AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #1 Skrevet 30. mars 2015 Dere som har begynt å spare til pensjon, hvor gamle er dere og når begynte dere? Hvor mye sparer dere og hvor? Jeg er 24, burde jeg begynne å spare? Jeg prioriterer så klart BSU-sparing, og makser denne hvert år. Tjener helt OK, ikke dårlig, ikke bra. Anonymous poster hash: f7161...261
Nevian Skrevet 30. mars 2015 #2 Skrevet 30. mars 2015 Det er alltid lurt å spare. Å spare i fond er vel det vanligste når det gjelder pensjon. Jeg sparer ikke spesifikt, men bruker ikke opp det som kommer inn for hver måned, så det som blir igjen blir jo spart.
debattanten Skrevet 31. mars 2015 #3 Skrevet 31. mars 2015 Nei, er 29 år og ser ingen vits med det. Har såpass med boliglån foreløpig at det er mer fornuftig å kvitte seg med det, så evt studielån. Mulig jeg begynner å spare litt i fond, aksjer til pensjon når boliglånet nærmer seg 30% belåningsgrad.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #4 Skrevet 31. mars 2015 Er 29år å sparer 8.000kr i fond til pensjon. Betaler ned huslånet på 20år siden renten er så lav nå. Kan lett fra bedre avkastning andre plasser. Anonymous poster hash: 658fd...7cf
Pengebingen Skrevet 31. mars 2015 #5 Skrevet 31. mars 2015 Kan være lurt å starte med litt. Hovedfokus kan godt ligge på boliglån eller å få kommet inn på boligmarkedet. Men effekten av å starte pensjonssparing i aksjefond tidlig skal man ikke kjimse av. Så om du finner noen hundrelapper du kan plassere langsiktig så kjør igang! Så kan du trappe opp etterhvert
Gjest Mythic Skrevet 31. mars 2015 #6 Skrevet 31. mars 2015 Ja, det gjør jeg. Både gjennom pensjonsforsikring på jobb og i fond gjennom banken jeg bruker.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #7 Skrevet 31. mars 2015 Jeg er 33 år. Jeg har til nå spart ved å betale ned boliglånet. Nå er jeg gjeldfri (hurra!) og har begynt å spare 2500 i mnd i pensjonsfond. Om du ikke eier bolig kan det fort lønne seg å spare til det før du begynner med pensjonssparing. Det er tung å komme seg inn på markedet, og det er dumt å måtte kaste penger ut av vinduet ved å leie fordi du ikke har nok egenkapital til å kjøpe, mens du har bundet opp tusenvis i et pensjonsfond. Anonymous poster hash: 80860...620
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #8 Skrevet 31. mars 2015 Er 28. Sparer ved betale på boliglånet og betaler også ekstra i tillegg til å spare fullt i BSU. Har selvsagt også en litenbuffer og sparer litt til ferie og opppussing. Jeg tjener ikke så godt, men har et passelavt forbruk I fjor begynte jeg å spare til pensjon. Sparer i fond, og på den måten har jeg tilgang til pengene dersom jeg må. I og med at det sikkert er 40 år til jeg går av med pensjon, synes jeg det er dumt å binde dem helt opp. Skulle jeg få kreft med et år igjen å leve eller bli alvorlig skadet slik at vi må bygge om/tilrettelegge boligen, vil jeg ha tilgang til pengene. Begynte med 300 i måneden, men nå er jeg oppe i 1000 kr i måneden. Dersom du ikke eier bolig, ville jeg spart til egenkapital fremfor pensjon. Egenkapital ville jeg ikke spart i fond, men på høyrentekonto.Anonymous poster hash: 99743...e7d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #9 Skrevet 31. mars 2015 Jeg er 33 år. Jeg har til nå spart ved å betale ned boliglånet. Nå er jeg gjeldfri (hurra!) og har begynt å spare 2500 i mnd i pensjonsfond. Om du ikke eier bolig kan det fort lønne seg å spare til det før du begynner med pensjonssparing. Det er tung å komme seg inn på markedet, og det er dumt å måtte kaste penger ut av vinduet ved å leie fordi du ikke har nok egenkapital til å kjøpe, mens du har bundet opp tusenvis i et pensjonsfond. Anonymous poster hash: 80860...620 Hvordan er det mulig å ha nedbetalt hele boliglånet når man er 33? Arv eller gave? Veldig lavt lån? Anonymous poster hash: 8bec9...893
Pengebingen Skrevet 31. mars 2015 #10 Skrevet 31. mars 2015 Hvordan er det mulig å ha nedbetalt hele boliglånet når man er 33? Arv eller gave? Veldig lavt lån? Anonymous poster hash: 8bec9...893 Eller ved å bruke mindre enn man tjener og betale ned raskere Kan selv betale ut boliglånet ved årsskiftet, og er 33. Nå velger vi nok heller å kjøpe dyrere bolig, men i teorien kunne vi hatt gjeldsfri leilighet i stedet. Null arv, null gaver, ingen hjelp fra foreldre, to veldig vanlige lønninger. Men, vi bor ikke i noen storby, og boligen er bare verdt ca 1,2 mill.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #11 Skrevet 31. mars 2015 Hvordan er det mulig å ha nedbetalt hele boliglånet når man er 33? Arv eller gave? Veldig lavt lån? Anonymous poster hash: 8bec9...893 1 mill i lån, brukte 7 år på å betale ned. Jobbet som en gal under studiene, så klarte spare opp god egenandel. Har veldig lavt forbruk, og har prioritert nedbetaling, rett og slett. Noen fordeler skal vi ha vi som ikke liker å feste og shoppe Anonymous poster hash: 80860...620 2
Pengebingen Skrevet 31. mars 2015 #12 Skrevet 31. mars 2015 1 mill i lån, brukte 7 år på å betale ned. Jobbet som en gal under studiene, så klarte spare opp god egenandel. Har veldig lavt forbruk, og har prioritert nedbetaling, rett og slett. Noen fordeler skal vi ha vi som ikke liker å feste og shoppe Anonymous poster hash: 80860...620 Tommel opp og masse cred herfra! 2
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2015 #13 Skrevet 31. mars 2015 Nedbetaling av lån først, deretter fullt fokus på pensjonssparing. Jeg sparer i fond fast spareavtale hver måned. Tidligere hadde jeg en slik avtale der jeg binder pengene til pensjonsalder og fikk skattefradrag. Ulempen med denne er at du ikke får ut en krone før pensjonsalderen, og det er jo trist hvis en blir ufør eller lignende. Målet nå er en ny bolig om to år. En god del gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å strekke økonomien til maks ved boligkjøp og deretter gå for "evig" avdragsfrihet fordi de ikke har råd. Man gambler da på verdiøkning i boligen, mens en kunne fått enda mer ved å kjøpe en noe mer nøktern bolig som første innhopp i boligmarkedet og hatt råd til avdragene og dermed spart opp egenkapital i egen bolig. Dette fungerer både som sparing til den neste boligen og pensjonssparing.
Anglofil Skrevet 31. mars 2015 #14 Skrevet 31. mars 2015 Nå som jeg nettopp har solgt min bolig og kjøpt ny bolig med min samboer blir fokuset å betale mest mulig ned på boliglån og studielån. Kommer nok til å spare i pensjon etter hvert, men siden jeg er 28 år så tenker jeg å vente noen år og heller ha fokus på minst mulig gjeld. Målet er å være gjeldsfri når jeg er 40 år. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå