Gå til innhold

Har du noen gang blitt anklaget for rasisme uten at du gjorde noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk redd for å si/gjøre noe som kan oppfattes feil eller å ikke gjøre nok for at andre skal føle seg inkludert. Hvis man møter feil mennesker så kan omtrent det å hvile blikket på feil sted eller ha en dårlig dag være nok til å bli mistenkt for å ha en rasistisk baktanke. Jeg driter i hvordan andre ser ut, og liker folk som er okay å være med, men det virker som om enkelte leter etter den minste ting som kan fortolkes til å bli noe rasistisk. Det er etter min erfaring faktisk hvite, selverklærte anti-rasister som gjør dette mest.

Er det noen her som har opplevd å bli stemplet som rasist uten grunn? Var det ubehagelig og hva svarte dere? Er dere redde for å si noe som kan tolkes feil?

Anonymous poster hash: ef6c5...cec
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

-Kom i snakk med en jente på fest og hørte at hun snakket en annen dialekt enn de andre. Spurte hvor hun var fra. Hun misforstod og ble dritforbanna og sa at jeg var rasist.

-Har blitt kalt rasist (av etnisk norske) for å si at jeg foretrekker etnisk norske gutter

og kanskje de sykeste:

-har blitt kalt rasist da jeg fortalte om en gang da jeg var vitne til rasisme (personen kom midt i historien, og trodde automatisk at det var jeg som mente de rasistiske tingene, når jeg egentlig satt der og snakket MOT rasisme) Fikk "du er jævlig rasistisk" slengt i trynet, uten at personen gadd å undersøke mer først.

-en gang snakket vi om sosiale problemer knyttet til enkelte minoritetsgrupper, og jeg sa at problemene nok var et klasseproblem og ikke et minoritetsproblem - da ble jeg kalt rasist. Jeg beskyttet altså på en måte folk med minoritetsbakgrunn i diskusjonen, men ble kalt rasist for det.

En del "anti-rasister" burde ironisk nok ta et kurs i å ikke forhådsdømme andre som rasister.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel mest et problem i de store byene på østlandet?

Anonymous poster hash: 38ecd...1a5
AnonymBruker
Skrevet

Nei - og nei.

Anonymous poster hash: 94361...db7
Skrevet

Bare blitt kalt rasist her på forumet. Men det tar jeg ikke så tungt. Jeg vet jo hva jeg selv er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke blitt beskyldt for det selv, men jeg har en venninne fra India som til støtt og stadighet velger å tolke absolutt alt som rasisme. Som

- gruppelederen på studiet virket irritert på henne. Det var ifølge henne fordi han var rasist. Det hadde absolutt ingenting å gjøre med at hun for n'te gang på rad kom for seint, for deretter å avbryte ham med ørten spørsmål om ting han allerede hadde gått igjennom før hun kom, og som hun uansett skulle visst siden hun skulle ha lest dette på forhånd.

- dårlige karakterer = sensor er rasist. For å si det slik: jeg har sittet og løst oppgaver med henne, og at hun i det hele tatt står er et under...

- bussjåføren sa ikke god morgen = han er rasist. At han ikke sa god morgen til blonde, blåøyde, blendahvite meg ble ikke tatt til betraktning.

- Kelneren gikk bort til nabobordet med bare hvite mennesker før han kom til oss. Rasistiske jævelen.

Anonymous poster hash: bbc3f...162
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke blitt beskyldt for det selv, men jeg har en venninne fra India som til støtt og stadighet velger å tolke absolutt alt som rasisme. Som

- gruppelederen på studiet virket irritert på henne. Det var ifølge henne fordi han var rasist. Det hadde absolutt ingenting å gjøre med at hun for n'te gang på rad kom for seint, for deretter å avbryte ham med ørten spørsmål om ting han allerede hadde gått igjennom før hun kom, og som hun uansett skulle visst siden hun skulle ha lest dette på forhånd.

- dårlige karakterer = sensor er rasist. For å si det slik: jeg har sittet og løst oppgaver med henne, og at hun i det hele tatt står er et under...

- bussjåføren sa ikke god morgen = han er rasist. At han ikke sa god morgen til blonde, blåøyde, blendahvite meg ble ikke tatt til betraktning.

- Kelneren gikk bort til nabobordet med bare hvite mennesker før han kom til oss. Rasistiske jævelen.

Har du prøvd å ta det opp med henne? Hun virker jo helt blåst.

Anonymous poster hash: 38ecd...1a5

• Liker 4
Gjest Castielz
Skrevet

Ifølge norsk politikk og slik samfunnet er i dag, så er jeg rasist, og har fått det etter meg opptil flere ganger.
Så da er jeg vel rasist og stolt da tenker jeg!

Gjest Belle âme
Skrevet

Ein fyr spurte om eg er muslim og eg sa nei. Da var eg tydeligvis rasistisk.

Eg og kompisen min(Som er svart.) Har eit veldig avslapp forhold. Han har kalt meg(Som er kvit.) jævla neger mange ganger. Eg seier det til han også og noke. Kompiser av han spurte om koffor han var med rasistiske meg. Han syns det berre er morsomt det forholdet vi har. Han har blitt kalt rasist av andre også, for han ikkje er muslim(Foreldra hans er.)

Gjest Malanthor
Skrevet (endret)

Når jeg jobbet som vekter for en 13 år siden på oslo s måtte jeg bortvise en person fra stasjonen da han oppførte seg meget aggressivt. Han begynte da å skrike at jeg var rasist og før jeg visste ordet av det var jeg omringet av cirka 15 mørkudede som alle var forbannet på den uniformerte rasisten som trakkaserte deres "broder". :fnise:

Og jeg er virkelig ingen rasist. :blomst:

Endret av Malanthor
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Kaller en utlending meg rasist uten grunn så går jeg bare inn for å provosere vedkommende mest mulig ved å si noe rasistisk, vedkommende ber om det. Kommer det fra en nordmann ler jeg det bare bort, eller enkelt og greit forklarer hvordan det jeg sa ikke kan være rasistisk. Kommer f.eks ofte hvis en sier noe kritisk om islam.

Endret av Meeh
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En dag vi hadde gym på skolen (gikk på ungdomsskolen da dette skjedde) og vi skulle øve på å kaste basketball oppi en sånn kurv som hang litt opp på veggen. Alle elevene skulle stille seg på en lang rekke, og en etter en prøve å kaste en basketball oppi den greia som hang på veggen. Etter å ha kastet en basketball så skulle man stille seg bakerst i køen og vente til det ble sin tur for å kaste igjen. Jeg ble sendt for å hente noen fleire sånne basketballer fra ett annet rom ved siden av gymsalen. Når jeg kom tilbake med armene fulle av baller, så begynte jeg med å gi disse til de som sto lengst frem i køen, men som ikke hadde noen ball å kaste med enda. Så jeg ga en ball til en etnisk norsk, og så til en annen etnisk norsk..

Deretter sto det ett par ungdommer fra ett eller annet land i Midtøsten. Disse nektet å ta imot noen basketball, ettersom jeg var etnisk norsk og dermed ble jeg automatisk regnet som Uren. Dessuten er en kvinne, så jeg (og flere av de andre jentene i klassen) ble som regel kalt for horer. Så jeg gikk simelthen videre, og ga resten av basketballene til noen andre (etnisk norske) som stå bak disse fra Midtøsten i køen. Da det var disse ungdommene fra Midtøsten sin tur til å kaste basket, så hadde dem jo ingen basketball til å kaste med. Da pekte dem på meg og de begynte å kjefte og smelle om at jeg var en j*vla dritt-kjerring og en stor rasist som hadde nektet å gi dem noen basketball til å kaste med.

Det sto jo ett par stykker (etnisk norske) både foran og bak disse folka fra Midtøsten, som hadde fått med seg hva som egentlig hadde skjedd. Det var tre utlendinger som da påsto at jeg var en rasist og så videre. Men det var vel tre eller fire stykker som backet meg opp, og kunne fortelle at disse folka hadde nektet å ta imot noen basketball. Lærerne hadde jo ikke fått med seg noe som helst (som vanlig) men jeg fikk faktisk en anmerkning fra læreren, og rektor skjelte meg ut. Det spilte ingen rolle om jeg hadde ett par vitner på hva som egentlig hadde skjedd. Hvis noen (spesielt folk som er mørke i huden) skriker opp om rasisme, så stilles det ikke så alt for mange kritiske spørsmål for å si det slik.....

Anonymous poster hash: 4a873...e19
  • Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg ble utestengt fra et forum grunnet "rasisme" for 14-15 år siden etter jeg lagde en tråd om en artikkel som handlet om en episode i midt-østen hvor det hadde brutt ut krig og Norge sendte nødbusser for å evakuere nordmenn.

Overskriften til artikkelen var noe ala "Evakuering : mannfolka slåss seg frem i buss køen å dyttet barn og kvinner bakerst i køen slik at det ble stående igjen flere kvinner og barn når bussene var fulle av menn".

Jeg jeg lagde en tråd om artikkelen hvor det stod : "Skal spise hatten min om det her dreide seg om etniske nordmenn" så la jeg ved link til artikkelen.

SoS rasisme sendte inn rundt 50 klager på tråden for "rasisme" så ble jeg utestengt fra forumet. Jeg mener den dag idag at det ikke var rasistisk, men realistisk. For det viste seg at jeg ikke trengte spise hatten min.

Men tidene har heldigvis forandret seg, rundt 1995-2005 tallet var det nok å være kritisk til innvandringspolitikken for å bli stemplet som rasist og nazist

Endret av WubWub
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det må være slitsomt å være så paranoid at man tror alle er rasister. Er hun generelt paranoid, eller bare når det gjelder rasisme?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så møkklei utlendinger som skal dra det j***** rasistkortet HVER gang det er noe som er "feil"

De tror rasisme går èn vei, men de innser ikke at de er rasister de også. Mørke kan være rasistiske mot hvite de også, men det er visst helt i orden...

Anonymous poster hash: 4b60c...699
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger, kun av muslimer.

Anonymous poster hash: 70134...609
Gjest Earth
Skrevet

Da jeg jobbet i en dagligvarebutikk spurte jeg en ung gutt om han hadde legitimasjon, han skulle kjøpe røyk. Tror han var afrikaner. Da jeg spurte han om legitimasjon, spurte han meg om jeg var rasist.... Kjente at jeg ble veldig såret.

Spurte han rett ut om han trodde at jeg var rasist siden jeg er hvit. Jeg la også til at jeg syntes det bar preg av rasisme, da fikk pipa en annen lyd..

Skrevet

Ble kalt rasist av en eller annen afrikaner på Oslo S da jeg ikke ville ta en kaffe med han.

Ble kalt rasist da jeg på en eller annen afrikaner om å gi faen i å snike.

De verste rasistene er jo hvite sosialist-antirasister, herregud som de driter seg ut. De behandler minoritetsfolk helt annerledes og dette er jo feil da alle skal behandles likt.

Også er jeg lei av at man blir kalt rasist fordi man setter spørsmål ved innvandringsproblematikken.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var rasist fordi jeg ikke syntes "utlendingen" i klassen var tiltrekkende. En jente spurte meg om jeg likte han, og da jeg sa nei lurte hun veldig på om jeg var rasist. :-) Koselig. ^^

En utlending sa jeg var rasist da jeg ikke ville beføle ham. :danse:

Fra Iran og Sri Lanka.

Anonymous poster hash: 6ba5f...a40
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet i en dagligvarebutikk spurte jeg en ung gutt om han hadde legitimasjon, han skulle kjøpe røyk. Tror han var afrikaner. Da jeg spurte han om legitimasjon, spurte han meg om jeg var rasist.... Kjente at jeg ble veldig såret.

Spurte han rett ut om han trodde at jeg var rasist siden jeg er hvit. Jeg la også til at jeg syntes det bar preg av rasisme, da fikk pipa en annen lyd..

Opplevd det samme. Jeg ble bare skikkelig sint, men i stedet lo jeg høyt av han slik at han ble så flau at han bare gikk. Så han aldri igjen.

Anonymous poster hash: 83836...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...