AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Mannen min stammer, men ikke veldig voldsomt (fordi han har fått mye hjelp av logoped som barn). Vi har en sønn sammen, og jeg har vært litt redd for at han også skulle begynne å stamme (det er ganske stor arvelighet). Nå er gutten vår 2,5, han prater veldig mye og godt (ble påpekt på 2-årskontrollen at han snakket langt bedre enn hva som kunne forventes av en på hans alder), og han stammer foreløpig overhode ikke. Noen som vet når stamming pleier å "debutere"? Er det sånn at siden sønnen vår ikke stammer nå som han er 2,5, så kommer det ikke til å plutselig dukke opp heller? Eller kan det fortsatt komme selv om han prater veldig godt allerede nå?Anonymous poster hash: 300b4...a79
Miramiri Skrevet 1. april 2015 #2 Skrevet 1. april 2015 Mannen min stammer, men ikke veldig voldsomt (fordi han har fått mye hjelp av logoped som barn). Vi har en sønn sammen, og jeg har vært litt redd for at han også skulle begynne å stamme (det er ganske stor arvelighet). Nå er gutten vår 2,5, han prater veldig mye og godt (ble påpekt på 2-årskontrollen at han snakket langt bedre enn hva som kunne forventes av en på hans alder), og han stammer foreløpig overhode ikke. Noen som vet når stamming pleier å "debutere"? Er det sånn at siden sønnen vår ikke stammer nå som han er 2,5, så kommer det ikke til å plutselig dukke opp heller? Eller kan det fortsatt komme selv om han prater veldig godt allerede nå?Anonymous poster hash: 300b4...a79 Du kan lese dette, tar for seg småbarnsstotring og stamming: http://www.statped.no/Global/1_Tema/Spr%C3%A5k%20og%20talevansker/Spr%C3%A5k%20og%20talevansker%20dokumenter/Taleflytvansker/VE-Spesialpedagogikk0413SmabarnsstotringStamming-Artikkel-Heitmann%202013%2006%2019.pdf
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Skrevet 16. mai 2015 Mannen min stammer, men ikke veldig voldsomt (fordi han har fått mye hjelp av logoped som barn). Vi har en sønn sammen, og jeg har vært litt redd for at han også skulle begynne å stamme (det er ganske stor arvelighet). Nå er gutten vår 2,5, han prater veldig mye og godt (ble påpekt på 2-årskontrollen at han snakket langt bedre enn hva som kunne forventes av en på hans alder), og han stammer foreløpig overhode ikke. Noen som vet når stamming pleier å "debutere"? Er det sånn at siden sønnen vår ikke stammer nå som han er 2,5, så kommer det ikke til å plutselig dukke opp heller? Eller kan det fortsatt komme selv om han prater veldig godt allerede nå?Anonymous poster hash: 300b4...a79 Jeg stammer selv, og det begynte da jeg var 3-4. For noen starter det i 5-6 års alderen. Jeg har vært i samtale med voksne personer gjennom Norsk Interesseforening for Stamme (stamming.no) som begynte å stamme da de var 11 og 16. Mange som starter i å stamme slutter, da det er en del av taleutviklingen. Ei logoped fortalte meg at stammingen i ung alder kom av at man utvikler seg kognitivt raskere enn talemotorikken klarer å håndtere. Om det er sant eller ei må noen andre svare på. Anonymous poster hash: de9a2...246
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #4 Skrevet 16. mai 2015 Og husk at selv om barnet begynner å stamme om et par år, så betyr ikke det nødvendigvis at det vil fortsette med det. Broren min stammet veldig i en periode da han var 4-5 år, men akkurat som stammingen begynte over natten, så ble den borte over natten. Anonymous poster hash: 1bd84...141
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #5 Skrevet 16. mai 2015 Dere er nok ikke over 'faresonen' enda. Men etter 6 års alder er det ikke så vanlig å begynne. Og om han skulle begynne å stamme så vokser veldig mange barn det av seg. Bare ca.1 % av voksne stammer, så det er gode prognoser selv om det er sant som du sier at det er arvelig. Husk at det er forskjell på stottring og stamming og småbarnsstottring er veldig vanlig...Anonymous poster hash: fb4e5...735
Gull vaffel Skrevet 16. mai 2015 #6 Skrevet 16. mai 2015 jeg er 23 år og stammer. begynte rundt 6 års alder og det samme gjorde min søster, hun stammer også i voksen alder. stammer ikke så veldig, men er merkbart. jeg har to sønner på 3 og 4 år og ingen av de stammer enda heldigvis håper de slipper å slite med det
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #7 Skrevet 16. mai 2015 Jeg stammer selv, og det begynte da jeg var 3-4. For noen starter det i 5-6 års alderen. Jeg har vært i samtale med voksne personer gjennom Norsk Interesseforening for Stamme (stamming.no) som begynte å stamme da de var 11 og 16. Mange som starter i å stamme slutter, da det er en del av taleutviklingen. Ei logoped fortalte meg at stammingen i ung alder kom av at man utvikler seg kognitivt raskere enn talemotorikken klarer å håndtere. Om det er sant eller ei må noen andre svare på. Anonymous poster hash: de9a2...246 Jeg stammet også da jeg var rundt 12-13 år. Nå er jeg 19 og stammer bare av og til, men det er ikke et problem for meg slik som det var før. Synes det var kjempeflaut å snakke i det hele tatt siden jeg stammet hele tiden Anonymous poster hash: 31d02...118
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå