Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg endelig blitt "voksen" og kan endelig tenke på å kjøpe leilighet i Oslo.

Jeg skal selvfølgelig gå i banken for rådgivning, men bare lurer på hva som er passende for meg, det kan jo hende noen av dere andre har vært/er i samme situasjon og har innspill.

Min økonomi:

570.000 i årslønn

370.000 i lån fra før (eier en bolig sammen med noen andre, forstår at jeg kanskje må selge denne, men har heller lyst til å kjøpe en rimelig leilighet. har en del følelser knyttet til boligen og håper kanskje å bo der i fremtiden)

550.000 i egenkapital

Hva tror dere at jeg kan få i lån, og i hvilken priskategori kan jeg begynne å se på leilighet? Bør jeg først og fremst betale ned det andre lånet fremfor å bruke egenkapitalen på leilighet? Men da får jeg kanskje ikke lån?

Lurer også på hvor høy rente dere andre tar høyde for.

Anonymous poster hash: bf164...fbe
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ikke er usannsynlig at du kommer et sted rundt 2,6 - 3,0. Da baserer jeg tallene utfra min erfaring av hva jeg fikk i lån med min inntekt.

Jeg har 500 i annen gjeld, 450k i inntekt og fikk totalt et lån på rett under 2,2.

Anonymous poster hash: 1aa95...cd7
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bankene har lånekalkulatorer på nettsidene sine. Som voksen bør du vite at du skal bruke de og ikke spørre fremmede på et forum om synsing.

Anonymous poster hash: cc795...797

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det ikke er usannsynlig at du kommer et sted rundt 2,6 - 3,0. Da baserer jeg tallene utfra min erfaring av hva jeg fikk i lån med min inntekt.

Jeg har 500 i annen gjeld, 450k i inntekt og fikk totalt et lån på rett under 2,2.

Takk for svar! :) Har du tatt høyde for en eventuell renteøkning da? Jeg har liksom ikke lyst til å bo meg i hjel heller.

Bankene har lånekalkulatorer på nettsidene sine. Som voksen bør du vite at du skal bruke de og ikke spørre fremmede på et forum om synsing.

Anonymous poster hash: cc795...797

Surpomp.

Jeg har selvfølgelig sjekket ut lånekalkulatorer, men de viser ulike ting, en usannsynlig lav rente og er ikke tilpasset de forholdene jeg skisserer.

• Liker 3
Skrevet

Forumet finnes vel for at man kan spørre om andres erfaringer......

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror banken la inn renteøkning på 5 % om jeg ikke tar helt feil. Du kan jo bare binde deg i 10 år og få en rente på 3,2 eller noe i den duren.

På 10 år har du nedbetalt en god slump på boliglånet og muligens fått en verdiøkning, itillegg har du mest sannsynlig fått en lønnsøkning også.

Personlig tror jeg at rentemarkedet vil holde seg lavt i mange år (men for å være sikker skal jeg binde renten. For det er bedre å tape noen hundrelapper på å betale høy fast rente enn å tape tusenlapper på at renten skal stige)

AnonymBruker
Skrevet

Tror banken la inn renteøkning på 5 % om jeg ikke tar helt feil. Du kan jo bare binde deg i 10 år og få en rente på 3,2 eller noe i den duren.

På 10 år har du nedbetalt en god slump på boliglånet og muligens fått en verdiøkning, itillegg har du mest sannsynlig fått en lønnsøkning også.

Personlig tror jeg at rentemarkedet vil holde seg lavt i mange år (men for å være sikker skal jeg binde renten. For det er bedre å tape noen hundrelapper på å betale høy fast rente enn å tape tusenlapper på at renten skal stige)

Takk, det høres lurt ut! Synes det er vanskelig å vurdere, men de lærde strides jo også. Er kanskje ikke dumt å binde renten i disse tider, det er jo en spesiell tid vi er inne i.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier en leilighet i Oslo alene men min situasjon er litt annerledes da jeg hadde lite inntekt men arv (så en del EK) da jeg fikk meg bolig, og et relativt lavt lån. Jeg valgte riktignok bundet rente og har det enda.

Du kan selvsagt velge å ha kausjonist for å få et betydelig lån, men jeg ville nok heller hatt litt mer sikkerhet i boligen.

Har du leieinntekter fra boligen du er medeier i?

Anonymous poster hash: 0171b...266
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier en leilighet i Oslo alene men min situasjon er litt annerledes da jeg hadde lite inntekt men arv (så en del EK) da jeg fikk meg bolig, og et relativt lavt lån. Jeg valgte riktignok bundet rente og har det enda.

Du kan selvsagt velge å ha kausjonist for å få et betydelig lån, men jeg ville nok heller hatt litt mer sikkerhet i boligen.

Det er det som dessverre er litt vanskelig. Jeg har ingen kausjonist, og heller ikke leieinntekter inntil videre. Vurderer å leie den ut, men jeg bor her i perioder innimellom (når jeg ikke bor på pendlerhybel), og det er her jeg har basen min og tingene mine. Vurderte kanskje å bruke den som sommerbolig, men jeg må vel være litt realistisk og fatte at ekstra inntekter er en god greie. Problemet er igjen at jeg ikke er eneeier og ikke får tatt sikkerhet i boligen. Men vi kan sikkert bli enige om å leie den ut, så jeg får en halvpart av leieinntekter.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo høre med han under her, om hvor mye han har spart hittil på å binde renta.

Anonymous poster hash: ad27b...7ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...