AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Har hatt med hunden på skitur for første gang å i påsken. Hun hopper og spretter en del og vil gjerne ut og snuse i snøen. Hvordan trener man best hunden slik at hun forstår at på skitur må hun gå ved siden av meg? Anonymous poster hash: e5d91...1ea
Try2 Skrevet 2. april 2015 #2 Skrevet 2. april 2015 det blir vel det samme som at dere gikk på tur uten ski... Mange hunder elsker snø. La henne sprette og snuse. Det er bare positivt. Så kan dere gå etterhvert. Jeg bruker ordet "Gå" når vi skal gå. Så sier jeg Gåhhh når vi skal øke farten. Jeg bruker strikk og magebelte og pelsen skjønnner ganske raskt; Yeah Denne leken var kjempeartig
Gjest Sunhands Skrevet 4. april 2015 #3 Skrevet 4. april 2015 Jeg lurer på det samme, så jeg henger meg på her! Har akkurat fått meg ski og tenkte meg ut for å teste dem. Hunden min har aldri vært med på skitur før. Hva slags utstyr bruker dere? Jeg har belte, men ikke spesielt bånd. Bruker dere slikt strikkbånd?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #4 Skrevet 4. april 2015 Putter hunden i en ryggsekk og bærer den på ryggenAnonymous poster hash: cbf02...422
SjiraffenLaffen Skrevet 4. april 2015 #5 Skrevet 4. april 2015 (endret) Før man starter med å gå på ski i løyper med hund burde man ha innarbeidet en god stopp komando, sakte, bak, høyre og venstre samt å h lært hunden å trave på din høyre side. Når hunden kan dette tar dere på hunden en god trekksele som sitter riktig, tar på dere selv belte og velger kobbel utifra om dere har strikk og demping i beltet deres, har dere det trenger dere bare vanlig kobbel, har dere ikke demping i belte er det godt med et strikk kobbel. Start med rolig og kort tur de første gangene hunden er med, og husk å ros og belønn masse når hunden trekker og løper på rett side av deg/sporet. Å lære inn kommandoene er lettest uten ski på beina. Endret 4. april 2015 av SjiraffenLaffen
Try2 Skrevet 5. april 2015 #6 Skrevet 5. april 2015 Hunden min tok dette veldig raskt så dere kan gå rett i løypa Når den får gøye oppgaver blir jo den extra motivert, akkurat som oss. Har du belte trenger du strikk som er ca 3 meter..da blir det mer behagelig både for deg og hund. Og så sele til hunden. Let på finn.no feks. NB KJøper du på butikk så ta med hunden slik at du kan prøve selen.
Gjest ulvepopcorn Skrevet 5. april 2015 #7 Skrevet 5. april 2015 Første bud: ski uten stålkanter. Deretter et belte/stirkkbånd og en sele til hunden. Evt potesokker dersom snøen er hard og skarete. Så må dere nok trene på å gå pent. De færreste bikkjer vet hva de skal gjøre når mennesket plutselig sklir på slike rare pinner, så det er ikke rart om hunden din ikke gikk perfekt første gangen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå