Gå til innhold

Rundkjøringer og folk som er idioter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle kjøre min bror rundt her forleden og lære ham litt om trafikkreglene.. Vi kom til en firearmet rundkjøring og jeg la meg i ytterste felt siden vi skulle rett frem og forklarte ham hvorfor. Da kom det ei dame og la seg vedsiden av meg i innerste felt og min bror spurte da om det var riktig at hun da skulle til venstre. Det var korrekt observert svarte jeg. Idet det blir klart så kjører vi begge ut i rundkjøringa men det viser seg at også hun hadde tenkt seg rett frem. Det hele ender med at hun bråbremser og jeg klarer å svinge unna og komme meg inn forran henne. Det som da skjer er at HUN tuter på MEG! Etter mye banning og div. besvergelser så snur jeg meg og lager et oppgitt fjes tilbake og tror du ikke den frekke fruen dristet seg til å tute EN GANG TIL! Da Stoppet jeg bilen og var på vei ut for å fortelle henne en ting eller tre om trafikkregler men før jeg kom så langt så fikk min bror stoppet meg og påpekte at det var mye trafikk bak, så jeg valgte å la vær.. Men faen. Hu fortjente å få trafikk 1-2-3 boka presset opp i rektum med et rettet brekkjern i vinkel!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånt er sinnsykt irriterende :-?

Også virker det som om folk helt har glemt at de har noe som heter blinklys.

Skrevet
Sånt er sinnsykt irriterende :-?

Også virker det som om folk helt har glemt at de har noe som heter blinklys.

For ikke å snakke om både gasspedal og speil :roll:

Skrevet

Har opplevd samme problem mange ganger i Halden. Selv er jeg fra Skjeberg (Østfolds befolkningsmessige hjerte) og kjørte svært mye i Fredrikstad og Sarpsborg (To av byene som var først ute med rundkjøringer i Norge) før jeg flyttet hit. Her i Halden var man sent ute med rundkjøringer og mange mennesker hadde/har ikke peiling på hvordan man kjører i en rundkjøring. Har ikke telling på hvor mange nesten-kollisjoner jeg har vært i i rundkjøringer her, fortrinnsvis med gamlinger bak rattet som ikke har det minste peiling og som nesten aldri har kjørt på utsiden av Halden, eller ihvertfall ikke lenger enn til Svinesund. :frustrert:

Skrevet

Ja, det skjer rett som det er. Det finnes dessverre mange som kjører som idioter, og den feilen jeg ser oftest er som du nevner at folk ligger feil i rundkjøringer. Man skulle tro det var elementært, en rundkjøring er jo bare et kryss og man plasserer seg som man ville gjort i et vanlig kryss.

Skrevet

Det er det mest provoserende jeg vet, når folk gjør feil i trafikken, og så sender MEG et oppgitt blikk og rister på hodet. Gang på gang må jeg ta meg selv i nakken for å ikke kjøre etter dem for å fortelle dem at det var de som gjorde feil.

Etter sånne episoder er ikke jeg helt trygg i trafikken heller. Testosteronet formelig spruter ut av ørene mine :ler:

Skrevet

Jeg kom kjørende inn i en rundkjøring hvor stedet jeg skulle til var markert med rett pil fram. La meg til høyre i rundkjøringen, men så viste det seg at utkjørselen faktisk ikke var rett fram, men en del til venstre i forhold til midten... Dette så man ikke før man hadde kjørt inn i rundkjøringen pga. helling i terrenget. Da skulle jeg egentlig lagt meg til venstre i rundkjøringen...

Bilen før meg la seg til høyre og kjørte ut samme vei som meg, bilen bak meg la seg til venstre og kjørte ut samme vei som meg.

Hva er korrekt?

Skrevet

Jeg er veldig enig i at det er fryktlig irriterende med feilkjøring i rundkjøringer ++!

Jeg vil bare kommentere at det KAN variere hvor man skal plassere seg! Noen steder er det nemlig piler i filene før man kommer inn i rundkjøringen! Dersom dette er tilfellet skal det vel være skilter over filene som sier det samme, men kan ikke garantere det her jeg sitter.. Uansett.. Mange er sløve i trafikken og følger ikke med på hverken skilt eller merking! :evil: (Mener naturligvis ikke at dette var tilfellet for trådstarter! Var bare en liten digresjon fra min side..)

Kjør pent, folkens!

Skrevet

Det som var mest irriterende var egentlig det at hun tutet på MEG to ganger.. Hun skulle som sagt blitt fista av en trafikkkonstabel

Skrevet
Det som var mest irriterende var egentlig det at hun tutet på MEG to ganger.. Hun skulle som sagt blitt fista av en trafikkkonstabel

Dette var vel ikke tilfeldigvis rundkjøringen ved Mjøndalen bro i Krokstadelva? (Ser du er fra Drammen) Der har jeg opplevd liknende situasjoner flere ganger.

Skrevet

Dette var vel ikke tilfeldigvis rundkjøringen ved Mjøndalen bro i Krokstadelva? (Ser du er fra Drammen) Der har jeg opplevd liknende situasjoner flere ganger.

Det var en rundkjøring i Hokksund.

Skrevet

Her i byen har de faktisk "egne" regler på dette. Det ble så ille at komunet satte piler i rundkjøringene til slutt. Men saken er at de satte opp med byreglene. Så når folk fra byen her kommer til andre byer tror de jo at det som er feil er rett :roll:

Skrevet
Det var en rundkjøring i Hokksund.

Enig med skriver over her: Det forklarer saken...

Men, er det riktig å blinke til venstre i en rundkjøring? Vet det er fullpakket med rundkjøringer i Drammen, og da er det lettere å lære seg å kjøre riktig, men jeg lærte da vitterlig at man skal blinke seg ut av rundkjøringen og ikke inn. Men gjelder ikke det lenger?

Skrevet

I vår by gjelder regelen "størst fart inn mot rundkjøringen har forkjørsrett" ser det ut som.

Skrevet
I vår by gjelder regelen "størst fart inn mot rundkjøringen har forkjørsrett" ser det ut som.

Det er jo greit nok det... helt til det smeller... Jeg ser at det oftest er unge menn som lever etter den regelen.

Jeg får helt fnatt av folk som kjører feil i rundkjøringer når det er skiltet opp hvor man skal legge seg for å kjøre i de forskjellige filene etter rundkjøringen, jeg...

Men, det er eldre mennesker som er verst - som ikke har lært hvordan de skal kjøre i rundkjøringer, og som ikke leser skilt, for "her har jeg kjørt i 50 år uten en skramme på bilen, kom ikke her og fortell meg hvordan jeg skal kjøre..."

Skrevet

Men, er det riktig å blinke til venstre i en rundkjøring? Vet det er fullpakket med rundkjøringer i Drammen, og da er det lettere å lære seg å kjøre riktig, men jeg lærte da vitterlig at man skal blinke seg ut av rundkjøringen og ikke inn. Men gjelder ikke det lenger?

Jeg har lært at så fremt du skal til venstre er det ikke noe som er i veien for å blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen, du gjør da oppmerksom på at du skal lengst til venstre (som dere påpeker, man gjør som i et kryss, og skal du til venstre blinker du til venstre).

Angående legge seg hvor: jeg har oppdaget at en del byer har "egne" regler på hvor man gjør av seg. Altså opplever man slikt som at venstre felt er saken selvom man skal rett fram, iallfall for de lokale bilistene.

Et spm: om det er to filer ut av rundkjøringen når du skal rett fram, kan du da velge venstre felt inn for så å kjøre ut i venstre felt etter rundkjøringen (dette innbiller jeg meg at jeg lærte av min kjørelærer, men mulig jeg husker feil, og spør derfor her.)

Skrevet

Jeg har lært at så fremt du skal til venstre er det ikke noe som er i veien for å blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen, du gjør da oppmerksom på at du skal lengst til venstre (som dere påpeker, man gjør som i et kryss, og skal du til venstre blinker du til venstre).

Angående legge seg hvor: jeg har oppdaget at en del byer har "egne" regler på hvor man gjør av seg. Altså opplever man slikt som at venstre felt er saken selvom man skal rett fram, iallfall for de lokale bilistene.

Det kommer an på om det er en eller to filer etter rundkjøringen og hvor du skal etter den ene rundkjøringen. Vi har flere rundkjøringer i Drammen med to felt, der neste rundkjøring også er to felt. Jeg skal til venstre i den andre rundkjøringen, og da legger jeg meg i venstre felt fra første rundkjøring og holder venstre. Men dette er skiltet der også.

Et spm: om det er to filer ut av rundkjøringen når du skal rett fram, kan du da velge venstre felt inn for så å kjøre ut i venstre felt etter rundkjøringen (dette innbiller jeg meg at jeg lærte av min kjørelærer, men mulig jeg husker feil, og spør derfor her.)

Jeg har lært at høyre felt alltid er hovedfelt, men det blir vel som det jeg beskriver over, det kommer an på hvor du skal etter rundkjøringen. Men hovedregelen er vel at man skal holde høyre og bytte over til venstre etterpå. Såsant det ikke er skiltet annerledes. Skilting går vel foran høyreregelen...tror jeg...

Gjest lambda ikke pålogget
Skrevet

Når det gjelder rundkjøring, er det flere muligheter, og det trenger ikke være feil å plassere seg i innerste felt om man skal rett frem, men det som er viktig er at det er høyre (yttre) felt som har forkjørsrett. Dvs at i tilfellet her var det damen i innerste felt som hadde vikeplikt, og dette gjelder ALLE rundkjøringer! Tenk at man strekker ut rundkjøringen til en rett vei....samme regler gjelder om man kjører i rundkjøring, som ett frem.

Blinklys inn (venstre) i rundkjøringen er ikke påbudt, men gjør at man tydlig signaliserer hvor man skal, dette for å lette kjøringen til medtraffikanter. UT av rundkjøringen derimot, er det påbudt å bruke blinklys. Det er faktisk et par tusen kr. i bot som venter for den som blir tatt i å ikke bruke blinklys.

Leveres alle biler med blinklys tro???:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...