Gå til innhold

KORANSKOLER

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Tyrkerne gidder vel ikke ha noe med pakistanere og somaliere å gjøre. De holder seg nok for seg selv de også ser du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Tyrkerne gidder vel ikke ha noe med pakistanere og somaliere å gjøre. De holder seg nok for seg selv de også ser du

Hva er da problemet med den skremmende oversvømmelsen av muslimer i Europa? Brorparten vil jo være i Tyrkia, og deres stemme vil være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Kjære deg, dette har jo skjedd for lenge siden.

Flertallet av oss som bor i Norge nestammer fra innflyttere til landet.

Det argumentet der er jo latterlig,siden vi en gang alle kom fra Afrika,kom tilbake med noe bedre. Dessuten er det strid om samer egentlig er urfolket,vi kan ha kommet nesten samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hva er da problemet med den skremmende oversvømmelsen av muslimer i Europa? Brorparten vil jo være i Tyrkia, og deres stemme vil være der.

Val, hva er problemene med tallene du nylig presenterte, hvis borparten av de nye muslimene i Europa holder seg i Tyrkia? Hvordan blir Europa da tatt over av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Hvis alle hadde holdt seg i Tyrkia hadde det i teorien ikke vært noe problem,er allerede et par mill tyrkere i Tyskland da.

Interesant demografisk utvikling at Europa vil gå fra et "kristent" flertall til et muslimsk. Altså vil Europa ikke lenger være et kristent kontinent.

Tallene spiller ikke bare på Tyrkia da vet du,er millioner i resten av europa også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Hvis alle hadde holdt seg i Tyrkia hadde det i teorien ikke vært noe problem,er allerede et par mill tyrkere i Tyskland da.

Interesant demografisk utvikling at Europa vil gå fra et "kristent" flertall til et muslimsk. Altså vil Europa ikke lenger være et kristent kontinent.

Tallene spiller ikke bare på Tyrkia da vet du,er millioner i resten av europa også

Les din egen henvisning en gang til. Skremmselspropogandanen din var at Tyrkia ville bli Europas største land. Så lenge innbyggerne holder seg i Tyrkia (etter ditt resonnement), vil ikke disse "farlige" muslimene få overvekten av makten. Er Russland med i disse tallene forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U.S. er en av Oslos to store fødeavd. Aker er den andre.

Da min datter var der var det 5 fremmedkulturelle og henne. Gå inn på SSB og se selv.

Dette er egentlig en diskusjon jeg ikke hadde tenkt å gå inn i, men jeg klarer ikke helt å la være når jeg ser påstander som er SÅ subjektive og dårlig dokumenterte..

Har du glemt at ulike bydeler sokner til ulike sykehus?

Hvis du går inn på denne linken, og laster ned brosjyren over Helse Øst, så ser du hvilke bydeler som sokner til de ulike sykehusene.

http://www.helse-ost.no/modules/module_123...55&mids=&print=

Som du ser av denne oversikten, sokner blant andre bydel Søndre Nordstrand til Ullevål, blant andre bydeler som har en befolkning med forholdsvis lav sosioøkonomisk status (selv om det ikke er en faktor jeg skal trekke inn i debatten, i og med at det er en lite operasjonalisert variabel ). Men det faktum at Søndre Nordstrand er den bydelen i Oslo med forholdsmessig størst andel av innvandrere, samtidig som det er en av byens hurtigst voksende, så er det kanskje ikke så rart at du DEN ENE GANGEN du var på Ullevål opplevde å se et flertall av innvandrere.

På din oversikt savner jeg f.eks Riksen, som også har en fødeavdeling av en viss størrelse. Legg også merke til at enkelte av Oslos bydeler sokner også til AHUS.

Du har i flere debatter (og i blog'en din) trukket fram din forskning på hobbybasis. Hvis du skal komme noen vei med argumentasjonen din, foreslår jeg at du kjøper noen innføringsbøker om statistikk og forskningsmetode. Du kan faktisk ikke predikere (forutse) hva som kan skje i framtida basert på én opplevelse på ett sykehus.

Forøvrig har du rett i at kvinner fra enkelte kulturer har en høyere fødselsrate enn "etnisk norske" kvinner. http://www.ssb.no/emner/02/02/10/rapp_200025/

Her har du en link til den antatte befolkningsframskrivingen 2002 - 2050 hos ssb. Legg merke til at denne økningen skyldes alder i befolkningen. Les også forutsetningen for befolkningsframskrivingen, hvor de også omhandler det du frykter... http://www.ssb.no/emner/02/03/folkfram/

Og Valhalla: Har du lest kritikken Lewis har fått?

Oki, dette ble et langt innlegg, men jeg syns det er litt fascinerende å se hvordan enkelte debattanter kun tar den ene sidens retorikk for god fisk uten noen som helst fom for kildekritikk... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og Valhalla: Har du lest kritikken Lewis har fått?  

Kanskje, men i så fall er den nok avfeid som antiamerikansk og jødefiendtlig muslimsosialistpropaganda

*øver på terminologien*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det argumentet der er jo latterlig,siden vi en gang alle kom fra Afrika,kom tilbake med noe bedre. Dessuten er det strid om samer egentlig er urfolket,vi kan ha kommet nesten samtidig.

Nettopp mitt poeng. Din påstand om at vi engang i fremtid vil bli "overtatt" av "fremmede" er like latterlig.

Om samer er urfolk eller ikke er helt irrelevant - de har vært en minoritet i Norge, og har vært utsatt for rasisme fra majoritetsbefolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Så du vil sammenlikne da Norge ble tatt over som ubefolket land etter istiden med folkevandringer til en eksisterende kultur fra en helt annen? Interesant.

Du vet du trenger ikke registrere deg for å skrive inn nick,litt ok å vite hvem man diskuterer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Så du vil sammenlikne da Norge ble tatt over som ubefolket land etter istiden med folkevandringer til en eksisterende kultur fra en helt annen? Interesant.

Du vet du trenger ikke registrere deg for å skrive inn nick,litt ok å vite hvem man diskuterer med.

Igjen, hva er problemet med at "flertallet" av innbyggerne av Europa er muslimer, hvis brorparten av dem holder seg i Tyrkia?

Og er Russland tatt med i tallene din forskerkollega fra usa presenterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

For det første var det ikke snakk om kun Tyrkia,men Tyrkia er selvsagt en viktig del av tallet.

Til det andre må jeg vel ærlig innrømme at jeg ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Litt trist, for det er jo ganske avgjørende for matematikken. Dog ikke for religionen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Valhalla

Hele Russland er ikke en del av Europa,hele Tyrkia er ikke en del av Europa,men når tyrkia blir med i EU blir hele Tyrkia en del av Europa. Derfor kan hele folketallet i Tyrkia telles med. Det blir litt rart å skulle telle hele Russlands folketall da så mange bor i Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Nei, du er vel ikke kjent for å være så kritisk i din kildebruk. For din egen del, og hvis du ønsker å bli tatt seriøs, vil jeg anbefale deg å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
. Det blir litt rart å skulle telle hele Russlands folketall da så mange bor i Asia.

Hvor mange? Og hvor mange kan da telles med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Dette er flisespikkeri. De europeiske folkeslag vil bli i undertall i flere av nasjonene innenfor europas grenser og tar man med det muslimske Tyrkia vil muslimer bli i flertall innenfor Europas grenser,ifølge teorien.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=54339

Frykten for tallene

Vil vi vite hvor mange mennesker med innvandrerbakgrunn som vil bo i Norge om 20 år? Eller 50 år? Statistisk sentralbyrå vil det ikke.

En av begrunnelsene er at Statistisk sentralbyrå (SSB) ser store etiske problemer med en slik fremskrivning. Det kom frem under et demografiseminar i Oslo i forrige uke.

David Coleman er professor i demografi ved Oxford-universitetet i England. Han har presentert slike fremskrivninger i Storbritannia. Coleman er kontroversiell i England, og sier selv at mange oppfatter ham som politisk ukorrekt.

Coleman holdt foredrag på seminaret. En av de fremste ekspertene på dette området i Norge, SSB-forsker Lars Østby, sa etter foredraget at han var overrasket over hvor moderat Coleman faktisk var.

«Henteekteskap»

Østby presiserte at SSB i Norge - «med gode grunner» - ikke hadde laget tilsvarende fremskrivninger for Norge. På direkte spørsmål forklarte han at en av grunnene er at det må være grenser for hvor lenge en innvandrer er en innvandrer.

Derfor er også SSBs definisjon av innvandrer én som er utenlandsfødt eller født av to utenlandsfødte foreldre. I motsetning til for eksempel Nederland har Norge valgt som sin offisielle regnemåte ikke å ta med tredje generasjons innvandrer.

Det betyr at når en norskfødt jente med innvandrerbakgrunn gifter seg arrangert med en fetter fra landsbygda i Pakistan, så regnes deres barn ikke med i innvandrerstatistikken. Men realiteten er at barn i slike såkalte henteekteskap ofte er i samme situasjon som 2. generasjons innvandrere - nettopp fordi en av foreldrene er 1. generasjons innvandrer.

Norge har en god historie når det gjelder bruk av tall. Mye av velferdssamfunnet vårt er bygd opp på bakgrunn av det tallene har fortalt politikerne. For å vite hvilke virkemidler som må til for å nå politiske mål, må politikerne vite hva det er behov for. Her er statistikken et godt verktøy.

Jevner seg ut

Men hvordan blir statistikken som verktøy hvis et barn på Grønland i Oslo, født av en norskfødt kvinne med pakistansk bakgrunn og en pakistansk mann fra landsbygda, blir regnet som norsk?

Hvordan kan da politikerne dimensjonere tilbud om norskopplæring, og tilbud om barnehageplass slik at barna kan lære norsk før de begynner på skolen?

For statistikk gjør ikke politikk. Statistikk danner grunnlag for politikk. Og dersom statistikerne i SSB frykter at tall i seg selv skaper negative holdninger - så har de misforstått jobben sin.

Det kan aldri være galt å presentere sannheten. Vi kan ikke bli redde for tall noen ikke liker. Erfaring viser at sannheten som regel kommer frem.

Jeg vet ikke hva fremskrivningstall for mennesker med innvandrerbakgrunn ville vist i Norge. Andre undersøkelser viser at mange innvandrergrupper har høyere fødselstall enn etniske nordmenn.

Men det viser seg også at dette jevner seg ut etter noen år. Østby sa på demografiseminaret at de fleste innvandrergrupper etter 20 år i et nytt land beveger seg ned mot samme nivå som resten av befolkningen. Det er de nye som kommer til som holder fødselstallene på et høyt nivå.

...............

Men hvis det fortsatt er slik at det finnes kulturer som lever side om side med lite kontakt seg imellom, kan det være et problem. Hvis det er befolkningsgrupper der jenter og kvinner ikke kan velge sine egne liv, der ungdom må være mer tro mot foreldrenes valg enn sine egne ønsker, da har vi alle et problem.

Tallene kan fortelle oss hvilken vei utviklingen går. Men da må noen ta ansvar for å utarbeide dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...