Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et års tid siden trente jeg en del, rundt fire dager i uka. I høst noe mindre, pga. at jeg var mye deppa, stresset osv., så ble toppen tre økter i uka.

Nå derimot, har jeg ikke trent siden i begynnelsen av januar. Har ikke har et snev av motivasjon, og blir sittende i sofaen dag etter dag. Nedprioriterer og finner unnskyldninger for å ikke trene hele tiden.

Likevel ønsker jeg å komme i gang igjen. Husker hvor mye overskudd og glede jeg hadde i hverdagen på den tiden jeg trente regelmessig.

Likevel klarer jeg ikke å starte… Klarer ikke å komme meg ut/på gymmet, liksom. Sover i tillegg ganske dårlig om natten (gjennomsnitt fire-fem timer), og konkluderer alltid med at det er best å la treningen ligge siden jeg har sovet så lite.

Noen tips? Hilsen jente 21 år.

Anonymous poster hash: b914e...15f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du bare komme deg på trening. Det er ingenting annet du eller vi kan gjøre. Ikke la dårlig søvn være hinder for en treningsøkt. Tren likevel! Ingen som blir skadet av å trene selv om man sover dårlig. Lover deg at du kommer til å sove bedre når du trener regelmessig også :)

Gjest Runforit
Skrevet

Er du deprimert enda?

Dørstokkmila er uansett litt lengre for noen, spesielt når en har hatt en liten pause. Januar er jo ikke så veldig lenge, men nok til at det bli tøft å starte opp igjen.

Fant du glede i selve treningen eller kun i følelsen og resultatet? Det vil være enklere å starte å trene om det er en treningsform du virkelig liker/elsker. Og da må du være innstilt på å starte i det små så du unngår skader og ikke brenner deg ut før du har kommet i gang.

Det eneste rådet jeg kan go er Just Do It! Nå i påsken som alt er stengt og alle har fri så er jo det en perfekt mulighet til å teste formen.

AnonymBruker
Skrevet

Er du deprimert enda?

Dørstokkmila er uansett litt lengre for noen, spesielt når en har hatt en liten pause. Januar er jo ikke så veldig lenge, men nok til at det bli tøft å starte opp igjen.

Fant du glede i selve treningen eller kun i følelsen og resultatet? Det vil være enklere å starte å trene om det er en treningsform du virkelig liker/elsker. Og da må du være innstilt på å starte i det små så du unngår skader og ikke brenner deg ut før du har kommet i gang.

Det eneste rådet jeg kan go er Just Do It! Nå i påsken som alt er stengt og alle har fri så er jo det en perfekt mulighet til å teste formen.

Er ikke deprimert enda, nei. Bare vanskelig å få tilbake gamle vaner.

Fant glede i selve treningen. Elsker jogging og gåturer. Likevel er jeg så slapp pga. lite søvn, og manglende rutiner på treningen.

Jeg jobber til og med lørdag, men tenker at søndag kanskje er dagen jeg skal komme meg ut i marka. Så får jeg kjøpe medlemsskap på treningssenteret i neste uke en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Her må du bare komme deg på trening. Det er ingenting annet du eller vi kan gjøre. Ikke la dårlig søvn være hinder for en treningsøkt. Tren likevel! Ingen som blir skadet av å trene selv om man sover dårlig. Lover deg at du kommer til å sove bedre når du trener regelmessig også :)

Jeg har hørt at man ikke bør trene dersom man ikke sover nok?

Gjest Runforit
Skrevet

Er ikke deprimert enda, nei. Bare vanskelig å få tilbake gamle vaner.

Fant glede i selve treningen. Elsker jogging og gåturer. Likevel er jeg så slapp pga. lite søvn, og manglende rutiner på treningen.

Jeg jobber til og med lørdag, men tenker at søndag kanskje er dagen jeg skal komme meg ut i marka. Så får jeg kjøpe medlemsskap på treningssenteret i neste uke en gang.

Jeg har hørt at man ikke bør trene dersom man ikke sover nok?

Ikke noe farlig med powerwalk eller en rolig joggetur selv om du har slitt med søvnen. Tenker at du sliter med søvnen nettopp fordi du har mye rastløs energi som trenger utløp og dermed havner i en ond sirkel. For å bryte den sirkelen må du bryte vaner og da må du bare sette i gang.

Vil tro at du vil merke stor forskjell temmelig raskt når du kommer igang igjen med fysisk aktivtet.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe farlig med powerwalk eller en rolig joggetur selv om du har slitt med søvnen. Tenker at du sliter med søvnen nettopp fordi du har mye rastløs energi som trenger utløp og dermed havner i en ond sirkel. For å bryte den sirkelen må du bryte vaner og da må du bare sette i gang.

Vil tro at du vil merke stor forskjell temmelig raskt når du kommer igang igjen med fysisk aktivtet.

Okei :) Håper jeg kan begynne å sove bedre igjen. Prøvde meg på en joggetur for noen uker siden, men var helt daff fordi jeg var så trøtt og lite overskudd. Men som du sier - Jeg må vel bare sette i gang, så kommer jeg inn i en god rutine etter hvert.

Vet du forresten noe spesifikt om lite søvn og trening? Hvis jeg sover lite/dårlig en natt, bør jeg da kutte ut en hard treningsøkt dagen etter? Og eventuelt bare gå rolig eller lignende i stedet. Kjipt hvis jeg bestemmer meg for å trene skikkelig en dag, og så sover jeg plutselig dårlig natten før.

AnonymBruker
Skrevet

Vi lever vi som ikke trener også, er ikke noe stress :)

Anonymous poster hash: a73f9...157

Gjest Runforit
Skrevet

Okei :) Håper jeg kan begynne å sove bedre igjen. Prøvde meg på en joggetur for noen uker siden, men var helt daff fordi jeg var så trøtt og lite overskudd. Men som du sier - Jeg må vel bare sette i gang, så kommer jeg inn i en god rutine etter hvert. Vet du forresten noe spesifikt om lite søvn og trening? Hvis jeg sover lite/dårlig en natt, bør jeg da kutte ut en hard treningsøkt dagen etter? Og eventuelt bare gå rolig eller lignende i stedet. Kjipt hvis jeg bestemmer meg for å trene skikkelig en dag, og så sover jeg plutselig dårlig natten før. Anonymous poster hash: b914e...15f

Du burde kjøre på med lav intensitet etter en natt med dårlig søvn. Derfor anbefaler jeg deg til å starte med powerwalk eller roooolig jogging(ala 8 km/t). Du er en jogger så jeg kan nesten garantere at du startet med for høy fart pga vane og det er det du må være obs på. Du MÅ holde igjen i starten.

Det viktigste for deg nå er å komme deg ut i frisk luft og få brent litt energi. Powerwalking kombinert med litt rolig jogg innimellom er en super start.

Pulsen skal ikke gå i taket og du skal kunne snakke mens du jogger. Siden du er godt trent i utgangspunktet så vil formen komme tilbake fortere enn du aner og du vil merke at om du lar kroppen starte opp rolig så vil den også automatisk øke både tempo og distanse på joggeøkter når den er klar for det.

I denne fasen så vil du også få et bedre og bedre søvnmønster og etterhvert får de 7-9 anbefalte timene og da vil du få enda mer energi og overskudd til å prestere bedre og hardere.

Men du MÅ lytte til kroppen og ta det i et rolig tempo nå i starten. Det nytter ikke å skynde seg i form :)

Skrevet

Finn deg en treningspartner, en person som Venter på deg på trening, gir mye motivasjon til å komme på trening. og når først er kommet på trening, så trener man jo.

Hvis du er veldig glad i kondisjon, så er gruppetimer kanskje Et bedre alternativ? Melder du deg på gruppetimer, blir du presset til å dra med er uten treningspartner.

Lykke til !

AnonymBruker
Skrevet

Du burde kjøre på med lav intensitet etter en natt med dårlig søvn. Derfor anbefaler jeg deg til å starte med powerwalk eller roooolig jogging(ala 8 km/t). Du er en jogger så jeg kan nesten garantere at du startet med for høy fart pga vane og det er det du må være obs på. Du MÅ holde igjen i starten.

Det viktigste for deg nå er å komme deg ut i frisk luft og få brent litt energi. Powerwalking kombinert med litt rolig jogg innimellom er en super start.

Pulsen skal ikke gå i taket og du skal kunne snakke mens du jogger. Siden du er godt trent i utgangspunktet så vil formen komme tilbake fortere enn du aner og du vil merke at om du lar kroppen starte opp rolig så vil den også automatisk øke både tempo og distanse på joggeøkter når den er klar for det.

I denne fasen så vil du også få et bedre og bedre søvnmønster og etterhvert får de 7-9 anbefalte timene og da vil du få enda mer energi og overskudd til å prestere bedre og hardere.

Men du MÅ lytte til kroppen og ta det i et rolig tempo nå i starten. Det nytter ikke å skynde seg i form :)

Men hva med sånn generelt? Hvis en person som trener regelmessig og er i relativt god form sover dårlig/lite en natt, bør h*n kutte ut den planlagte harde treningsøkten dagen etter denne natten?

Gjest Runforit
Skrevet

Men hva med sånn generelt? Hvis en person som trener regelmessig og er i relativt god form sover dårlig/lite en natt, bør h*n kutte ut den planlagte harde treningsøkten dagen etter denne natten? Anonymous poster hash: b914e...15f

Ja, jeg har jo skrevet at en skal kjøre lav intensitet ved lite søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Okei :) Håper jeg kan begynne å sove bedre igjen. Prøvde meg på en joggetur for noen uker siden, men var helt daff fordi jeg var så trøtt og lite overskudd. Men som du sier - Jeg må vel bare sette i gang, så kommer jeg inn i en god rutine etter hvert.

Vet du forresten noe spesifikt om lite søvn og trening? Hvis jeg sover lite/dårlig en natt, bør jeg da kutte ut en hard treningsøkt dagen etter? Og eventuelt bare gå rolig eller lignende i stedet. Kjipt hvis jeg bestemmer meg for å trene skikkelig en dag, og så sover jeg plutselig dårlig natten før.

Du er 21 og kroppen din tåler en tøff treningsøkt selv om du ikke har sovet hele natten!!

Slutt å tro at kroppen din ikke klarer/tåler. Kroppen er et fantastisk maskineri og du er på høyden aldersmessig - bedre forutsetninger enn du har nå får du aldri igjen!

Og det er helt riktig som alle skriver over her, man sover bedre av å trene også. Hva med å bruke godværet i påsken til å gå lange turer hver dag, så merker du fort at søvnen kommer.

Anonymous poster hash: 9c667...7d6

Skrevet

Min største motivasjon er fitbiten min! Genialt liten sak som måler aktivitet. Eller så kan kanskje pulsklokke hjelpe på motivasjonen? Jeg har selv vært der du er nå i forhold til trening, men føler det har blitt lettere å komme seg ut nå som det har blitt lyst ute. Pluss at jeg vet jeg trenger treningen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...