Gå til innhold

Kjøpt bolig, ulik eierandel, hvordan fordele omkostninger?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt bolig med samboer hvor vi har ulik eierandel/eierbrøk. Spørsmålet er hvordan vi skal fordele omkostningene med kjøpet (dokumentavgift, eierskifteforsikring, etc)? Dette er jo rene utgifter og ikke noe man får igjen...

Hva er vanlig praksis her?

Fortsetter under...

Alle kostnader knyttet til boligen (kjøp, vedlikehold og oppussing) betales i utgangspunktet etter eierandel

På den andre siden bør i prinsippet den som eier minst betale noe "leie" ...

Går ikke litt av poenget med ulik eierandel bort om man begynner med husleie???

• Liker 6

Går ikke litt av poenget med ulik eierandel bort om man begynner med husleie???

Hvis jeg flytter inn hos kjæresten og da betaler en rimelig leie på f eks 3 500, og så får kjøpe meg inn med 10 %, skal jeg da plutselig bo der gratis?

Tviler på om noen bryr seg om dette dersom eierbrøken er 60/40.... Men i eksempelet over er det riktige å betale 80 % av opprinnelig leie.

EDIT: Jeg snakker da om"uforpliktende" samboerskap med separat økonomi, ikke om ektepar / par med barn...

Endret av nojac

Annonse

Er jo slik at det er en ulempe for den som må betale mer for boligen, "trøsten" er jo at det en går inn med får man igjen i form av boligens verdi.

Når det kommer til avgiftene så er jo dette penger rett ut, og er det ikke da rimelig at man deler på disse? Som nevnt over så har man satt på spissen en meget god situasjon omen eier 10%.

Ble nevnt oppussing her, her er det for meg ingen tvil: dette er 50/50, med mindre man pusser opp for å få ren verdistigning ifm salg, eller feks setter opp en garasje. Er jo ikke slik at hver gang en maler så skal den ene betale mer.

Ble nevnt oppussing her, her er det for meg ingen tvil: dette er 50/50, med mindre man pusser opp for å få ren verdistigning ifm salg, eller feks setter opp en garasje. Er jo ikke slik at hver gang en maler så skal den ene betale mer.

Jo det skal man. Og det er til slike ting leien kommer inn i bildet.

​Men mange vil nok foretrekke å droppe denne leien og i stedet dele på malingen....

Gjest Sunhands

Jo, det er egentlig sånn, det sa i alle fall vår advokat. Oppussingsutgifter fordeles etter eierbrøk.

Hvis jeg flytter inn hos kjæresten og da betaler en rimelig leie på f eks 3 500, og så får kjøpe meg inn med 10 %, skal jeg da plutselig bo der gratis?

Tviler på om noen bryr seg om dette dersom eierbrøken er 60/40.... Men i eksempelet over er det riktige å betale 80 % av opprinnelig leie.

EDIT: Jeg snakker da om"uforpliktende" samboerskap med separat økonomi, ikke om ektepar / par med barn...

Jeg skjønner hva du mener, jeg hadde ikke tatt utgangspunkt i at noen kjøper seg inn med 10 %, da kan jeg i grunn skjønne at man må betale litt leie :-)

Jeg skjønner hva du mener, jeg hadde ikke tatt utgangspunkt i at noen kjøper seg inn med 10 %, da kan jeg i grunn skjønne at man må betale litt leie :-)

Prinsippet blir jo det samme uavhengig av eierbrøk.

I eksempelet til Sunhands (75/25) skal den som eier minst betale 50 % "leie".

Eier man 60/40 blir det 20 % leie. Og de hundrelappene kompenserer man lettere for med å definere maling, boligforsikring, kommunale avgifter osv som "fellesutgifter". (Dette er jo utgifter som huseier er ansvarlig for og strengt tatt skal deles etter eierbrøk)

Endret av nojac

Prinsippet blir jo det samme uavhengig av eierbrøk.

I eksempelet til Sunhands (75/25) skal den som eier minst betale 50 % "leie".

Eier man 60/40 blir det 20 % leie. Og de hundrelappene kompenserer man lettere for med å definere maling, boligforsikring, kommunale avgifter osv som "fellesutgifter". (Dette er jo utgifter som huseier er ansvarlig for og strengt tatt skal deles etter eierbrøk)

Men si man ikke kjøper seg inn med mer enn 40 % av boligen, eller 30. Fordi man faktisk ikke har råd, blir det da rettferdig å betale leie ? Kunne man da ikke heller ha kjøpt seg inn med en litt høyere prosentandel? :P

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Men si man ikke kjøper seg inn med mer enn 40 % av boligen, eller 30. Fordi man faktisk ikke har råd, blir det da rettferdig å betale leie ? Kunne man da ikke heller ha kjøpt seg inn med en litt høyere prosentandel? :P

Nei, man skal ikke betale høyere leie.

Anonymous poster hash: a404d...d82

Hei,

Har kjøpt bolig med samboer hvor vi har ulik eierandel/eierbrøk. Spørsmålet er hvordan vi skal fordele omkostningene med kjøpet (dokumentavgift, eierskifteforsikring, etc)? Dette er jo rene utgifter og ikke noe man får igjen...

Hva er vanlig praksis her?

Avgiftene ville jeg delt 50/50

Det er alltid vanskelig å kombinere rettferdighet og separat økonomi når de økonomiske forutsetninger er svært ulike..

I langsiktige forhold velger jo de fleste 50/50 hvis begge parter har råd til det.

Men å skaffe f.eks 3-400 000 for å få økt eierandelen med 10 % kan være vanskelig for mange. Da heller betale noen hundrelapper i måneden i "leie"...

Jeg tviler på at særlig mange praktiserer leie fra den med minst eierandel. Da er det nok vanligere å dele 50 % på utgifter som strengt tatt skulle vært delt etter eierbrøk. Slik som kostnadene som er tema i denne tråden.

• Liker 1
Annonse
Gjest Sunhands

Det er alltid vanskelig å kombinere rettferdighet og separat økonomi når de økonomiske forutsetninger er svært ulike..

I langsiktige forhold velger jo de fleste 50/50 hvis begge parter har råd til det.

Men å skaffe f.eks 3-400 000 for å få økt eierandelen med 10 % kan være vanskelig for mange. Da heller betale noen hundrelapper i måneden i "leie"...

Jeg tviler på at særlig mange praktiserer leie fra den med minst eierandel. Da er det nok vanligere å dele 50 % på utgifter som strengt tatt skulle vært delt etter eierbrøk. Slik som kostnadene som er tema i denne tråden.

Løpende utgifter/boutgifter skal være 50/50. Alt som går inn til vedlikehold og oppussing av hus, deles etter eierbrøk. Å snakke om "leie" er noe helt nytt for meg, dette er ikke vanlig. Det blir vel typisk "kvinnefelle" og er ikke en god løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...