Gjest Mammatilto Skrevet 19. august 2004 #1 Skrevet 19. august 2004 Jeg har en gutt som nærmer seg to år. Han begynner snart i barnehage, og jeg vil ha ham tørr før den tid. Vi har øvd masse, og nå sier han fra når han skal tisse, men bæsjen vil han helst gjøre i bleia. Jeg har prøvd å overtale, lokke og se det an når han går og "gjemmer seg" for å bæsje, for så å bære ham på do, men han vil helst ha bleie. Tips? Kan jeg forvente at barnehagen følger opp bleieslutten og bruker tid på dette?
Polly Ester Skrevet 19. august 2004 #2 Skrevet 19. august 2004 Jeg vet ikke om det er noen suksess hvis ungen ikke er klar selv - ikke i den alderen... Men, jeg kan selvfølgelig ta feil. Sønnen min måtte slutte med nattbleier da han var litt over 3 år sånn veldig brått fordi han ble med tanten sin på overnatting langt hjemmefra og så fant de ut først når han skulle legge seg at jeg hadde glemt å pakke med bleier. Men, hvis dere vil ha ungen bleiefri til barnehagen, har ikke de i barnehagen noe annet valg enn å gjøre som dere som foreldre sier... Ikke for å virke moraliserende på noen måte, men hvis han ikke er klar og han skal i barnehage, er det noen god ide å slutte med bleier enda? Jeg syns 2 år høres veldig tidlig ut, jeg...
Gjest Tabby Skrevet 19. august 2004 #3 Skrevet 19. august 2004 De aller aller færreste snart to år gamle gutter er klare for å slutte med bleier. Jeg ville ventet litt, snakket masse om de som er bare litt større som har sluttet med bleier, at de er flinke og går på do, men ikke mast for mye med det. Kanskje det er en fordel å heller vente og se hvem kamerater han får som går på do. Kanskje kan han få lyst til å være like stor som dem... Men som sagt de aller fleste er ikke klare i denne alderen om et halvt til ett år hjelper det nok mye.
millemei Skrevet 20. august 2004 #4 Skrevet 20. august 2004 Her kan du risikere at sønnen din tilslutt føler så mye skam og fortvilelse fordi han ikke klarer å gjøre mamma stolt, at det kan ende med at han også begynner å tisse seg ut igjen. Man skal aldri mase og tvinge fram slike ting hos barn. Det er kjempeviktig for barnas selvfølelse at de får lov til å gjøre dette i sitt eget tempo. Gutter er ofte litt senere enn jenter på dette området, og bæsjingen tar lenger tid å slutte med. De fleste barn slutter rundt 2,5- 3 års alderen og det gjorde også mine. Jeg spurte bare sånn innemellom om de skulle på do, ikke noe mer enn det.. og når de gikk på do fikk de ros. Kom det i bleia, så skiftet vi med sang og smil. Ta det med ro, litt bleieskift til klarer man
Gjest Tex Skrevet 20. august 2004 #5 Skrevet 20. august 2004 Sønnen din er etter det du skriver ikke klar for bleieslutt. Barnehagen vil sannsynligvis fortelle deg dette. en ting er at ungen kanskje sier fra hjemme. Men å starte i barnehage rett etter påtvungen bleieslutt vil bare føre til masse ekstrajobb både for deg og for bhg.
Gjest EvaL Skrevet 20. august 2004 #6 Skrevet 20. august 2004 Jeg har en gutt som nærmer seg to år. Han begynner snart i barnehage, og jeg vil ha ham tørr før den tid. Vi har øvd masse, og nå sier han fra når han skal tisse, men bæsjen vil han helst gjøre i bleia. Jeg har prøvd å overtale, lokke og se det an når han går og "gjemmer seg" for å bæsje, for så å bære ham på do, men han vil helst ha bleie. Tips? Kan jeg forvente at barnehagen følger opp bleieslutten og bruker tid på dette? Hvorfor er det så viktig for deg å få han tørr før han begynner i barnehagen? På en småbarnsavdeling i barnehager skifter de bleier på barna, så jeg kan ikke forstå hvorfor en på under 2 år absolutt må bleiefri til barnehagen starter. Med mindre det ligger prestisje hos foreldrene med å ha den minste bleieungen i barnehagen da.
diddi Skrevet 24. august 2004 #7 Skrevet 24. august 2004 Altfor tidlig! Vår sønn sluttet sommeren da han var nesten tre. Og han var tidlig ute i forhold til flere av "kompisene".
