AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #1 Skrevet 30. mars 2015 Jeg har nå i ett år bodd på en 17 kvm hybel til 7500 kr i Oslo. Dyrt for liten plass, men måtte bare bite sammen tenna da jeg fant ut at jeg skulle studere i byen veldig sent (august) og var knapt med tid for å lete etter bedre tilbud. Bestemte meg derfor at her skulle jeg kun bo ett år, nettopp fordi det er for dyrt til å bo her noe særlig lenger Nå er jeg på utkikk etter nytt bosted til etter sommeren. Tenkte jeg skulle begynne å lete tidlig, sånn at jeg skulle slippe tidspresset slik som forrige gang. Men HERREGUD? Har det virkelig blitt SÅ EKSTREMT SINNSYKT DYRT å bo i Oslo? Som student får jeg 7300 kr i mnd i lån/stipend, og har klart å betale 7500 i mnden fordi jeg jobbet i hele fjor og sparte opp penger. Nå har jeg derimot ikke mulighet til å betale mer enn 6500. Begynner å bli litt sykt når et rom i KOLLEKTIV koster 6500, også må du dele bad og kjøkken med 4 andre... Er det virkelig slik at man ikke får seg en hybel for denne prisen? Har det blitt så ekstremt høye priser overalt? Jeg har søkt studenthybler, men liten sjans å få tildelt en.. Jeg ser på finn og hybel.no hver eneste dag. Er det noen som har tips om flere nettsteder der det ligger annonser ute? Anonymous poster hash: afd06...7dd 4
Selma1984 Skrevet 30. mars 2015 #2 Skrevet 30. mars 2015 Du må nesten sjekke hvordan det er utenfor sentrale Oslo...? Når alle skal til Oslo for å jobbe og studere blir det trangt i bolig- og leiemarkedet og prisene presses oppover.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #3 Skrevet 30. mars 2015 Meld deg inn i gruppen svenskar i oslo på facebook. Der er det stadig vekk ledige leiligheter/rom i kollektiv. Anonymous poster hash: e2ca2...bb4
Musaleem Skrevet 30. mars 2015 #4 Skrevet 30. mars 2015 Er det virkelig så vanskelig å få studentbolig? Jeg fikk med en gang da jeg søkte (vel å merke en god del år siden nå), og det til tross for at jeg ikke var i en prioritert gruppe. Søk slik at du kan overta i for eksempel mai eller juni, kanskje større sannsynlighet da? Og så ville jeg nok sett litt utenfor sentrumskjernen.
Musaleem Skrevet 30. mars 2015 #5 Skrevet 30. mars 2015 http://www.sio.no/wps/portal/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gDfwNvJ0dTP0NXAyNDA38TU3cDKADKRwLlcQBHAwK6w0H2YaowQaiAyOM2388jPzdVvyA3wiDLxFERALAhRmw!/dl3/d3/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchLzRCRWo4bzBGbEdpdC1iWHBBRUEhLzdfME8wS0JBNU4xRTBNSDJWMzFQMDAwMDAwMDAvYVlfaEg0NTYwMDAwOA!!/?WCM_PORTLET=PC_7_0O0KBA5N1E0MH2V31P00000000000000_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/migration/sio/boliger/nyoppussede+boliger+pa+kringsja
Musaleem Skrevet 30. mars 2015 #6 Skrevet 30. mars 2015 (endret) https://www.sio.no/wps/portal/!ut/p/c5/fY_LDoIwEEW_hS-YW6iPbRsFGgNINEjZEBaENJFijMHft2qMGh93lidnZi5V5MY2o-makxlss6eSqmmNDCspJilbIon9IggUwz2O6zfuM2ScR3jw__bueu_Tz9XT_8Zf99_4jwhQGg99S5vWkqZqVmNeQEgmEOUJoKIsZAsu3T-cytG0ZyrscOxd7y1pSYe-hFl3WgnPuwDA9Ou4/dl3/d3/L0lDU0NtbUEhL3dPb0JKaVVDaHJDSy80QzFiOFVBZy83XzA4VjBBQjFBMEdRTTAwSUdPRjFENEIxMDA0LzE!/#7_08V0AB1A0GQM00IGOF1D4B1004/ Er jo en hel haug med ledige boliger her, så hvis du har mulighet til å betale fra mai/juni, kan jeg ikke tro annet enn at du enkelt kan få studentbolig. Endret 30. mars 2015 av Musaleem 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #7 Skrevet 30. mars 2015 https://www.sio.no/wps/portal/!ut/p/c5/fY_LDoIwEEW_hS-YW6iPbRsFGgNINEjZEBaENJFijMHft2qMGh93lidnZi5V5MY2o-makxlss6eSqmmNDCspJilbIon9IggUwz2O6zfuM2ScR3jw__bueu_Tz9XT_8Zf99_4jwhQGg99S5vWkqZqVmNeQEgmEOUJoKIsZAsu3T-cytG0ZyrscOxd7y1pSYe-hFl3WgnPuwDA9Ou4/dl3/d3/L0lDU0NtbUEhL3dPb0JKaVVDaHJDSy80QzFiOFVBZy83XzA4VjBBQjFBMEdRTTAwSUdPRjFENEIxMDA0LzE!/#7_08V0AB1A0GQM00IGOF1D4B1004/ Er jo en hel haug med ledige boliger her, så hvis du har mulighet til å betale fra mai/juni, kan jeg ikke tro annet enn at du enkelt kan få studentbolig. Det er her problemet ligger.. Kontrakten er slik at jeg må betale leie april, mai og siste i juni. Har dermed ikke mulighet til å betale 7500 kr tre ganger til, i tillegg til enda en leie.. Derfor må jeg vente på studenthybel til tidligst juni, og det er da det blir vanskelig å få tildelt Men takk for hjelp likevel! Anonymous poster hash: afd06...7dd
Musaleem Skrevet 30. mars 2015 #8 Skrevet 30. mars 2015 Det er her problemet ligger.. Kontrakten er slik at jeg må betale leie april, mai og siste i juni. Har dermed ikke mulighet til å betale 7500 kr tre ganger til, i tillegg til enda en leie.. Derfor må jeg vente på studenthybel til tidligst juni, og det er da det blir vanskelig å få tildelt Men takk for hjelp likevel!Anonymous poster hash: afd06...7dd Skjønner, det var jo synd! Kan fortsatt hende du har en mulighet. Den gangen jeg søkte, betalte jeg fra juni, og jeg fikk førstevalget mitt. Det er jo fortsatt mange som ikke vet om de kommer inn ennå, så sånn sett er det en fordel hvis du faktisk har mulighet til å betale fra juni. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #9 Skrevet 30. mars 2015 Sånn er Oslo dessverre, men det er vel verd det!Anonymous poster hash: acbcd...4a8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Hva med Oslo omegn? Drammen? Nordstrand er jo ikke så langt fra sentrum. Anonymous poster hash: d448d...1ca
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #11 Skrevet 30. mars 2015 Det er jeg ikke forstår er hvorfor "alle" skal på død og liv bo og studere i Oslo... Anonymous poster hash: bae3d...746
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #12 Skrevet 30. mars 2015 Det er jeg ikke forstår er hvorfor "alle" skal på død og liv bo og studere i Oslo... Anonymous poster hash: bae3d...746 Det var eneste stedet jeg kom inn på studie:) Da har man ikke så mange andre valgmuligheter! Anonymous poster hash: afd06...7dd
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #13 Skrevet 30. mars 2015 Nordstrand http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=57233967&searchclickthrough=true St.Hanshaugen http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=57282740&searchclickthrough=true&ecType=AD&ecCategory=LOG_POLE_POSITION_CLICK&adSelectionClick=galleryRealestate+-+lettings+-+resultPolePosition+-+click http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=56799422&searchclickthrough=true Kan finne MASSE mer til under 6000 kr, selv når jeg ser kun 20 minutter unna Oslo sentrum! Enten tror jeg du er litt forfengelig på å bo midt i sentrum, eller så har du ikke kikket ordentlig. Anonymous poster hash: d448d...1ca
Atea Skrevet 31. mars 2015 #14 Skrevet 31. mars 2015 hybel.no Jeg ville lett på vestkanten, i boligområder med andre ord, og ikke i sentrum. Du vil få langt mer for pengene. Eneboliger med kjellerleiligheter er ikke så attraktive, men eierne leier helst ut til studenter og vil foretrekke en stabil leieboer heller enn å øke leien og vet at å ha leietagere er med på å minske f.eks. utgiftene til oppvarming. Og om du selv leier en litt større bolig som ligger i sentrum, har du fordelen med at du kan velge leieboer så fremt du har en avtale med utleier og det er lov med fremleie. Utleier kan forlange at de godkjenner personen først. Jeg ville foretrukket å bo i en liten kjellerleilighet og ikke i et kollektiv med ukjente, men når høsten kommer er det mange studenter uten bolig, dere kan avtale en prøvetid f.eks. på par uker og se om det klaffer? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #15 Skrevet 31. mars 2015 Hybler eller rom i bofellesskap til under 5500 kr i Oslo:http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/result?PROPERTY_TYPE=17&PROPERTY_TYPE=16&PRICE_FROM=1&PRICE_TO=5500&location=0%2F20061&sort=1 Anonymous poster hash: 2ed1d...5d0 1
Meridian Skrevet 31. mars 2015 #16 Skrevet 31. mars 2015 Det er jeg ikke forstår er hvorfor "alle" skal på død og liv bo og studere i Oslo... Anonymous poster hash: bae3d...746 Hvor skal man ellers dra? Er mange som velger, Bergen, Trondheim og Tromsø også, men også de mindre byene... Men man kan fint bosette seg utenfor bygrensene til Oslo, slik som Lillestrøm - 10 min med toget til Oslo. Kanskje mange føler at de vil være der det skjer.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #17 Skrevet 1. april 2015 Jeg har en del forelesninger og obligatoriske seminarer som er fordelt utover dagen. En vanlig dag for meg kan være f.eks forelesning kl 8-10 og så seminar 4-6. Jeg ser på det som veldig greit å kunne dra hjemom uten å måtte ta bane/trikk til togstasjon, for så å ta toget hjem (om jeg bor utenfor byen). Det kan godt være jeg er kresen og kravstor og alt-det-der, men når jeg først skal bruke penger på leie vil jeg selvfølgelig bo så sentrumsnært som mulig. Jeg er helt enig i at jeg kanskje er litt for forfengelig når jeg vil bo i sentrum. Det var bare at jeg var overrasket over prisene, fordi jeg faktisk ikke trodde de var så høye! Ser mange har kommet med linker og gode tips, noe jeg setter veldig pris på. Tror ikke jeg er alene om å ville bo midt i byen, og jeg ser jo selv at prisene ikke er like stive jo lenger utenfor man velger å bo Jeg kommer til å følge flere av tipsene deres, og heller senke litt forventninger og kanskje bare ta til takke med kollektiv der man deler bad og kjøkken - det blir jo billigere. Er man student er man student! Anonymous poster hash: afd06...7dd 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2015 #18 Skrevet 6. april 2015 TS, jeg har et tips til deg. Hvis du skriver nicket ditt kan jeg sende deg en pm Anonymous poster hash: f98c6...7b2
kokokoala Skrevet 8. april 2015 #19 Skrevet 8. april 2015 TS, jeg har et tips til deg. Hvis du skriver nicket ditt kan jeg sende deg en pmAnonymous poster hash: f98c6...7b2 Send meg gjerne tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå