AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #1 Skrevet 1. april 2015 Jeg spiser karbohydrater, men velger såkalt grovkarbo (som gir lavere GI) der jeg kan det. Denne kostomleggingen har for meg ført til ganske stor vektnedgang. Vi får jo til stadighet høre at karbohydrater er fyfy, men er det egentlig blodsukkerstigningen som får oss til å gå opp i vekt, og ikke karbohydrater i seg selv, da? Jeg forstår ikke dette helt, men jeg har tydeligvis gjort noe riktig:)Anonymous poster hash: ec641...f81
FitnessIna Skrevet 1. april 2015 #2 Skrevet 1. april 2015 Du går ned i vekt av et kaloriunderskudd, så enkelt er det. GI er egentlig til lite nytte i praksis - vannmelon har høyere GI enn melkesjokolade, og det sier seg dermed selv at høy/lav GI ikke er sunn/usunn. Jeg ville heller brukt GL, som forteller mer om totalbelastning på blodsukkeret. Når det er sagt, så har høy utskillelse av insulin negative effekter - men da snakker vi om mye insulin om du konsumerer mye enkle karbohydrater, som f.eks uraffinert sukker. Det kan gi uheldige nivåer av kolesterol, virker fettlagrende når glykogenlagrene er fulle, kan gi høyt blodtrykk osv. Det som gjør at man går opp i vekt, er at man spiser mer enn man bruker. Legger man om kosten til grovere karbohydrater vil dette gi mindre blodsukkersvigninger, og grove karbohydrater metter mer - når de metter mer, spiser du mindre, havner i et underskudd og går dermed ned i vekt. 1
Gjest Runforit Skrevet 1. april 2015 #3 Skrevet 1. april 2015 Jeg lever lavkarbo, men det har ikke noe med vekten å gjøre. Jeg fikk utstabilt blodsukker og urolig mage pga raffinert sukker, brød og pasta/ris. Jeg har alltid vært slank og oppvokst på 80 tallet så karbohydrater var godt innarbeidet mat hos meg med både poteter og masse brød. Det er kalori inn/ut som avgjør om du går ned i vekt eller ei. Karbohydrater er ikke farlig eller fyfy, men alle reagerer forskjellig på forskjellig kosthold. Min kropp responderer veldig godt på lavkarbo med mer stabil mage og blodsukker, bedre søvnkvalitet, mer energi og overskudd og generelt gir det meg en god livskvalitet. Når jeg f.eks er på ferie i Thailand så er det ikke alltid like enkelt med maten og jeg spiser da gjerne flere porsjoner med ris hver dag. Selv om jeg er veldig aktiv med på dykking, jungelturer, padling, klatring, sightseeing etc så raser jeg ned i vekt tross mye mer karbohydrater. Rett og slett fordi jeg ikke klarer store mengder med karbohydrater da det fyller meg fort opp kontra fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå