Gå til innhold

Usikkert fosterbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 18 om noen måneder og lurer på hva som endrer seg med tanke på at jeg er fosterbarn, og jeg trenger mest sannsynelig å flytte pga. skole til neste år og jeg er ikke rett på stipend, men vil jeg få rett på de pengene som fosterforeldrene mine får for å ha meg?

Anonymous poster hash: 226f9...322
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du blir 18 år vil ikke fosterhjemmet få noen penger for deg. Bortsett fra om du skal bo der på ettervern.

Har du fått tilbud om ettervern? Om du har det og har takket ja så kan bv.tjenesten hjelpe deg med noe økonomisk støtte i en periode.

Hvorfor har du ikke rett på stipend?

Anonymous poster hash: fe3fc...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med dine fosterforeldre. Mest sannsynlig vil de si at de støtter deg økonomisk til du er ferdig på skolen (og til den dagen du dør).

Anonymous poster hash: 74550...1fd
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med dine fosterforeldre. Mest sannsynlig vil de si at de støtter deg økonomisk til du er ferdig på skolen (og til den dagen du dør).

Anonymous poster hash: 74550...1fd

Hvorfor skulle de det?

Til TS:

Jeg fikk sosial stønad etter jeg var flyttet ut av fosterhjemmet.

Anonymous poster hash: 0effb...6b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du blir 18 år vil ikke fosterhjemmet få noen penger for deg. Bortsett fra om du skal bo der på ettervern.

Har du fått tilbud om ettervern? Om du har det og har takket ja så kan bv.tjenesten hjelpe deg med noe økonomisk støtte i en periode.

Hvorfor har du ikke rett på stipend?

fosterbarn har ikke rett på stipend

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle de det?

Anonymous poster hash: 0effb...6b3

Fordi de er glad i fosterbarnet sitt?

Anonymous poster hash: 33f4a...881

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle ikke fosterbarn ha rett til stipend?

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke en tilsynsfører eller andre kontaktpersoner i barnevernet du kan ta dette opp og snakke med?

Anonymous poster hash: b7f0d...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 18 om noen måneder og lurer på hva som endrer seg med tanke på at jeg er fosterbarn, og jeg trenger mest sannsynelig å flytte pga. skole til neste år og jeg er ikke rett på stipend, men vil jeg få rett på de pengene som fosterforeldrene mine får for å ha meg?

Anbefaler å gå inn og lese på http://www.ettervern.org/?pid=For_ungdom

Anonymous poster hash: 8cfae...cdb

Gjest Runforit
Skrevet

DU har rett på stipend på lik linje med alle barn som ikke har foreldre som kan støtte barna sine økonomisk. Det er hele poenget med stipend.

Du har en saksbehandler hos barnevernet. Kontakt vedkommende og søk om forlenget omsorg fra BV frem til endt utdannelse. Da kan du få støtte til både boplass og livsopphold i tillegg til stipend selv etter du har fylt 18 år.

AnonymBruker
Skrevet

DU har rett på stipend på lik linje med alle barn som ikke har foreldre som kan støtte barna sine økonomisk. Det er hele poenget med stipend.

Du har en saksbehandler hos barnevernet. Kontakt vedkommende og søk om forlenget omsorg fra BV frem til endt utdannelse. Da kan du få støtte til både boplass og livsopphold i tillegg til stipend selv etter du har fylt 18 år.

Så lenge ts er under barnevernets omsorg har ikke ts rett til vanlig stipend fra lånekassen. Se her http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Barnevern-og-fosterhjem/

Anonymous poster hash: 1f77d...362

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ts er under barnevernets omsorg har ikke ts rett til vanlig stipend fra lånekassen. Se her http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/Barnevern-og-fosterhjem/

Det stemmer fortsatt ikke. Det er dersom barnevernet bidrar økonomisk til barnet eller barnet bor i fosterhjem / instituasjon så får barnet ikke fullt stipend.

Når HI er 18 år og dersom hun skal klare seg helt selv vil hun få stipend. Hvorfor? Fordi da er hun verken fosterbarn, under barnevernets omsorg eller har andre som bidrar økonomisk.

Skal HI ha ettervern kan hun også få stipend, men en avkorting mot det barnevernet bidrar med økonomisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det stemmer at ts ikke har rett på stipend og lån på grunn av å være fosterbarn, da er det noe ALVORLIG galt med systemet!

Snakk med fosterforeldrene om dere sammen kan se på hvordan det vil bli, og snakk med din rådgiver/saksbehandler (?) om hva du har rett på. Alle har rett på lån og stipend fra lånekassen, uansett...

Anonymous poster hash: e124f...12d

Skrevet

Dette er det viktig at du prater med fosterforeldrene dine om. Lovverket er slik at når ett barn under omsorg av barnetvernet blir 18 år, kan dere lage en avtale sammen om videre oppfølging til 23 år. Under her kan det ligge både økonomisk og faglig oppfølging. Denne rettigheten har du, og sammen med fosterforeldrene dine må dere gjøre en avtale med barnevernet og gå gjennom dette. Kjempedumt at du går rundt og er usikker for fremtiden. Klem

AnonymBruker
Skrevet

Les HL igjen. Hun må flytte grunnet studier. Da har hun rett på stipend som alle andre.

Ja, det ser jeg, men hun HAR altså ikke rett til stipend. Men hun KOMMER til å få rett til stipend gitt at barnevernet ikke følger opp tiltaket videre.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Ja, det ser jeg, men hun HAR altså ikke rett til stipend. Men hun KOMMER til å få rett til stipend gitt at barnevernet ikke følger opp tiltaket videre. Anonymous poster hash: 1f77d...362

Du tar feil.

Jeg vet dette fordi jeg vet om en som var under barnevernet som måtte flytte grunnet studier og fikk da både ettervern av BV med støtte til både bo og livsopphold og fullt stipend. Dette fordi forsterforeldre ikke har noe økonomisk ansvar etter at barnet er myndig og flytter ut.

AnonymBruker
Skrevet

Ts: jeg kjenner meg igjen i situasjonen din. At der selv for ti år siden. Forskjellen nå er imidlertid at ettervern har kommet på plass.

Selv synes jeg det var veldig skummelt å snakke med fosterforeldrene mine om det, så jeg tok det opp med tilsynsføreren min, som arrangerte et møte med både saksbehandler og fosterforeldrene mine. Da snakket vi om fremtidsplaner sammen og la en plan. Jeg var veldig keen på å bli selvstendig, og ikke ha noe videre hjelp. Det angrer jeg på i dag, for alle sparepengene røk det siste året på videregående da jeg bodde alene. Lån og stipend holder ikke, vanligvis har jo foreldre forsørgerplikt mens man fullfører videregående, men biologiske mammaen min er fattig, så det var ikke noe å hente der. I dag har jeg et fantastisk forhold til fosterforeldrene mine, men mellom 15 og 19 var det litt turbulent :)

Min anbefaling er altså å snakke med barnevernet, og passe på sted går økonomisk hjelp til å fullføre videregående.

Skrevet (endret)

Du tar feil.

Jeg vet dette fordi jeg vet om en som var under barnevernet som måtte flytte grunnet studier og fikk da både ettervern av BV med støtte til både bo og livsopphold og fullt stipend. Dette fordi forsterforeldre ikke har noe økonomisk ansvar etter at barnet er myndig og flytter ut.

Da er det gjort en feil fra lånekassens siden, evnt er det ikke oppgitt korrekte opplysninger fra fosterbarnet. Lånekassen kan innvilge støtte hvis det fosterbarnet får i støtte fra BV er mindre enn satsene fra lånekassen. Får fosterbarnet utbetalt fra BV likt eller mer enn det som utgjør et normalt stipend, er det ikke noe å hente fra lånekassen.

Jeg kjenner også til et tilfelle som ditt. Der har fosterbarnet og biologisk mor søkt om stipend og lån, men beleilig glemt å oppgi at barnet får støtte fra BV.

Endret av zellica
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...