AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Hei! Håper noen kan hjelpe meg med noen tips og råd om hunden min som er en liten hannblanding på 15 mnd. Vil helst ikke skrive blandingen i fare for å bli kjent igjen. Han er en over gjennomsnittet aktiv og uredd hund, og vi har gått på et par hundekurs, og sosialisert han med andre hunder kanskje 1-2 ganger i uken siden vi fikk han. Han har vært vant til å få hilse på de fleste hunder vi møter, men det er selvsagt noen som ikke vil, og vi har ikke klart å lære han hvordan han skal oppføre seg da. Etter hvert som han har blitt eldre har han begynt å bjeffe noe voldsomt når vi passerer andre hunder, og jeg får ikke kontakt med han før etter den andre hunden er ute av synet. Han kan også bli sånn etter vi har lekt/hatt besøk av andre hunder hvis vi avslutter leken eller den andre hunden skal dra. Han blir helt ut av kontroll, bjeffer og hopper, og hører ikke på kommando. Det virker bare som han er veldig glad i å være med andre hunder, og ikke klarer å kontrollere seg. En sjelden gang ser jeg at han prøver å kontrollere seg, og sitter i 2 sek før det begynner igjen.. På kurs har vi lært å gi en godbit mens vi passerer, eller snu og gå motsatt vei fra hunden, men begge disse er håpløse da han ikke merker godbiten når han blir så gira/ nekter å gå andre vei, så hunden rekker å passere oss uansett.. Har også hørt at dette vil roe seg med alderen, men synes denne atferden begynner å bli ubehagelig i møte med andre etter noen kommentarer og anbefalninger om hvordan vi bør trene.. Hva mener dere? Anonymous poster hash: d4924...341
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #2 Skrevet 1. april 2015 Ved passering av hunder osv. er det viktig å gi godbit FØR hunden din i det hele tatt ser den andre. Etterhvert kan du øke vanskelighetsgraden ved at hunden ser den andre, og så får godbit.Anonymous poster hash: c7021...4f8 1
Hectine Skrevet 1. april 2015 #3 Skrevet 1. april 2015 Hei! Håper noen kan hjelpe meg med noen tips og råd om hunden min som er en liten hannblanding på 15 mnd. Vil helst ikke skrive blandingen i fare for å bli kjent igjen. Han er en over gjennomsnittet aktiv og uredd hund, og vi har gått på et par hundekurs, og sosialisert han med andre hunder kanskje 1-2 ganger i uken siden vi fikk han. Han har vært vant til å få hilse på de fleste hunder vi møter, men det er selvsagt noen som ikke vil, og vi har ikke klart å lære han hvordan han skal oppføre seg da. Etter hvert som han har blitt eldre har han begynt å bjeffe noe voldsomt når vi passerer andre hunder, og jeg får ikke kontakt med han før etter den andre hunden er ute av synet. Han kan også bli sånn etter vi har lekt/hatt besøk av andre hunder hvis vi avslutter leken eller den andre hunden skal dra. Han blir helt ut av kontroll, bjeffer og hopper, og hører ikke på kommando. Det virker bare som han er veldig glad i å være med andre hunder, og ikke klarer å kontrollere seg. En sjelden gang ser jeg at han prøver å kontrollere seg, og sitter i 2 sek før det begynner igjen.. På kurs har vi lært å gi en godbit mens vi passerer, eller snu og gå motsatt vei fra hunden, men begge disse er håpløse da han ikke merker godbiten når han blir så gira/ nekter å gå andre vei, så hunden rekker å passere oss uansett.. Har også hørt at dette vil roe seg med alderen, men synes denne atferden begynner å bli ubehagelig i møte med andre etter noen kommentarer og anbefalninger om hvordan vi bør trene.. Hva mener dere? Anonymous poster hash: d4924...341 Søk opp kinderegg-metoden, den er veldig effektiv på slike ting, og allier deg med en venn :-) 2
Tabris Skrevet 1. april 2015 #4 Skrevet 1. april 2015 Det høres ut som om han har fått mye forventning til det å hilse når han ser andre hunder, og det fører til stress og frustrasjon når han ikke får hilse. Jeg ville for det første sluttet helt med å la ham hilse på andre hunder i bånd. Deretter ville jeg benyttet kindereggmetoden som andre har nevnt, den er gull for passering. Men det viktige er som sagt å jobbe med godbit og kontakt FØR den andre hunden har kommet så nær at din hund blokkerer. Det kan bety at du noen ganger må f.eks gå litt tilbake på veien for å gå opp en sidevei om du må for å få avstand nok.
Portvinpiken Skrevet 1. april 2015 #5 Skrevet 1. april 2015 Avstand, avstand, avstand. Det er nøkkelordet. Dersom hunden er for nær og blokkerer helt er avstanden for liten. Når den er for liten og stresset (adrenalitet) så høyt, så vil ikke hunden ta biff om det er det man har med seg. Derfor må man trene med så stor avstand til den møtende hunden slik at hunden klarer å takle situasjonen og du har god kontakt med den. Hvis ikke, så evner den rett og slett ikke å lære noe. Man klarer nemlig ikke å lære noe når man er så stresset i situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #6 Skrevet 2. april 2015 Kanskje du selv blir stresset og at ditt stress smitter over på hunden? Anonymous poster hash: 1235e...8a9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2015 #7 Skrevet 2. april 2015 Avstand, avstand, avstand. Det er nøkkelordet. Dersom hunden er for nær og blokkerer helt er avstanden for liten. Når den er for liten og stresset (adrenalitet) så høyt, så vil ikke hunden ta biff om det er det man har med seg. Derfor må man trene med så stor avstand til den møtende hunden slik at hunden klarer å takle situasjonen og du har god kontakt med den. Hvis ikke, så evner den rett og slett ikke å lære noe. Man klarer nemlig ikke å lære noe når man er så stresset i situasjonen. Signerer denne. Du må begynne treningen på avstand. Finn ut hvor langt unna andre hunder du må være for å klare å få kontakt med hunden din, og jobb deg sakte nærmere. Du må også regne med å måtte ta et steg tilbake innimellom. Men som Portvinpiken sier, avstand er nøkkelordet her.Anonymous poster hash: 4cdb9...95b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå