Rexina Skrevet 25. april 2015 Forfatter #21 Skrevet 25. april 2015 Så utrolig bra jobb du har gjort, Grønt blad! Her er det også veldig mildt og hvitveis og blåveis har stått lenge allerede. Ser også at løvetannen skyter opp over alt og er i full blomst allerede. Takk for fin link. Den boka så virkelig fin ut! Skal sjekke den ut i bokhandelen.
Grønt blad Skrevet 22. mai 2015 #22 Skrevet 22. mai 2015 Hvordan går det med hagen, Rexina? Her spirer og gror det godt. Veldig morro! Jeg har oppdaget en ny, god hageblogg: http://www.hageniboks.no
Hazey Jane Skrevet 22. mai 2015 #23 Skrevet 22. mai 2015 En annen god bok for nybegynnere er en bok (også med teit tittel) som heter Late hager. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2979258
Gjest Coolaid Skrevet 23. mai 2015 #24 Skrevet 23. mai 2015 (endret) Jeg har ikke lest hele tråden her men kommer med litt boktips til inspirasjon: Jeg vil anbefale "Dyrk byen" av Helene Gallis https://www.facebook.com/DYRKBYEN?fref=ts Ellers kan du lese denne og sjekke ut noen av de nevnte bøkene: http://www.nrk.no/kultur/bok/9-hageboker-til-inspirasjon-1.12307662 Bruk gjerne biblioteket, du kan sitte hjemme og søke etter bøker, reservere og hente dem når de er klar. Endret 23. mai 2015 av Coolaid
Vårsøg Skrevet 23. mai 2015 #25 Skrevet 23. mai 2015 Synes du har gjort en flott jobb med å undersøke og finne fram til hagebøker som kan egne seg, Grønt blad. Den hagebloggen du nevnte så også fin ut. Enkle og nyttige tips fra noen som faktisk er gartner, slike blogger finnes det ikke flusst av. Denne våren har vært helt ualminnelig for min del. Av ulike årsaker har jeg ikke hatt særlig anledning til å stulle og stelle i hagen slik jeg pleier. Her har det kun blitt gjort litt av det grunnleggende: rydding i bed, litt klipping av hekk, luking i ti minutter, og vanning, gjødsling og gressklipping et par ganger. Det jeg hadde tenkt å gå i gang med av ulike prosjekter må vente til senere i sommer, eller til neste år. Livet blir ikke alltid slik man planlegger. Jeg har heldigvis omtrent null ugress i bedene. Grunnen er at jeg planter tett. Da blir det lite plass og lys for ugress. Vanligvis luker jeg 5-15 minutter hver eneste uke fra snøen går og til frosten kommer. Når jeg tar det så ofte blir det ikke mye og fjerne. Det er den beste måten å få bort flerårig ugress på, og det som kommer med frø rekker ikke å etablere seg før det blir luket bort. Det at jeg har pleid å ha en slik rutine, kommer meg faktisk til god nytte i dette unntaksåret. Hadde jeg ikke luket så regelmessig tidligere år, hadde det sikkert vært veldig mye ugress i bedene nå, så lite som jeg har fått gjort i år. Plenen min har jeg sakte, men sikkert forbedret. Jeg pleier å rake mose om våren og fjerne ugress i den noen ganger hver sommer. Å fjerne løvetann er kjedelig. Etter noen runder med stikka, så blir det dype hull i plenen. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. For dette gjør at plenen blir "luftet". Så strør jeg på et lite lag med grov sand og raker ned i hullene. Etter hvert runde blir jorden luftigere og lettere og bedre drenert. Dette er bra for gresset og dårlig for mosen. Plenen tørker også saktere opp etter regnvær om man har mye løvetann, de gir altså både fuktighet og skygge, og sneglene stortrives da. Det er for meg en veldig god motivasjon for å gjøre det. Hittil i år har det kun vært observert (og avlivet) 8-10 snegler. Det har vært ganske kjølig hittil, så de kommer nok sterkere tilbake senere. Men etter at jeg har gjort en liten innsats for å fjerne løvetann hvert år finner jeg i hvert fall ikke snegler på vandring over hele plenen lenger, gudskjelov. Urter og selvsådde frøplanter blir det lite av i år, men det kommer nye sjanser neste år. Jeg trøster meg med at litt variasjon i utvalget ikke er det verste som kan skje. Det er likevel så mye som gleder meg der ute. Det blomstrer over alt. Tulipaner og narcisser står nå for de største blomstene og de sterkeste fargene, men de får godt selskap av både tidligblomstrende stauder, klematis, bærbusker og frukttrær. Fuglene kvitrer, humla suser og det er lyst ute fra tidlig morgen til sen kveld. Jeg håper dere andre koser dere i hagen og får nyte den fantastisk vakre tiden vi har nå. Og fortell gjerne om hagebøker og hageblogger dere synes er nyttige, og om hva dere ellers holder på med i hagen av stort og smått. Det er koselig lesing.
Grønt blad Skrevet 23. april 2017 #26 Skrevet 23. april 2017 Jeg kom over denne tråden igjen, og det er så gøy å lese. Jeg er i gang med å ordne i hagen igjen, og det er så gøy! Har mye mer kontroll og oversikt nå enn for to år siden. @Vårsøg, dine innlegg er både utrolig kunnskapsrike og enkle å forstå. Jeg lærte mye denne gangen også. Håper du koser deg med hagearbeidet. @Rexina, hvordan går det med den flotte hagen din?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå