Gå til innhold

Kildesorterer du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, sorterer matavfall, glass/metall og papp. Og har akkurat bestilt en egen dunk for plast så da skal jeg begynne med det også.

Har alltid hatt problemer med at restavfall dunken blir for fort full så gleder meg faktisk til at plast kan gå i egen dunke i håp om å redusere restavfallet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer matavfall og papp, plast gidder jeg ikke å sortere da all plasten kjøres til samme ovn som restavfallet.

Anonymous poster hash: 5d972...a59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sorterer.

Men jeg bor ikke i Norge. Her har vi innsamling av matavfall hver mandag og fredag, papir hver tirsdag, plast/emballasje onsdag og restavfall torsdag.

Fungerer alldeles utmerket!

Anonymous poster hash: 49608...b9e
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jepp :)

Min kommune har et utmerket opplegg hvor vi sorterer og de henter: Organisk avfall (blomster, mat o.l. alt som kan komposteres), glass og metall, plast, papir og restavfall.

El. avfall som lysrør, batterier og små elektriske produkter (f.eks. vaffejern, brødristere og hårfønere) leveres i eget 'innkast' på alle dagligvarebutikker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere burde først og fremst sortere glass og metall.

Anonymous poster hash: 47944...f3a

• Liker 1
Skrevet

Metall og glass kastes i beholder for slikt. Papir/papp osv. går i papirsøppel eller i peisen. Alt som er igjen går i restavfall. Med unntak av batterier og lyspærer, selvfølgelig.

Skrevet

Mer eller mindre. Mat går i restavfall, da jeg produserer så lite at det enten råtner (forholdsvis uaktseptabelt på kjøkkenet) eller tvinger meg til å bruke så mange poser at miljøgevinstene blir miljøkostnad.

• Liker 1
Skrevet

Bortkastet tid? Det tar da ikke så innmari lang tid så lenge man bare har fire bøtter i stedet for en?

Anonymous poster hash: 40f5e...89a

Ja det er der problemet ligger for vår del. Vi har ikke sjans i havet til 4 forskjellige bøtter. Har saumfart IKEA for små passende bøtter, men det er bare ikke plass. Kildesorterte før, men nå blir det vanskelig... Har helt medium dårlig samvittighet ettersom å kildesortere for å redde klimaet er som å spytte i ørkenen. Det sagt så hadde jeg gjort det om jeg hadde fått det til...

• Liker 1
Skrevet

Samme her

Har ikke sjans for å få plass til alle bøttene som kreves for å kildesortere.

Og pga dyrene mine så må jeg ha alt i skapet under vasken. Et sted som allerede er ganske trangt.

Så jeg har plass til 2 bøtter, så da har jeg valgt å sortere papp i den ene og alt annet i den andre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer alt annet enn matavfall, det går i restavfallet.

Anonymous poster hash: 566ed...314
AnonymBruker
Skrevet

Sorterer ut papir. Resten går i den store dunken.

Anonymous poster hash: b40c6...eb2
Skrevet

Gjenvinning/kildesortering er dyrt og slett ikke alt man kildesorterer havner der det skal. Gjenvinningen i seg selv er også en belastning på miljøet, så det er neppe den store løsningen på miljøspørsmålet, samme hva miljøvernere og Sølvguttene sier. I det lange løp blir det viktigere å utvikle emballasje som er lettere, billigere og mer miljøvennlig å gjenvinne. De nye brusflaskene, som alle klager sånn på, er et skritt i riktig retning. (Synes jeg.)

Jeg kildesorterer det meste; mat, papir/papp, glass og plast (flaskepant) og batterier/ødelagt elektronikk. Selv om jeg synes det er sløsing med både tid og penger havner forhåpentligvis det meste på steder der ikke mennesker eller dyr kan tråkke på det. :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jepp :)

Glass og metall i en dunk, matavfall i egen, papp og papir i egen, plast går i sånn svær plastpose fra vesar og resten i restavfall.

Lyspærer og elektronikk blir levert inn på gjenvinningspunktene. Og gamle klær blir gitt til Fretex o.l.

Endret av SjiraffenLaffen
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjenvinning/kildesortering er dyrt og slett ikke alt man kildesorterer havner der det skal. Gjenvinningen i seg selv er også en belastning på miljøet, så det er neppe den store løsningen på miljøspørsmålet, samme hva miljøvernere og Sølvguttene sier. I det lange løp blir det viktigere å utvikle emballasje som er lettere, billigere og mer miljøvennlig å gjenvinne. De nye brusflaskene, som alle klager sånn på, er et skritt i riktig retning. (Synes jeg.)

Jeg kildesorterer det meste; mat, papir/papp, glass og plast (flaskepant) og batterier/ødelagt elektronikk. Selv om jeg synes det er sløsing med både tid og penger havner forhåpentligvis det meste på steder der ikke mennesker eller dyr kan tråkke på det. :)

Det stemmer at plast fra husholdninger ikke er det som er mest effektivt og at papir og papp heller ikke er det store. Men glass og metall er ekstremt bra på grunn av energibehovet for gjensmelting i forhold til nysmelting.

Metall er det eneste gjenvinningsstasjonene i kommunen her tjener penger på. Resten går i null eller subsidieres av renoveringsavgiften.

Anonymous poster hash: 47944...f3a

Skrevet

I Oslo er det påbudt å sortere,så ja

Evig kaos med kartonger og papp over alt ..mest vår egen skyld hehe!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, og jeg gjors på å kaste batterier i organisk avfall på pur F, for at jeg blir tvunget til å betale for dette tullet.

Anonymous poster hash: cd61e...301
AnonymBruker
Skrevet

Restavfall i en bøtte

Papp/papir i en.

Matavfall i egen.

Plastikk i egen pose.

Egen boks til metall (maisbokser osv)

Kaster ikke batteri og lyspærer i restavfall.

Anonymous poster hash: a6427...884
Skrevet
Gjenvinning/kildesortering er dyrt og slett ikke alt man kildesorterer havner der det skal. Gjenvinningen i seg selv er også en belastning på miljøet

Nåhja, det var jo en artikkel som sa begge deler. Her hvor jeg bor er faktisk renovasjonsavgiften satt ned det siste året ettersom renovasjonsselskapet har tjent mer på å selge kildesortert plast enn forventet. Og ja, renovasjonsselskapene tjener penger på det vi kildesorterer. Det er mye penger i avfall!

Og hva gjelder plast: Havner plasten på deponi brytes den ned i mindre og mindre bestanddeler som på etellerannet tidspunkt går ut via sigevannet fra deponiet. Mikroplast i havene er et stort problem - og å deponere plast kan bidra til at dette øker i omfang. https://twitter.com/hashtag/mikroplast?src=hash

De aller fleste sigevannsbehandlingsanlegg (der hvor det behandles lokalt) har svært enkel rensing - og vil antagelig ikke bidra til at mikroplasten renses ut. Argumentet om at det "ikke lønner seg" å gjenvinne plast er kun en del av bildet!

Og ja, vi kildesorterer: matavfall (komposteres lokalt på gjenvinningsstasjonen), papir/kartong, plast, glass/metall, farlig avfall, EE-avfall, klær&sko osv.

Skrevet (endret)

Jeg sorterer det kommunen pålegger meg å sortere - og der stopper det.

Endret av Musaleem
Skrevet

Ja. Mat, papir og papp, plast og rest hver for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...