Gjest oleoh Skrevet 1. april 2015 #1 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Eg las i går kveld noko som verkeleg sjokkerte meg. Det er nokon kilder som tyder på at det blei i enkelte tilfelle ofra menneske av vikingane. Det er veldig omdiskutert og ein kan ikkje konkludere med noko. Særlig med tanke på at det er fra ikkje norrøne kjelder. Kristne hadde f.eks. ein god grunn til å demonisere dei, slik at dei konverterte fra religionen. Men denna kjelden er fra Ibn Fadlan, frå Syria, og trudde på islam. Her er det han skreiv om ein stor manns død, helst høvdingar. Dette var ikkje det som skjedde med vanlege folk, dei vart berre brende i ein liten båt uten noko anna slags forferdeligheter. Ibn Fadlan forteller: «I heard that at the deaths of their chief personages they did many things, of which the least was cremation, and I was interested to learn more. At last I was told of the death of one of their outstanding men. They placed him in a grave and put a roof over it for ten days, while they cut and sewed garments for him. If the deceased is a poor man they make a little boat, which they lay him in and burn. If he is rich, they collect his goods and divide them into three parts, one for his family, another to pay for his clothing, and a third for making intoxicating drink, which they drink until the day when his female slave will kill herself and be burned with her master. They stupify themselves by drinking this beer night and day; sometimes one of them dies cup in hand." Funne: http://www.vikinganswerlady.com/ibn_fdln.shtml Om dette stemmer, er det noko av det mest sinnsjuke eg noen gang har hørt. At vikinger offret mennesker eller sendte dem i døden med sin «herre». At ikkje berre skulle dei ofre denna stakkars trelljenta, men så skulle dei attpåtil ha sex med ho. Og rett før det skulle skje og Trur vi kan være veldig glade for forandringane som kom med kristendommen og generelt ved at slike sinnsjuke menn ikkje lenger har muligheita til å styre. Kva tenkjer du? Innlegget er redigert pga. opphavsrett. Endret 1. april 2015 av Avalon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 1. april 2015 #2 Del Skrevet 1. april 2015 Vikingane var barbarar. Enkelt og greit. Eg tviler ikkje på at sanninga er slik det er skrive her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 1. april 2015 #3 Del Skrevet 1. april 2015 Det er da allmenn kjent at vikingene begravde treller sammen med storfolket. Og at noen av dem hadde en barbarisk oppførsel, på samme vis som de kristne på den tiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 1. april 2015 #4 Del Skrevet 1. april 2015 (endret) Tja, det passer ganske godt sammen med det bildet jeg har av vikingene. Og det som sies om menneskeofring og om ritualet rundt ofring av en trellkvinne, er, interessant nok, veldig likt det som er skildret i TV-serien Vikings, som så vidt jeg husker ble ansett for å være rimelig historisk korrekt på dette punktet. Og selv om man kan mene at det er grusomt å ofre mennesker, så var det et krav at offeret måtte være frivillig. Det er offeret som ofrer seg, det blir ikke ofret av noen andre. Det syns jeg faktisk er et forsonende trekk ved kulturen deres. Det er mer av et valg enn stakkars Isak fikk. Endret 1. april 2015 av Mann 42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 1. april 2015 #5 Del Skrevet 1. april 2015 Dårlig språk i den teksten der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oleoh Skrevet 1. april 2015 #6 Del Skrevet 1. april 2015 Dårlig språk i den teksten der... Ja, det er ikkje ein god skreve tekst. Veit ikkje om det er ein dårlig oversettelse eller om den er dårlig skreve ned av Ibn Fadlan. Ganske rotete og ikkje ein linær handling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 1. april 2015 #7 Del Skrevet 1. april 2015 Ja, det er ikkje ein god skreve tekst. Veit ikkje om det er ein dårlig oversettelse eller om den er dårlig skreve ned av Ibn Fadlan. Ganske rotete og ikkje ein linær handling. Ja, engelsken hans sugde sikkert, men hva kan man egentlig forvente av arabere i det tiende århundre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oleoh Skrevet 1. april 2015 #8 Del Skrevet 1. april 2015 Ja, engelsken hans sugde sikkert, men hva kan man egentlig forvente av arabere i det tiende århundre? Eg skreiv jo at eg ikkje viste om det var ein dårlig oversettelse (av ein eller anna) eller om det var dårlig skreve ned av Fadlan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 1. april 2015 #9 Del Skrevet 1. april 2015 Eg skreiv jo at eg ikkje viste om det var ein dårlig oversettelse (av ein eller anna) eller om det var dårlig skreve ned av Fadlan. Og jeg ertet deg fordi det er så gøy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå