #13 Skrevet 20. august 2004 Har ingen slike barrierer, nei. Snakker ikke veldig mye i telefonen, men ringer stort sett alltid til folks mobiltelefon, for da vet jeg at de er til stede En annen ting: Man må da fortsatt ha fasttelefon for å ha internett (bortsett fra de få stedene der det finnes trådløst nett)??? Og internett må man jo ha!
Arkana Skrevet 20. august 2004 #14 Skrevet 20. august 2004 Ingen barriere egentlig, men har jeg både fasttelefonnr og mobilnr til noen ringer jeg alltid til fasttelefonen først (så fremt jeg ikke vet at vedkommende ikke er hjemme), fordi det er billigst og lettest (slipper å tenke på om vedkommende har nok batteri osv osv).
Shagya Skrevet 20. august 2004 #15 Skrevet 20. august 2004 Har ikke fasttelefon, men vurderer Telio. Jeg ringer svært sjelden, sender mest SMS, og det er nettopp fordi jeg kun har mobil med kontantkort. Om jeg er nødt til å ringe, prøver jeg å få gjort dette fra kontortelefonen på jobb.
Orthia Skrevet 20. august 2004 #16 Skrevet 20. august 2004 Jeg har fasttelefon, og foretrekker helt klart å ringe andre på fasttelefon om det er en typisk "skravlesamtale" til venninner eller familie. Ringer jeg på mobil, vet jeg jo ikke om de er hjemme og har tid til å snakke, men en fasttelefon forteller at brukeren er hjemme og sannsynligvis tilgjengelig for mer enn to-minutters-samtaler. Et annet aspekt som jeg faktisk syns er litt viktig, er kontakten med andre familiemedlemmenes "kontakter". Hadde mannen min og jeg bare hatt hver vår mobil, hadde jeg sannsynligvis sjelden snakket på telefon med hans familie og hans venner, og vice versa. De hadde nok kun ringt direkte til den de skulle snakke med, med mindre det var noe helt spesielt. Jeg ønsker også at barnehage, barns venner osv primært bruker fasttelefonen vår, slik at nødvendig informasjon ikke tilfaller én av oss foreldre, men begge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå