Gå til innhold

Resepter uten sjekk?

Fremhevede innlegg

Gjest Bekymret
Skrevet

Har noen av dere fått skrevet ut resept uten å ha vært til sjekk hos lege før? F eks for urinveisinfeksjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet min mor har fått resept uten sjekk for blærekatarr, bla når hun skal ut og reise. Men så har hun også hatt samme lege i mange år som vet at hun lett får kraftig blærekatarr.

Skrevet

Dersom du har hatt samme legen i flere år og han/hun kjenner deg og dine medisinske behov, så kan det jo gå greit?

Har du ikke fastlege, så tror jeg du er mer avhengig av å bli sjekket, tror ikke det er vanlig å gi ut resepter på reseptbelagt medisin uten å verken kjenne eller undersøke pasienter.

tror jeg da. :)

Skrevet

Jeg fikk nettopp ny resept på p-ring for et år uten sjekk. Men det er kanskje ikke så nøye når det kommer til prevensjonsresepter? Ringte de og sa at jeg trengte en ny men siden jeg begynner i ny jobb på mandag (fikk vite det denne uken) så vil jeg ikke ta meg fri for å dra til legen for det. Og det var greit, ny resept ble skrevet ut og jeg stakk innom og hentet den. 35kr.

Skrevet

Jeg ringer legen min og får resept på det jeg ber om uten problemer stort sett. Men jeg har hatt henne siden før ungene ble født, dvs i over elleve år.....

Skrevet

Tror dette varierer veldig fra lege til lege. Kjenner ikke fastlegen min spesielt godt (har vært hos henne ca. to ganger), men får resepter på det jeg trenger når jeg ringer og spør. Har nok sammenheng med at 1) jeg til nå aldri har bedt om noe "farlig"/hatt en sykdom/tilstand det har vært behov for å utrede og 2) hun vet jeg er farmasøyt og burde vite hvordan legemidlene virker/skal brukes. P-piller får jeg skrevet ut av gynekologen min som jeg tusler til når behovet melder seg.

Skrevet

Du trenger ikke å bestille time hos legen for å sjekke om du har UVI. Bare ta en urinprøve til legekontoret og de sjekker det, koster ikke mye. (Og du burde gjøre dette, det finnes forskjellige bakterier som behandles med litt forskjellig antibiotika)

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Det eneste jeg ikke får resept på sånn "uten videre" er smertestillende av typen Paralgin Forte. Da må jeg innom legen. Ellers var jeg innom legekontoret her om dagen for å få sjekket om guttungen har en uvi - tok med urinprøve, og den ble sjekket mens jeg ventet. Han hadde ikke uvi, men jeg vil tro at jeg også hadde fått resept på antibiotika umiddelbart om han trengte det.

Så hvis du mistenker uvi, ta en tlf til legen og hør hva de bruker å gjøre :-)

Skrevet

De legene jeg har hatt opp igjennom tida har det vært greit å ringe til å få ny resept på medisiner som det legekontoret har skrevet ut til meg tidligere. Hvis dem ikke har gitt meg medisinene før får jeg heller ikke ny før jeg har hatt time hos legen. Eksempler på medisiner jeg har fått resept på ved å bare ringe dem (siden legen har skrevet ut dette tidligere ser de i skranken det på datamaskina): p-piller, hostesaft, allergimedisiner, salver/kremer, kvisemedikamenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...