Gå til innhold

Har gått litt opp i vekt :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til vanlig er jeg aktiv (trener fire ganger i uka), men har nå ikke vært særlig fysisk aktiv på over en uke pga. reise og diverse. Sist jeg veide meg, for omtrent én måned siden, var jeg 47 kg, mens da jeg veide meg i morges var jeg 51,2!! Det vil si fire kilo på én måned.

Blir selvfølgelig fortvilet, og lurer på årsaken. Tenker jeg har trent for lite, og spist for mye. En typisk mat-dag kan se slik ut for meg (dette er eksakt det jeg spiste i går):

Kl 10.00: To knekkebrød med leverpostei og agurk, en yoghurt med müsli på 300 kcal, en banan.

Kl 14.00: En appelsin, en yoghurt på 200 kcal.

Kl 17.00: En proteinbar på 200 kcal, ett eple.

Kl 20.00: Tre store pizzastykker med pesto og ketchup, salat.

Snacks etterpå: En proteinbar på 180 kcal, en banan.

Noen som kan hjelpe meg? Vil gjerne gå ned igjen, håper det skjer når jeg begynner å trene fire ganger i uken igjen.

Er forresten 160 cm, og 21 år.

Anonymous poster hash: b7739...4bb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da har du ikke hatt vondt av å gå opp i vekt.

Anonymous poster hash: 76698...a48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som kroppen din legger seg på en mer sunn vekt enn det du hadde. Positivt. Dersom du har trent regelmessig vil du legge på deg noen kilo når du begynner å få muskler. Helt normalt.

Anonymous poster hash: 23b1e...e1a
AnonymBruker
Skrevet

Da har du ikke hatt vondt av å gå opp i vekt.

Anonymous poster hash: 76698...a48

Hvorfor? Fordi jeg ikke har trent som vanlig, men fortsatt spist som jeg pleier?

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at du har gått opp de fire kiloene i løpet av den siste uka hvor du ikke har trent, i alle fall :)

Du har nok ligget på kalorioverskudd over lengre tid. Men jeg synes ikke du skal fortvile over vektoppgangen. 51 kg er slett ikke mye for en på 160 cm!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at du har gått opp de fire kiloene i løpet av den siste uka hvor du ikke har trent, i alle fall :)

Du har nok ligget på kalorioverskudd over lengre tid. Men jeg synes ikke du skal fortvile over vektoppgangen. 51 kg er slett ikke mye for en på 160 cm!

Så jeg bør da kutte ned på maten dersom jeg skal tilbake på vekta jeg hadde før?

Gjest MissMa
Skrevet

Du trenger ikke kutte ned på mat, bare start med treningen igjen :) Det går seg til. Kan også bare vann, mat i tarmene, hormoner osv. Det er ikke mulig å gå opp 4 kg fett på en uke.. Man skal ligge flere tusen kalorier over hva du bør ligge på for å opprettholde vekt for å legge på seg rent fett.

Skrevet

Så jeg bør da kutte ned på maten dersom jeg skal tilbake på vekta jeg hadde før?

Nei, ikke kutt ned på maten. Spis naturlig og som du føler for. Forstår heller ikke hvorfor du vil ned igjen? 47 kg er undervekt for deg i følge BMI.

Spis og beveg deg som du ønsker i moderate mengder, og lev! Ikke la tallet på vekta ta oppmerksomheten din.

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter, har du spiseforstyrrelse? Jeg spør siden du er fortvilet over å ha gått opp i vekt når du fra før er undervektig.

Anonymous poster hash: 29476...16e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter, har du spiseforstyrrelse? Jeg spør siden du er fortvilet over å ha gått opp i vekt når du fra før er undervektig.

Anonymous poster hash: 29476...16e

Nei, det har jeg ikke. Har alltid vært slank, og ligget på 46-48 kg siden jeg var rundt 16-17 år. Derfor synes jeg det er skremmende når jeg plutselig går opp 4 kg :(

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. Har alltid vært slank, og ligget på 46-48 kg siden jeg var rundt 16-17 år. Derfor synes jeg det er skremmende når jeg plutselig går opp 4 kg :(

Har du da tenkt å ligge på undervekt resten av livet? Du må opp i vekt en eller annen gang. Er du misfornøyd med kroppen din, slik den ser ut? Eller er det det spesifikke tallet på vekta som plager deg?

• Liker 1
Skrevet

Har du da tenkt å ligge på undervekt resten av livet? Du må opp i vekt en eller annen gang. Er du misfornøyd med kroppen din, slik den ser ut? Eller er det det spesifikke tallet på vekta som plager deg?

Seriøst? Jeg synes du er riktig så uforskammet. Selv ligger jeg på ca. samme vekt(49-50 kg) og er en del høyere, men finnes ikke spiseforstyrret eller usunn. Det er ikke sånn at man nødvendigvis MÅ gå opp i vekt fordi BMI er noe lav. Kunnskapsløst. TS skriver at hun ikke har spiseforstyrrelser, og vekt handler mest om trivsel. Hvis hun trives best på 47 kg og er sunn, er det vel revnende likegyldig om hun ligger litt lavt i forhold til BMI.

• Liker 2
Skrevet

Hei! Jeg synes at du både veier, og spiser litt lite, i forhold til din høyde. Du spiser hvertfall for lite i forhold til aktivitetsnivået ditt! Disse fire kiloene er ikke fett, det kan jeg love. Vekten vår varierer veldig mye fra dag til dag - alt etter hvor mye mat du har i tarmen, hvor mye vann kroppen din holder ol. Hvor mye vann kroppen din holder kan reguleres av hormoner, saltinntak og karbohydratlagre i kroppen din. Mitt tips er å ikke stresse noe med det - og prøv å spise litt mer enn hva du gjør nå. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg synes at du både veier, og spiser litt lite, i forhold til din høyde. Du spiser hvertfall for lite i forhold til aktivitetsnivået ditt! Disse fire kiloene er ikke fett, det kan jeg love. Vekten vår varierer veldig mye fra dag til dag - alt etter hvor mye mat du har i tarmen, hvor mye vann kroppen din holder ol. Hvor mye vann kroppen din holder kan reguleres av hormoner, saltinntak og karbohydratlagre i kroppen din. Mitt tips er å ikke stresse noe med det - og prøv å spise litt mer enn hva du gjør nå. :)

Nei, det kan du slettes ikke.

Anonymous poster hash: f62cd...6f8

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst? Jeg synes du er riktig så uforskammet. Selv ligger jeg på ca. samme vekt(49-50 kg) og er en del høyere, men finnes ikke spiseforstyrret eller usunn. Det er ikke sånn at man nødvendigvis MÅ gå opp i vekt fordi BMI er noe lav. Kunnskapsløst. TS skriver at hun ikke har spiseforstyrrelser, og vekt handler mest om trivsel. Hvis hun trives best på 47 kg og er sunn, er det vel revnende likegyldig om hun ligger litt lavt i forhold til BMI.

Du må se det litt i kontekst, da. Det er forskjell på å være fornøyd med 47kg og bli fortvilet over å gå 4kg opp i vekt. Det er jo det Ingvilddd reagerer på.

Det er jo en konsekvens med å veie for lite. Man kan miste mensen, få mer vanskeligheter med å få barn. risikere feilernæring (ikke få i seg alt av mineral og vitamin osv). Det er usunt akkurat slik overvekt er usunt. Så man kan ikke alltid kjøre på med at den vekten man trives med er bra.

• Liker 1
Skrevet (endret)

-

Endret av FitnessIna
Skrevet

Du må se det litt i kontekst, da. Det er forskjell på å være fornøyd med 47kg og bli fortvilet over å gå 4kg opp i vekt. Det er jo det Ingvilddd reagerer på.

Det er jo en konsekvens med å veie for lite. Man kan miste mensen, få mer vanskeligheter med å få barn. risikere feilernæring (ikke få i seg alt av mineral og vitamin osv). Det er usunt akkurat slik overvekt er usunt. Så man kan ikke alltid kjøre på med at den vekten man trives med er bra.

Er det egentlig det? Hvis man er fornøyd med sin vekt, har ligget på den samme vekten hele livet og plutselig går opp 4 kg forstår jeg jo at det ikke blir populært. Men såklart, hun har ikke vondt av det. Det har jeg ikke sagt. Hun har litt å gå på om hun vil, men mitt poeng var at man ikke nødvendigvis trenger å være usunn eller for tynn om man ligger litt lavt på BMI. Synes det er så teit med mennesker som skriker "spiseforstyrrelser!" med en gang man har en BMI på under 18,5. :)

Gjest MissMa
Skrevet

Nei, det kan du slettes ikke.

Anonymous poster hash: f62cd...6f8

Eh jo egentlig.. Man må ligge på flere tusen kcal på overskudd i tillegg til vanlig dagsbehov for å legge på seg 4 kg fett, det vil jeg si er så og si umulig på 7 dager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...