Andrine22 Skrevet 24. august 2004 #8 Skrevet 24. august 2004 Nå er det jo slik at gutter som regel slutter med bleier seinere enn jenter. Jeg syns FØR fylte to år virker tidlig. Jeg vet jeg sluttet da jeg var litt over 2, og det var helt vanlig. Jeg må likevel si at jeg er forundret over hvor sent mange barn slutter med bleier i dag! De er jo opp til 4-5 år! Det syns jeg er innmari sent... Da mener jeg det ikke er snakk om å ikke være klar for å slutte (da de hadde vært det leeenge "før i tiden"), da er det heller at foreldre eller de voksne rundt dem ikke gidder/har tid til å endre den situasjonen, og at det er lettvindt å bare putte på ei bleie...
Polly Ester Skrevet 24. august 2004 #9 Skrevet 24. august 2004 Jeg leste en anonnse for ikke så lenge siden, jeg tror det var en reklameanonnse... Der sto det at bleier i dag blir laget så gode for barnet at det ikke er det minste nødvendig for dem å slutte, for dem merker ikke at de har tisset på seg. At det er mindre jobb å fortsette med bleie, man blir liksom ikke klar for å slutte... Men, jeg håper denne mamman som skrev innlegget her har fått med seg svarene her. Det er for tidlig å la en 2-åring bli tvunget til å slutte med bleie... Hadde vært noe helt annet om ungen av seg selv ga inntrykk av å være klar...
diddi Skrevet 24. august 2004 #10 Skrevet 24. august 2004 Noe helt annet om barnet er klar for det. (Min mor påstår hun sluttet da hun var 9 mnd. Men det tror jeg som jeg vil om!!)
Polly Ester Skrevet 24. august 2004 #11 Skrevet 24. august 2004 Noe helt annet om barnet er klar for det. (Min mor påstår hun sluttet da hun var 9 mnd. Men det tror jeg som jeg vil om!!) Alt var så meget bedre før...
Gjest EvaL Skrevet 24. august 2004 #12 Skrevet 24. august 2004 Tror ikke det er så mange 5 åringer med bleier i buksa akkurat altså, men at en del ikke slutter med (dagbleier vel å merke) før rundt 4 års alder er nok riktig. Men at det skal være så lettvindt for foreldrene "å bare putte på en bleie" kjøper jeg ikke helt som et argument. De aller fleste er jo sjeleglade når ungene blir tørre, og de slipper å skifte flere bleier. "Før i tiden" skal unger vistnok ha blitt fortere tørre, men selv dette mener jeg det kan settes spørsmålstegn ved. På denne tiden var de fleste mødre hjemmeværende, og det lå presitsje i dette å få barna tørre så tidlige som mulig, i det minste til en viss alder, ellers kunne man bli stemplet som en dårlig mor som ikke gadd å få barna sine tørre. I tillegg fløy barna rundt med tøybleier, som jo krevde at man måtte vaske bleier ofte. Kombinert med dårlige tørkeegenskaper, valgte man ofte å ta av barna bleiene og heller vaske klær som måtte bli nedtisset. Minst like enkelt som å vaske og tørke bleier. Så er det dette med husk da, etter noen år, og da har bleieslutt alderen en tendens til å gå ned Bestemor hevder nå at mamma ble tørr 1,5 år gammel, mamma vet fra en bok hun har at hun var 2,5 år når hun sluttet med bleie. Mamma har før fortalt meg at jeg slutten med bleier senere enn henne, like før jeg fyldt 3 år. Nå maser hun på at barnebarnet snart må bli tørr som er 2,5 fordi han er sent ute i forhold til meg når jeg var liten. For når mamma nå snakker om min bleieslutt, så var jeg så vidt passert 2 år når jeg sluttet med bleier. Så, jo lengre tiden går, jo tidligere ble altså jeg og flere med meg tørre
diddi Skrevet 24. august 2004 #13 Skrevet 24. august 2004 Og mama hadde hauger av tanter rundt seg som visste når på dagen hun pleide å drite, og som holdt henne over utedoen. Ikke rart hun mislikte bæsj i bleia. Hun var jo "godt vant", men tørr??? neppe.
Andersdatter Skrevet 24. august 2004 #14 Skrevet 24. august 2004 hei! Jeg jobber på småbarnsavdeling i barnehage, med 14 1 og 2 åringer.. Vi har 2 som har slutta med bleie.. 2 jenter som begge er over 2,5 år har slutta nå i sommer. Syns det er tidlig å skulle slutte med bleie før man er 2.. Vi skifter bleier flere ganger om dagen, og vi har potte/do trening for de som ønsker det! Er sikker på at barnehagen følger opp det dere ønsker, men å "kreve" at en 2 åring er tørr før han begynner i barnehagen syns jeg var litt drøyt.. La han bruke den tiden han trenger på å slutte med bleiene! Er jo supert om han sier i fra når han har tissa, eller at han tisser på do, men ikke stress med det.. Er vanlig å slutte med bleier i 3 årsalderen etter hva jeg har sett i barnehagen opp gjennom årene.. Lykke til med barnehage starten :-)
alisia4 Skrevet 25. august 2004 #15 Skrevet 25. august 2004 Ja, jeg også syntes det er fortidlig med å slutte med bleie. Men at dere nå driver med pottetrening er jo positivt da. Men jeg skal ikke dømme, men har et råd til deg som ihvertfall vi har hatt veldig godt nytte av. Begynn med klistremerkeskjema. Når han har fått x antall klistremerker, så gi han en belønning. F.eks. lese eventyr, leke, bake nesten hva som helst. Behøver ikke være dyrt eller stort. Det viktigste er at han har noe å se frem til. Det driver han og vil hjelpe på selvtilliten også. Når han har nådd målet. Heng en liste på toalettet som han kan være med på å lage. Han vil nok bli kjempestolt. Så det er nok verd et forsøk,tenker jeg.
Gjest EvaL Skrevet 25. august 2004 #16 Skrevet 25. august 2004 Det viktigste er at han har noe å se frem til. Det driver han og vil hjelpe på selvtilliten også. Når han har nådd målet. Heng en liste på toalettet som han kan være med på å lage. Han vil nok bli kjempestolt. Jeg er imot det å skulle motivere barn med premier for noe så naturlig som det å gå på do. Barn er opptatt av å mestre ting, og det ligger i deres natur å ville gå på do, når de fysiske og psykiske forutsetningene for dette er til stede. Når de er gamle nok og skjønner sammenhengen med kroppsfunksjonene sine og toalettet så slutter de med bleier.
Polly Ester Skrevet 25. august 2004 #17 Skrevet 25. august 2004 Jeg er imot det å skulle motivere barn med premier for noe så naturlig som det å gå på do. Barn er opptatt av å mestre ting, og det ligger i deres natur å ville gå på do, når de fysiske og psykiske forutsetningene for dette er til stede. Når de er gamle nok og skjønner sammenhengen med kroppsfunksjonene sine og toalettet så slutter de med bleier. Enig med deg der. Og hvis de egentlig ikke er klare for å mestre den oppgaven så blir det et nederlag hver gang de ikke får et klistremerke...
Gjest EvaL Skrevet 25. august 2004 #18 Skrevet 25. august 2004 Og hvis de egentlig ikke er klare for å mestre den oppgaven så blir det et nederlag hver gang de ikke får et klistremerke... Ja ikke sant? Tenker på gru med en situasjon der overivrige foreldre som legge prestisje i dette å få barnet tørt så fort som mulig, lokker med klistremerker eller andre premier og barnet ikke klarer dette. Tipper man føler seg mislykket da ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå