kjøttmeis Skrevet 31. mars 2015 #1 Skrevet 31. mars 2015 Jeg og samboer vurderer å flytte til Sandnes. Han har slekt der og vi begge ønsker å prøve noe nytt. Noen som bor/har bodd/vært i Sandnes? Hvordan er det der? Da tenker jeg natur, miljø, jobbmuligheter, etc.?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #2 Skrevet 31. mars 2015 Sandnes er helt ærlig en ganske kjip by. Jeg er fra Sandnes selv, og er så lei av de innbarka Sandnes-patriotene. Det er svært mange harry folk her. Stygg dialekt. Kjipt vær, alltid grått og regn og vind. Jobbmuligheten er OK, i hvert fall innen helsesektoren eller dersom en har ingeniørutdanning. Det er dessuten et svært presset boligmarked her, så regn med å måtte betale en høy sum for et halvkjipt hus fra 2009 med 56 andre like hus i samme gate. Anonymous poster hash: c7c1d...5d0 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #3 Skrevet 31. mars 2015 Det er helt ræva. Jeg bodde der i et år og da måtte jeg bare bort. For en kultur, sier jeg bare. Så mye trangsynte folk på ett sted trodde jeg ikke var mulig å oppdrive. Anonymous poster hash: 2df4a...799 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #4 Skrevet 31. mars 2015 Synes også Sandnes var litt kjipt. Jæren derimot er vakkert. Men tror folka der er litt spesielle. Anonymous poster hash: a1e43...ba8 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #5 Skrevet 31. mars 2015 Det er helt ræva. Jeg bodde der i et år og da måtte jeg bare bort. For en kultur, sier jeg bare. Så mye trangsynte folk på ett sted trodde jeg ikke var mulig å oppdrive. Anonymous poster hash: 2df4a...799 Enig!! Anonymous poster hash: c7c1d...5d0 2
Tabris Skrevet 31. mars 2015 #6 Skrevet 31. mars 2015 Det var da voldsomt så negativt. Jeg er fra Sandnes (fra en bydel i kommunen) og stortrives her. Det er mange nydelige turområder og mange jobbmuligheter. Men det er dyrt å både eie og leie her, det er det ingen tvil om. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #7 Skrevet 31. mars 2015 Det er en veldig spesiell kultur i Sandnes. Sandnes ligger midt mellom Stavanger og Jæren. Midt mellom en gammel by og landet. Denne blandingen har preget Sandnes, og etter min mening er Sandnes litt "worst of both wolrds". Sandnes har ikke bysjarmen som Stavanger har, men heller ikke den landlige sjarmen man finner på Jæren. Dessuten er Sandnes svært preget av oljepenger og mange nyrike, harry folk. Folk har store hus med de nyeste flatskjermene, men uten kunst og bøker. Folk har myye penger her, men det er tydelig at kultur ikke verdsettes nevneverdig. Anonymous poster hash: d4596...2f4 8
Gjest Skrevet 31. mars 2015 #8 Skrevet 31. mars 2015 I Sandnes bor du i grei nærhet til Bryne, Stavanger, Sola og ikke minst Forus (som hører til både Stavanger, Sandnes og Sola), det er også greit å ta toget til Egersund. Så sånn sett er jobbmulighetene gode ettersom du ikke trenger å begrense deg til en by. På den annen side merker også Sandnes nedgangen i oljebransjen, så det spørs jo hva man vil jobbe med... Jeg bor ikke i Sandnes nå, men har bodd der, og syns det er en kjempefin by, jeg. Turmulighetene er gode i hele Rogaland. Ellers så er vel mye av det negative som nevnes om Sandnes over noe som også gjelder Stavanger. For en utenfra er dialektforskjellen på Stavanger/Sandnes minimal, været er dritt uansett og med tanke på at mange Stavangerværinger har flyttet til Sandnes pga lavere priser er kulturen stort sett det samme (muligens mer snobbekultur i Stavanger, men det avhenger av bydel og jobbkultur). Hvis dere 'bare' vil bo i nærheten av slektninger kan dere jo vurdere Bryne også, eller de andre småplassene rundt omkring som har lavere boligpriser. Mange flotte plasser på Sola også.
kjøttmeis Skrevet 31. mars 2015 Forfatter #9 Skrevet 31. mars 2015 Sandnes er helt ærlig en ganske kjip by. Jeg er fra Sandnes selv, og er så lei av de innbarka Sandnes-patriotene. Det er svært mange harry folk her. Stygg dialekt. Kjipt vær, alltid grått og regn og vind. Jobbmuligheten er OK, i hvert fall innen helsesektoren eller dersom en har ingeniørutdanning. Det er dessuten et svært presset boligmarked her, så regn med å måtte betale en høy sum for et halvkjipt hus fra 2009 med 56 andre like hus i samme gate. Anonymous poster hash: c7c1d...5d0 Søsteren til samboer eier hus i Sandnes og vi får lov til å bo i kjeller-leiligheten hennes om vi ender opp med å flytte nedover. Noen andre plasser rundt i området du ville anbefalt å prøve ut? Som har et bedre miljø?
kjøttmeis Skrevet 31. mars 2015 Forfatter #10 Skrevet 31. mars 2015 I Sandnes bor du i grei nærhet til Bryne, Stavanger, Sola og ikke minst Forus (som hører til både Stavanger, Sandnes og Sola), det er også greit å ta toget til Egersund. Så sånn sett er jobbmulighetene gode ettersom du ikke trenger å begrense deg til en by. På den annen side merker også Sandnes nedgangen i oljebransjen, så det spørs jo hva man vil jobbe med... Jeg bor ikke i Sandnes nå, men har bodd der, og syns det er en kjempefin by, jeg. Turmulighetene er gode i hele Rogaland. Ellers så er vel mye av det negative som nevnes om Sandnes over noe som også gjelder Stavanger. For en utenfra er dialektforskjellen på Stavanger/Sandnes minimal, været er dritt uansett og med tanke på at mange Stavangerværinger har flyttet til Sandnes pga lavere priser er kulturen stort sett det samme (muligens mer snobbekultur i Stavanger, men det avhenger av bydel og jobbkultur). Hvis dere 'bare' vil bo i nærheten av slektninger kan dere jo vurdere Bryne også, eller de andre småplassene rundt omkring som har lavere boligpriser. Mange flotte plasser på Sola også. Okei! Jeg kunne godt tenkte meg å søke på jobb som vikar, i og med at samme vikarbyrå jeg jobber for nå ligger i Stavanger. Tror det er mulighet å få jobb der. Så bra at turmulighetene er gode! Men ble litt usikker mtp. miljøet som beskrives. Vi er ganske åpne og jordnære. Tror ikke vi passer helt til "snobbekulturer". Men Bryne... Er det fint/bra der da?
Gjest Skrevet 31. mars 2015 #11 Skrevet 31. mars 2015 Okei! Jeg kunne godt tenkte meg å søke på jobb som vikar, i og med at samme vikarbyrå jeg jobber for nå ligger i Stavanger. Tror det er mulighet å få jobb der. Så bra at turmulighetene er gode! Men ble litt usikker mtp. miljøet som beskrives. Vi er ganske åpne og jordnære. Tror ikke vi passer helt til "snobbekulturer". Men Bryne... Er det fint/bra der da? Du trenger ikke være redd for snobbekultur verken i Stavanger (hvor det er MER snobbekultur enn i Sandnes) eller Sandnes. Alt har med omgangskrets å gjøre. Jeg er en jordnær nordlending som trivdes der, så bør gå greit. Bryne kjenner jeg ikke så veldig til.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #12 Skrevet 31. mars 2015 Okei! Jeg kunne godt tenkte meg å søke på jobb som vikar, i og med at samme vikarbyrå jeg jobber for nå ligger i Stavanger. Tror det er mulighet å få jobb der. Så bra at turmulighetene er gode! Men ble litt usikker mtp. miljøet som beskrives. Vi er ganske åpne og jordnære. Tror ikke vi passer helt til "snobbekulturer". Men Bryne... Er det fint/bra der da? Det er ikke noe mye "snobbekultur" i Sandnes. Det er fine turmuigheter på sørsiden av byen Sandvedparken og Stoklandsvatnet er glimrende. FOr lengre turer så er Ryfylke en halvtimes kjøretur unna med preikestolen, kjerrag etc. Nordsiden av Sandnes synes jeg er et ganske kjipt området rundt Forus/lura er veldig industrialisert med lite natur og virker tomt. Anonymous poster hash: 699d2...f21
Tabris Skrevet 31. mars 2015 #13 Skrevet 31. mars 2015 Du finner selvsagt en del "new money" pga oljeindustrien i Sandnes/Stavanger, men Sandnes har også lange røtter som industriby, og du har Jæren med bondekulturen rett ved siden av. Det er like mye jordnære folk som det er "new money". Når det gjelder turområder, ikke glem Melsheia og Aboretet - nydelige turområder! Bare for å nevne noen, det er utrolig mye flott natur og mange nydelige steder å gå i Sandnes. Dette er nær hvor jeg vokste opp, f.eks, mitt lille paradis. 1
kjøttmeis Skrevet 31. mars 2015 Forfatter #14 Skrevet 31. mars 2015 Du finner selvsagt en del "new money" pga oljeindustrien i Sandnes/Stavanger, men Sandnes har også lange røtter som industriby, og du har Jæren med bondekulturen rett ved siden av. Det er like mye jordnære folk som det er "new money". Når det gjelder turområder, ikke glem Melsheia og Aboretet - nydelige turområder! Bare for å nevne noen, det er utrolig mye flott natur og mange nydelige steder å gå i Sandnes. Dette er nær hvor jeg vokste opp, f.eks, mitt lille paradis. Ah, nydelig! Ja, det er vel forskjellige folk over alt. Er mange raringer her i Tromsø også, men betyr ikke at alle er det. Så vi finner nok mennesker vi trives sammen med i Sandnes også 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #15 Skrevet 31. mars 2015 Jeg er tilflyttere til Stavanger og synes hele Rogaland er supert. For det meste hyggelige og imøtekommende folk. Litt snobber og harryfolk, men det går fint. I Sandnes har de planer om å gjøre