Gå til innhold

Kampfisken ligger plutselig mye og ofte på siden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens, er det noen der ute som vet hvorfor den gjør det? Jeg håper virkelig ikke den er døende? Jeg kan lissom ikke se noe grunn, den virker ikke syk egentlig... men den har i det siste veltet over på siden både når den slapper og og nå er det hver gang den sover, ser jeg... Noen som vet hva som skjer? Setter skikkelig pris på svar 🐔🐔🐔🐔🐔

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ikke helt bra ut....Har ikke erfaring med kampfisk men har hatt andre guramityper som jeg har opplevd lignende symptomer med. Da brukte jeg saltvann som "medisin" og fisken kviknet til etter et par timer. Vil ikke anbefale deg dette uten at du får dette som tips fra eksperter og får en nøyaktig dosering. Det kan godt hende at vannkvaliteten ikke er helt bra eller at fisken sliter med noe og trenger behandling med en eller annen medisin. I første omgang kanskje skifte en del av vannet?

Spør på Aquaforum eller på en akvarie FB side, der får du helt sikkert et bra svar

Anonymous poster hash: 7449b...e8a
AnonymBruker
Skrevet

Kan være flere grunner

- Feil nitritverdier

- For lite oksygen i vannet

- Andre verdier som er for høye eller for lave

Regner med du har strips så du kan teste vannkvaliteten?

Og håper du har et stort akvarie, da kampfisk krever endel liter...

Anbefaler akvaforum.no

Anonymous poster hash: f8e1f...d46
Skrevet

Takk for gode innspill Jeg byttet størsteparten av vannet for 4-5 dager siden, og vannverdiene er innenfor de, så da tror jeg det bør være en annen grunn egentlig. Jeg tror jeg prøver å slippe oppi et lite saltflak, og ser om en "saltvannskur" kanskje hjelper han. Han er snart tre år gammel, vet ikke hvilken alder disse småttisene kommer oppi i grunn.. Noen som vet? Ellers skal jeg høre på de foraene dere nevnte på, tusen takk for tipsene

Skrevet

Noen fiskearter begynner også å svømme på siden eller opp-ned om de har forspist seg, vet ikke om kampfisk er underlagt overspisingskategorien, men hvis de er det, hjelper det å gi dem litt mindre mat litt skjeldnere.

Det er ekstremt mange fisk som har gått i dass fordi eierne eller foreldrene til eierne tror at fisken er død når den egentlig bare har forspist seg..

• Liker 1
Skrevet

Noen fiskearter begynner også å svømme på siden eller opp-ned om de har forspist seg, vet ikke om kampfisk er underlagt overspisingskategorien, men hvis de er det, hjelper det å gi dem litt mindre mat litt skjeldnere.

Det er ekstremt mange fisk som har gått i dass fordi eierne eller foreldrene til eierne tror at fisken er død når den egentlig bare har forspist seg..

. Å? Kan faktisk være det, fordi han har fått litt mer mat nå den siste uken enn tidligere. Og siden han begynte å helle så mye over på siden, tenkte jeg at det kunne være fordi han begynte å bli syk eller noe - derfor ga jeg han litt mer mat enn vanligvis.. For å gi han litt "ekstra styrke", hehe. Det er mye god omsorg i mat vettu☺️ Så det kan absolutt være det som er tilfelle her. TUSEN TAKK for tipset !!! Takk takk
Skrevet

Fiskestakkaren har en minimal magesekk, men det er dessverre mange fisk som ikke eier øyemål når de først får mat, så det er dessverre ekstremt mange fisk som bare har forspist seg som ser ut som de har gått i pennalet. :fnise:

Det har noe med kjemien i forhold til svømmeblæren å gjøre om jeg ikke husker helt på trynet feil.

Hvis de forspiser seg, skiller ikke svømmeblæren ut riktig mengde hormon eller hva det nå er de skiller ut for å justere svømmeblæren, og så blir de litt vindskeive et par dager, før det går over igjen.

Se om det hjelper å vente litt lenger med å gi mat. Nå vet jeg ikke hva som er standard fóringstid og mengde for kampfisk, men øk tiden mellom fóringene og gi litt mindre mat per gang de neste dagene.

Men ha også i bakhodet at gjennomsnittlig levealder for kampfisk er to til tre år (ifølge google), selv om de i noen tilfeller kan bli så gamle som fem år.

• Liker 1
Skrevet

TS her☺️ En liten oppdatering ; lille fiskemannen min ser ut til å ha det bedre Han har ikke fått mat de nesten to døgnene som har gått etter tipset om overspising, og nå velter han ikke like ofte/mye på siden lengre. Jippi kanskje dette var det han trengte, en litt mager påske, hehe.

Skrevet

Jeg søkte opp litt mer info om kampfisk, og fant et par linker med litt informasjon om mating og slikt.

Sidene ser ut til å være oversatt med google translate eller babelfish, så det er noen litt festlige vendinger her og der, men det er visst veldig vanlig for kampfisk å bli oppblåst eller å få forstoppelse.

Du kan løse evt fremtidige problemer med oppblåst svømmeblære ved å la være å fóre dem en gang per uke, da kampfisk kan overleve over en uke uten mat og da heller ikke blir sulten over natta.

http://no.schatzartikel.com/dyr/hvordan-a-mate-en-kampfisk-fisk.php

http://www.leesysinfo.com/slik-care-for-en-syk-betta-fish/

Skrevet

Hvorfor sier du den hele tiden?

Uansett, det er et tegn på sykdom. Når det skjedde med noen av mine fisker ble det gradvis bare værre og værre, og endte til slutt med avlivning/død

Skrevet

Kan jo kanskje være at svømmeblæren er punktert? Det skjedde en gang med en fisk jeg hadde, og det du beskriver var likt slik som min fisk var.

Skrevet (endret)

Å der fikk jeg endelig svar på hvorfor fisken mamma passet for søsteren min veldig ofte lå på siden, eller på ryggen.

Hver gang vi trodde at han skulle dø. Så gikk det litt tid, og så var han like fin. Mamma var ikke så flink med å ikke gi for mye mat kan man si :fnise:

Endret av MissPierce
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min fisk gjorde også dette, den døde til slutt. Men den spiste heller ikke da, tipper jeg hadde dårlig vannverdier. ingen av mine kampfisker har spist noe særlig, skjønner ingenting når folk sier at fisken spiser alt av mat de putter oppi. Dette resulterer i masse mat som ligger i bunn, tror jeg må kjøpe en slamsuger før støvet på hjernen tar overhånd. Hvordan er fisken din nå?

Anonymous poster hash: 55754...b1e

• 7 år senere...
Skrevet

Kampfisker er veldig nysgjerrige på lys og lener seg ofte mot lyset. Hvis ikke lyset er på i akvariet, vil de lene seg mot glasset hvis det er lys i rommer akvariet står i. Min gjør dette hele tiden når lyset er av inne i akvariet og på inne på rommet det står😃 Det kan også være at den har fått for mye mat. Fisker har en liten magesekk. Hvis de får for mye mat vil magesekken vokse, men ikke selve fisken. Hvis dette foregår over lengre tid kan fisken til slutt bli så overspist at mate tyter ut i alle åpninger.

AnonymBruker
Skrevet
Notanexpert skrev (16 timer siden):

Kampfisker er veldig nysgjerrige på lys og lener seg ofte mot lyset. Hvis ikke lyset er på i akvariet, vil de lene seg mot glasset hvis det er lys i rommer akvariet står i. Min gjør dette hele tiden når lyset er av inne i akvariet og på inne på rommet det står😃 Det kan også være at den har fått for mye mat. Fisker har en liten magesekk. Hvis de får for mye mat vil magesekken vokse, men ikke selve fisken. Hvis dette foregår over lengre tid kan fisken til slutt bli så overspist at mate tyter ut i alle åpninger.

7 år senere….  Spørs vel om den kampfisken lever fortsatt?🙂

Anonymkode: 934b1...3bd

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...