Gå til innhold

Overgangen fra en til to hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en Schapendoes på to år, og planlegger å anskaffe meg en til i løpet av sommer/høst 2016. Vi er en liten raseklubb, og kjenner til oppdretterene i landet. Det jeg lurer på er overgangen fra en til to hunder.. Er den veldig stor? Jeg mener ikke mengde tur liksom (vi er som regel to eller tre i familien på tur), men mer kostnader på mat osv..

Takk for innspill😊

Anonymous poster hash: a86c8...410

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har en Schapendoes på to år, og planlegger å anskaffe meg en til i løpet av sommer/høst 2016. Vi er en liten raseklubb, og kjenner til oppdretterene i landet. Det jeg lurer på er overgangen fra en til to hunder.. Er den veldig stor? Jeg mener ikke mengde tur liksom (vi er som regel to eller tre i familien på tur), men mer kostnader på mat osv..

Takk for innspill

Tja, 2 hunder av samme rase spiser vel dobbelt så mye som 1. Det blir dog billigere med hund nr 2 hvis dere kjøper en liten hund. Det du kan spare litt på er jo om du har en del av valpeutstyret fra første hunden.

Gjest Earth
Skrevet

Hei! Kan bare snakke for meg selv, og jeg syntes ikke at overgangen fra en til to hunder var stor. selvfølgelig merket jeg det på forsikring og veterinærutgifter, men nå har jeg små hunder, så når det gjelder utgifter på mat merket jeg ikke noe til det. Merket det bedre da jeg fikk hund nr.tre i huset:)

Lykke til med din fremtidige valp:)

Skrevet

Jeg får også hund nr. 2 straks. I tillegg til dine spørsmål, TS, så lurer jeg på hvordan de påvirker hverandre.

Kommer de til å gire hverandre opp (støy, bjeffing), blir de sjalu etc..

I det hele tatt så lurer jeg på hvordan vi får det :)

Gleder meg veldig uansett!

Følger med her :)

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at matutgiftene dobles etterhvert når valpen ikke er valp lengre, men at en har 2 voksne hunder. Har man 1 hund så er det akkurat som med barn, er barnet alene, så leker barnet rolig med seg selv, har man 2 så blir leken mer bråkete. Akkurat likt med hunder, da har de jo alltid en lekekamerat tilgjengelig. Men morsomt med 2 da :)

Anonymous poster hash: aa05c...19d
Gjest Canario
Skrevet

Med to hunder har du dobbelt opp med alt. Dobbelt opp med veterinærutgifter, mat, utstyr osv, men også dobbelt opp av kos, kjærlighet og selskap :)

Skrevet

Hei!

Takk for innspill

Jeg kjenner ikke rasen, har mest erfaring med gjeterhunder og de klarer løpe flere mil mens jeg går en kilometer eller tre.

Overgangen når man får en ny hund? La de finne ut av rangen selv. Ha is i magen. En nervøs eier kan overføre angst til hundene. La de ordne opp. Hvis den ene føler seg utrygg kan du skjerme den i løpet av dagen.

Skrevet

Jeg får også hund nr. 2 straks. I tillegg til dine spørsmål, TS, så lurer jeg på hvordan de påvirker hverandre.

Kommer de til å gire hverandre opp (støy, bjeffing), blir de sjalu etc..

I det hele tatt så lurer jeg på hvordan vi får det :)

Gleder meg veldig uansett!

Følger med her :)

Min erfaring er at de som regel blir mer rolige. De blir vante med at de aldri er alene, de er to og finner trygghet i hverandre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at hundene har det mye bedre når de er to. Det kan være litt mer kjas med turer og slikt, men alt i alt er det så verdt det! Dyrere og litt mer stress hvis man skal reise bort, men hundene mine virker mye gladere, roligere og vi har aldri noe separasjonsangst eller tygging på ting lenger. Eneste er at den ene ikke kan være alene uten den andre, så hvis jeg f.eks skal til veterinæren må jeg også ta med den andre siden de er temmelig avhengige av hverandre. Jeg kommer aldri til å bare ha en hund igjen.

Anonymous poster hash: d3bc9...1b2
  • Liker 1
Skrevet

Det som vel krever mest er vel i begynnelsen når man bør gå tur med hundene hver for seg slik at man får trent den nye ordentlig. Samt at den voksne ikke har uvaner den overfører på nyvalpen.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at hundene har det mye bedre når de er to. Det kan være litt mer kjas med turer og slikt, men alt i alt er det så verdt det! Dyrere og litt mer stress hvis man skal reise bort, men hundene mine virker mye gladere, roligere og vi har aldri noe separasjonsangst eller tygging på ting lenger. Eneste er at den ene ikke kan være alene uten den andre, så hvis jeg f.eks skal til veterinæren må jeg også ta med den andre siden de er temmelig avhengige av hverandre. Jeg kommer aldri til å bare ha en hund igjen. Anonymous poster hash: d3bc9...1b2

Dette var virkelig hyggelig lesing.

Skrevet

Min erfaring er at de som regel blir mer rolige. De blir vante med at de aldri er alene, de er to og finner trygghet i hverandre.

Godt å vite. Dette med ensomhet er en av årsakene til at vi skal få en til.

Hovedsaklig er det jo fordi jeg synes det er gøy og godt selskap selv, men ønsker også å øke livskvaliteten til den jeg har.

Skrevet

Det som vel krever mest er vel i begynnelsen når man bør gå tur med hundene hver for seg slik at man får trent den nye ordentlig. Samt at den voksne ikke har uvaner den overfører på nyvalpen.

Man høster som man sår:)

Fint å investere mye i starten, ja. Bra tips :)

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Siterer at man bør legge ned litt trening til å begynne med, med en og en :)
Har selv hatt tre hunder, har nå bare to, og det er utrolig hva de små lærer av de store (på godt og vondt).
Men jeg angrer ikke et sekund på at jeg skaffet nummer to. Som en tidligere her skrev også, så sluttet min eldste å bite på ting og tang fullstendig etter at nummer to kom i hus.
Selv om det kanskje er litt ekstra når man går på tur med de, så trimmer de hverandre utrolig mye når de går løse. Nå kan jeg ikke tenke meg å bare ha en, både for bikkja sin del og min egen :)
De har selskap i hverandre hele døgnet og har blitt veldig glade i hverandre, selv om de en sjelden gang barker sammen i noen tvister (da gjelder det å ha is i magen og la de ordne opp selv, dette er snakk om to hunder nokså lik i alder), og husfreden er igjen oppnådd.
Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 922af...a05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...