Gå til innhold

Bur trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har fått oss en valp. de som hadde han før sa han var vandt til å sove i bur om natten. Nå når vi har hatt han i bur på natten hyler han og piper/graver. Vi har også to katter, prøvde å ha han løs på natten men da sitter han å bjeffer utafor døra der kattene har eget rom, har dere noen tips ? når vi prøver å lere han bur på dagen går det helt fint, vi har og prøvd med å sette på radio til han så han ikke føler seg alene og hører alle andre som beveger seg i blokken vi bor i :)

Noen tips ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting som tilsier at hunder trives bedre med å ligge i bur enn å velge selv hvor de skal sove. Tvert om :-). Grunnen er at hunder har noen grunnleggende instinkter og behov:

• De er "sosiale sovere", som betyr at de sover best sammen med flokken sin. Der er de tryggest.
  • De sover 60 % av søvnen sin om natten og hele 40 % om dagen. Det er helt naturlig for en hund å våkne flere ganger om natten for å skifte underlag fra varmt til kaldt og fra mykt til hardt. I tillegg drikker (og spiser) de kanskje goså litt.
  • De liker best å sove på det høyeste stedet. Instinktet sier at de her har best oversikt om noe skulle være truende i naturen. De er avhengig av varme og liker nærhet.

Dette er ikke noe jeg finner på altså :-). Det er dokumentert forskning.

I tillegg, ved å ligge i et lukket bur vil fluktmuligheten forsvinne. Dette er også et grunnleggende instinkt til hunder. Det at de kan gjemme seg og/eller flykte unna hvis de føler seg truet eller redd. Faktisk så er dette grunnen til at mange hunder utvikler separasjonsangst ved å være i et lukket bur. Mange av behovene de har blir borte, og de vil derfor mistrives.

Nå er det mange som påstår at hundene deres elsker bur. Hunder er ekstremt tilpassningsdyktige og vil gjøre det meste (alt?) av det vi lærer de til med ulike metoder. Det betyr selvfølgelig ikke at det er til det beste.

Oppdretteren din kan ha fortalt deg at valpen må/vil/ønsker å ligge i bur fordi den er tryggest der og at de muligens blir raskere husren om den ligger i bur om natten.

Erfaring og forskning kan ikke finne resulater i at valpen blir raskere husren ved å være i bur. I tillegg vil valpen kunne få enda dårligere assiosasjonre til buret, fordi de ikke vil gjøre fra seg der de sover, og derfor holder seg lenger enn godt er.

I tillegg har du en valp. Denne er som en liten baby å regne. Nettopp reist fra den trygge flokken sin, og er i relativt nye omgivelser. DU er den nye familien dens, og nå får den ikke engang sove sammen med deg - som den er vant med fra mor og søsken.

Dette skaper selvfølgelig usikkerhet og savn, og er grunnen til at hunden hyler/piper (gråter).

Sånn. Det var fakta :-). Nå til noen forhåpentligvis gode tips og råd:

Hvor gammel er valpen? Hvor lenge har den vært hos deg nå?

Det kan være lurt å den første tiden ligge sammen med valpen til den blir trygg på sine omgivelser. Jeg har full forståelse for at folk ikke vil ha hunden i sengen, men samtidig vil jeg også nevne at jeg alltid tar de opp i min seng når de flytter inn. Dette gjør jeg fordi jeg sover veldig tungt og våkner mye leggere om valpen beveger seg i sengen. Da vet jeg at den vil ut, og kommer meg raskere ut og valpen blir raskere husren.
I tillegg har det aldri vært noe problemer med gråt /piping osv. fordi valpen sover godt i en varm seng og ikke minst har nærhet til sin nye familie. Det er også ikke sant at det er så veldig vanskelig å avvenne hunden med å være i sengen senere. Veldig ofte går det av seg selv når valpen blir trygg på sitt nye hjem, og det er dessuten enkle metoder å avlære den dette med. Noen ganger kan det ta 2 - 3 netter, men hva er vel det mot hjerteskjærende hyling når valpen flytter inn...

Om du ikke vil ha den i egen seng, så ville jeg lagt meg på en madrass enten på soverommet eller f.eks. stuen. Da kan hunden være med deg og kommer ikke opp i sengen.

Alternativt kan du ha valpen på gulvet ved siden av sengen din. Sett frem hundesengen og myke pledd og vann på gulvet. Evt. buret den er vant med UTEN dør. Når du så ligger i sengenkan du ha en arm ned for sengekanten slik at valpen kan få kos og trygghet fra deg på den måten.

Alt dette gjelder den første tiden. Deretter når valpen er trygg og mer modig og selvstendig kan du evt. øke avstanden til deg om natten. Helst med en grind foran døren istedenfor å lukke soveromsdøren. Hunder - og særlig valper og unghunder har et trygghetsbehov med å kunne se oss også om natten.

Angående kattene ville jeg en periode (til de er vant med hverandre), ville jeg enten ha åpnet døren til katterommet dersom kattene har mulighet til å komme seg unna en lekende og nysgjerrig valp, eller rett og slett lukke døren til soverommet hvis du sover der med valpen.

Det er veldig viktig at man legger et godt grunnlag for trygghet og mulighet for å bygge selvsikkerhet hos valpen umiddelbart når den kommer i hus. Desto bedre jobb vi gjør og bedre vi tilrettelegger, desto mindre sjanse er det for at vi får problemer med å være alene hjemme (separasjonsangst osv) senere. I tillegg legger du et kjempegodt grunnlag for videre utvikling av en "tøff" og selvstendig hund. Noe som også forebygger atferdsproblemer senere.

Det er ingenting i veien med å lære valpen å være i et bur. Men bur er ikke et naturlig tilholdssted for en hund annet enn for transport og evt. ved sykdom. I Sverige er det forbudt å bruke bur som oppholdssted for hunder annet enn i bil, og selv der er det strenge regler for stopp og lufting.

Om man vil bruke buret som en slags hundeseng og ha det stående fremme så er det helt greit, men fjern da døren for den er unødvendig. Evt. bind opp døren slik at den alltid står åpen.

Jeg har hatt et tosifret antall hunder og aldri trent aktivt på å ha de i bur. Buret har stått i bilen og er forbundet med bilkjøring, så tilvenningen der gir dobbel gevinst. Når noen har blitt syke og har måttet holde såkalt "bur-ro" (ikke få bevege seg fritt pga skad), så har vi taklet det helt fint der og da når situasjonen oppstod.

Håper dette var til hjelp. Lykke til og graturlerer med valp :-)

• Liker 7
Skrevet

hei, nå er han en ganske voksen valp på 9 mnd og har hatt en eiger før oss, han ligger i bur for han tygger på ting selv om han har titals leker og tyggebein og fordi han jager på kattene/bjeffer på de og vi bor i blokk hvor det er veldig lytt så han kan ikke bjeffe om natten :) Vill jo ikke risikere at han biter på en ledning eller noe slik mens vi ligger å sover, det kan jo være farlig for både valp og oss :) Husren er han 100% så det er ikke noe problem :) Men er litt greit å ha privatliv på soverommet uten å måtte ha en hund som er der hele tiden :P han er og av en liten rase å har et bur som er så stort en rottweiler kunne passet inni så vi har prøvd å gi han størst mulig plass, også kjøpt et nettingbur så han ikke skal føle seg så innesperret :) Såg du hadde mange gode tips her som jeg skal huske på, hadde det ikke vært for at han biter på ting skulle han gjerne fått være løs i leiligheten hele tiden ! Men det som er er at han biter ikke på ting så lenge vi er tilstede, så er litt vansklig å få tatt han på fersk gjerning og, prøvd med sånn get off spray men den virker jo kun en kort tid :)! Bilkjøring elsker han, der bruker vi bare bur for hans egen sikkerhet i tilfelle vi kresjer, tenkte og på å kjøpe sånn bilsele til den :)

tusen takk for svar, håper svaret mitt ga litt mer informasjon på situasjonen slik at en ser det er for valpens trygghet og ikke for å tvinge han til å være i ro, så lenge vi er hjemme er han aldri i bur :) har forsovidt 2 hundesenger og 1 stort tøybur han og ligger å slapper av i, men tøy buret går ikke an å bruke da han bare zipper seg utav det og tutler rundt :P

Skrevet

Hva er det han biter på? Hva om dere rydder plass på et rom, eller et halvt rom, også beskytter f.eks listverk og møbler med kompostgrinder? Det vil være bedre enn bur. I tillegg til de det fantastiske innlegget til Portvinpiken er slik burbruk sannsynligvis mot Mattilsynets reglement, så jeg ville jobbet med å få bort buret, jeg. Hvis ikke så må han jo tilbringe en tredjedel av livet i bur, og det synes jeg ikke noen hund burde. :)

• Liker 6
Skrevet

Hva er det han biter på? Hva om dere rydder plass på et rom, eller et halvt rom, også beskytter f.eks listverk og møbler med kompostgrinder? Det vil være bedre enn bur. I tillegg til de det fantastiske innlegget til Portvinpiken er slik burbruk sannsynligvis mot Mattilsynets reglement, så jeg ville jobbet med å få bort buret, jeg. Hvis ikke så må han jo tilbringe en tredjedel av livet i bur, og det synes jeg ikke noen hund burde. :)

Singerer Tabris. I tillegg kan tyggingen når han er alene hjemme tyde på at han kjeder seg og/eller mistrives med å være alene.

Jeg forstår at du har han i bur etter beste mening, men saken er den at som jeg skrev tidligere, så kan det å være i bur også trigge atferdsproblemer. Det å ha han i bur er altså ikke en løsning på problemet, kun "brannslukking". Jeg vil derfor anbefale veldig at du tar problemet ved roten og jobber med det, altså tyggingen og uroen han opplever når han er alene.

Det kan være tidkrevende, men er du flink å jobber med dette litt fremover så vil du relativt raskt se resultater. Hva gjør dere før han skal være alene hjemme? Går tur eller noe mentale aktiviteter? Jeg ville også ha startet hjemme alene treningen helt på nytt. Grunnleggende å gå ut døre, komme umiddelbart inn igjen osv.

Grinder er utmerkede erstatninger for bur. Avgrense et område og sikre det med ledningene osv. Det er fullt mulig å gjøre som Tabris også har beskrevet.

Dersom han er 9 md så er han også en unghund med hormoner og div hva puberteten bringer med seg. Om det er en omplasseringshund så vil den også kunne ha minst like mye behov for den tryggheten som en valp på 8 uker. Garantert.

• Liker 3
Gjest Jalapeno
Skrevet

Det er en grunn til at det er ulovlig med bur til hund i f.eks. Sverige. Der er det kun tillatt med hund i bur under transport, og ved spesielle tilfeller ved. f.eks. sykdom. Jeg ser fram til at dette også kommer i Norge. Selv om det er vanskelig å håndheve en slik lov, så setter det uansett saken på dagsordenen og gir et sterkt signal til hundeeiere om hund i bur ikke er greit.

For øvrig er det bare å signere det Tabris og Portvinpiken skriver, de har peiling på dette.

Mange tror at så lenge hunden holder kjeft, så trives den. Vel, det er ikke så enkelt. En hund kan være kjempestresset i bur, selv om den ikke gir en lyd fra seg. I dagens samfunn er det jo slik at i et flertall av husstandene, så er begge to på jobb, slik at en hund gjerne blir liggende i bur i opp til 16-18 timer i døgnet (Mange har de i bur om natta også). Det burde ringe en alarmklokke hos de fleste når de hører disse tallene. Det kan ikke være bra for et dyr, enkelt og greit.

Skrevet

Ja jeg sjønner det dere sier, jeg går en lang tur om morgenen før jeg går på jobb, min mann jobber 1 uke av 1 uke på så når han er hjemme trenger han ikke vere i bur på dagen, vi bor i en liten leilighet så vi har ikke et eget rom han kan bo på utenom stua, kjøkkenet bor katten når jeg er på jobb slik at hunden ikke skal drive å løpe etter den å plage den, evt katten tar han når jeg ikke er der. Dette er noe vi driver å avvenner han med, og bur skal bli brukt mindre men jeg vill ikke risikere å komme hjem til hund som har bitt over en ledning eller slikt å blitt alvorlig skadet eller død. Jeg sjønner at å ligge i bur ikke er den optimale løsningen, men akkuratt nå er det den ansvarlige, vi prøver med små turer ut på butikken og slik å la han være alene hjemme uten bur, så vi jobber med det alt vi kan, men jeg vill rett og slett ikke utsette han for fare, og om morgenturen trener vi gjerne på søk, triks osv slik at han får brukt opp energi, andre ganger går vi opp på det lille fjellet vi har oppforbi oss så han får løpe fra seg i langline :)

Skrevet

Ja jeg sjønner det dere sier, jeg går en lang tur om morgenen før jeg går på jobb, min mann jobber 1 uke av 1 uke på så når han er hjemme trenger han ikke vere i bur på dagen, vi bor i en liten leilighet så vi har ikke et eget rom han kan bo på utenom stua, kjøkkenet bor katten når jeg er på jobb slik at hunden ikke skal drive å løpe etter den å plage den, evt katten tar han når jeg ikke er der. Dette er noe vi driver å avvenner han med, og bur skal bli brukt mindre men jeg vill ikke risikere å komme hjem til hund som har bitt over en ledning eller slikt å blitt alvorlig skadet eller død. Jeg sjønner at å ligge i bur ikke er den optimale løsningen, men akkuratt nå er det den ansvarlige, vi prøver med små turer ut på butikken og slik å la han være alene hjemme uten bur, så vi jobber med det alt vi kan, men jeg vill rett og slett ikke utsette han for fare, og om morgenturen trener vi gjerne på søk, triks osv slik at han får brukt opp energi, andre ganger går vi opp på det lille fjellet vi har oppforbi oss så han får løpe fra seg i langline :)

Jeg forstår at du ønsker å gjøre det beste for hunden. Og vi prøver jo å komme med råd som du ba om :-). Og da tenker jeg at dersom dere gjør disse tingene og hunden fremdeles ikke har det bra eller kjeder seg når den er hjemme, så må man kanskje endre på noen av tingene for å se om det hjelper. Derfor disse rådene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår likte heller ikke å være i bur, så vi solgte det bare og da lærte hun seg å være i huset. Ødela aldri ledninger, men det gikk riktignok noen sko og pynteputer. Viktig at de har tilgang til leker så de tar det i stedet.

Anonymous poster hash: d2f17...3a3
Skrevet

Hva med å dele av stua med kompostgrinder? Så kan du evt ha buret inn i der (med åpen dør), så blir det som en liten hundegård.

• Liker 2
Skrevet

Kompostbinge koster 99.90 på biltema.

M.a.o får du et trygt og romslig rom for kr 300.

I tillegg kan den brukes ute nå som det er båndtvang. Så kan valpen gå løs på gresset, mens du koser deg med boka di :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...