Gå til innhold

Trenger man HDMI kabel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp kjøpt meg nytt tv, og selgeren spurte om jeg hadde HDMI kabel. Trodde jeg hadde det, men tydeligvis ikke. Har ikke peiling på tv i det hele tatt, så derfor spør jeg her; trenger jeg HDMI kabel til tv? Eller kun dersom jeg skal koble PC'en til tv?

Anonymous poster hash: 9e985...7c1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags kabel bruker du nå, SCART?

Har du en TV med høy oppløsning så trenger du HDMI for å få utnytte av den.

Anonymous poster hash: f3830...9d8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke pakket opp tv enda, men det er høy oppløsning på tv. Er på flyttefot, så skal også få meg bredbånd og kanaler. Usikker på om de har HDMI kabel med seg som de plugger i dekoderen, eller om jeg må skaffe dette selv.

Skrevet

Spørs hva du skal koble til tv. "Set-top bokser" (kabeltv/satelitt/rikstv bokser) har vel vanligvis scartutgang. En DVD spiller har som oftest scart, bluray spillere har ofte ikke. PCer har aldri scart, men vanligvis HDMI og DVI/VGA (de to siste er vanligst på stasjonære).

Bildet er hemningsløst bedre over HDMI, så bare det er god nok grunn til å få tak i en slik kabel. Ikke er de dyre heller om du ikke lar deg bli påprakket dyre "gullkabler" og annet unødvendig fjas.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Men er det noen som vet om montører på bredbånd har med seg en slik kabel som de kobler til tv'en, eller er dette noe jeg må ha fra før?

Skrevet

Takk for svar! Men er det noen som vet om montører på bredbånd har med seg en slik kabel som de kobler til tv'en, eller er dette noe jeg må ha fra før?

Kabeltv? Det spørs vel hva som vanligvis er pakket sammen med dekoderen. Ligger det en hdmi kabel oppi pappesken kan du bruke den. Jeg hadde spurt kabelselskapet hva som følger med.

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis følger det med hdmi med dekoderen. Fikk det med både get og altibox.

Forresten, blu ray kan ikke komme med scart pga hdcp. Men, har du kjøpt ny tv bruk for all del ikke scart. Elendig bilde.

Anonymous poster hash: dc50d...b43

Skrevet

Vanligvis følger det med hdmi med dekoderen. Fikk det med både get og altibox.

Forresten, blu ray kan ikke komme med scart pga hdcp.

Jeg fant bokser hos prisjakt med scartutgang. Men når jeg kikket litt nærmere på dem, så jeg at det var kombibokser med HDD opptak og tv mottaker. Jeg mener det var blurayspillere med komponentutganger på markedet tidligere. Vel er det ikke scart, men det er analoge tilkoblinger. Men industrien vil nok ha disse bort, ja. Med HDMI har de full kontroll over kjeden, og de kan blokkere kopi-pirater.

Men, har du kjøpt ny tv bruk for all del ikke scart. Elendig bilde.

Anonymous poster hash: dc50d...b43

Enig med du.

AnonymBruker
Skrevet

Biltema har billige hdmi-kabler. Funker fint her.

Anonymous poster hash: 74da6...b7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...