byen finere, og jeg synes de er kommet godt i gang på de årene jeg har bodd her nede. På kjøpesenteret i sentrum kan man få litt inntrykk av at folk er kommet rett fra 90-tallet mtp klesstilen, men men.. ;-) Stavanger/Sandnes-folk blir aldri fornøyd med været! Forbered deg på syting uansett om solen skinner 6/7 dager. Jeg er overbevist om at du opplever verre vær der du bor enn du vil oppleve her nede, Jeg er oppvokst med mye vind, regn, snø og kulde. Det jeg har opplevd av vær her de siste 9 årene er ingenting mot det Norge byr på lenger nord. Dere kan leie i Sandnes som planlagt, og så kjøper dere bolig når dere er mer kjent med områdene og vet mer hvor dere vil trives :-)Anonymous poster hash: 3c1d9...168
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #16 Skrevet 31. mars 2015 Jeg og samboer vurderer å flytte til Sandnes. Han har slekt der og vi begge ønsker å prøve noe nytt. Noen som bor/har bodd/vært i Sandnes? Hvordan er det der? Da tenker jeg natur, miljø, jobbmuligheter, etc.? har bodd i sandnes, men foretrekker stavanger. jobbmuligheter går litt i ett. miljøet i sandnes er litt så som så , mye rus-synes jeg. Anonymous poster hash: 806c3...163
Gjest Skrevet 1. april 2015 #17 Skrevet 1. april 2015 Jeg er tilflyttere til Stavanger og synes hele Rogaland er supert. For det meste hyggelige og imøtekommende folk. Litt snobber og harryfolk, men det går fint. I Sandnes har de planer om å gjøre byen finere, og jeg synes de er kommet godt i gang på de årene jeg har bodd her nede. På kjøpesenteret i sentrum kan man få litt inntrykk av at folk er kommet rett fra 90-tallet mtp klesstilen, men men.. ;-) Stavanger/Sandnes-folk blir aldri fornøyd med været! Forbered deg på syting uansett om solen skinner 6/7 dager. Jeg er overbevist om at du opplever verre vær der du bor enn du vil oppleve her nede, Jeg er oppvokst med mye vind, regn, snø og kulde. Det jeg har opplevd av vær her de siste 9 årene er ingenting mot det Norge byr på lenger nord. Dere kan leie i Sandnes som planlagt, og så kjøper dere bolig når dere er mer kjent med områdene og vet mer hvor dere vil trives :-)Anonymous poster hash: 3c1d9...168 Vel, jeg er også fra nord, og syns at været i Rogaland er noe skikkelig møkk! Det syns nordlendingene som kommer på besøk også, de kan ikke fatte og begripe hva vi har tenkt med da vi flyttet hit. Mitt inntrykk er at det er vi tilflyttere som klager mest. Om man syns været er noe drit avhenger av hvor mye man bryr seg om været. Jeg får rett og slett litt mørketidsdepresjon her. Det er høst 8-9 mnd i året, og så litt fin vår og sommer hvis man er heldig.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #18 Skrevet 1. april 2015 Intressant lesning dette. Jeg er fra Stavanger og bor i Sandnes. Synd at dere har så negativ holdning til oss her. Rare folk finner man overalt Og været dessverre, kan ikke vi innbyggere gjøre noe med... Der jeg bor er det kort vei til Forus hvor "olje" jobbene er. Utelivet i Sandnes er ikke så sprekt som i Sandnes hvis man tenker på det. Ja det er større rusproblemer her enn i Stavanger faktisk. Det har jo vært mye permitteringer blant de største bedriftene for tia så hvordan det ligger an med jobb er ikke godt og si. Ellers er det som noen skriver her kort vei til fine naturområder. Husprisene er vel på lik linje som i Stavanger nå. Anonymous poster hash: 74d16...d0b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #19 Skrevet 1. april 2015 Interessant tråd! Natur: Det er en del fine naturområder og om du ønsker å bo mer landlig, synes jeg Sviland og Julebygda er eksempler på naturskjønne områder. Miljø: Mye overfladiske folk, men det avhenger selvsagt hva slags miljø du omgås. Hommersåk har jeg inntrykk av at er en svært religiøs "bydel". Jobbmuligheter: Når det gjelder jobb, så har det jo blitt skrevet i andre tråder her på KG at en Coop Obs Bygg fikk over 450 søknader. Ellers vet jeg at deltidsstillinger innen butikk ofte har minst 100 søkere. (Selv flytter jeg herfra for å komme bort fra slekt og andre merkelige folk (men jeg er sikkert like merkelig selv :-P) Anonymous poster hash: 57916...9bf 1
Gjest Skrevet 1. april 2015 #20 Skrevet 1. april 2015 Husk at hvis man leverer åpne søknader til ulike steder vil det IKKE være snakk om 100+ søkere, så jeg ville satset på det eller vikarbyrå for å få jobb. Det er ikke unikt for Stavanger at det er 400 søkere på en butikkjobb, det skjer over alt i landet når butikkene velger å utlyse stillingen på Finn etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå