Gå til innhold

Betale ned studielånet fortere enn betalingsplan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå 187 000 kr i studielån, og har 2,521% rente på dette.

Terminbeløpet er på 1183 kr hvor ca 370 kr av disse er renter.

Det har seg slik at jeg har rundt 70 000 kr på sparekonto (1,80% rente), og har makset BSUen i år.

Burde ikke jeg betale ned 10 000 kroner på studielånet med en gang om jeg har mulighet til det? 370kr i mnd er jo litt penger i renter, er det ikke?

I så fall hvordan gjør jeg dette? :)

Anonymous poster hash: 0c2a0...027
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke.

Alle økonomer vil fraråde deg å gjøre det slik.

Studielånet er det mest gunstige lånet du vil kunne få.

Bruk heller pengene til å spare opp til egenkapital, eller nedbetaling av boliglån.

Anonymous poster hash: 33f9a...f23
  • Liker 2
Gjest Phoenix
Skrevet

Ville ikke bruke sparepengene på det!

Skrevet

Hvis du tror du kan komme til å bruke opp pengene på tull (annet enn gjeld eller egenkapital) så anbefaler jeg deg å betale inn på studielånet. Hvis du er sikker på at du klarer å spare pengene (hvilket du har klart hittil) så behold de på konto. Du kan starte BSU 2.0 hvis du ikke har, eller øremerke kontoen egenkapital til bolig. Det er fint lov å spare mer enn BSU hvert år på egen konto ;)

Men, finn deg en bedre sparekonto!

Sjekk f.eks Yabank som tilbyr 2,75% rente på høyrentekonto med fritt antall uttak.

Evt deres nye høyrentekonto pluss med 2,9% rente, men kun et årlig gebyrfritt uttak.

Sistnevnte låser i stor grad pengene, noe som kan være fornuftig dersom det er egenkapital du sparer til. Uansett hvilken så får du da bedre rente på pengene enn studielånet har :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...