Gå til innhold

Trøffelkake?

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Æsj og uff, har mistet en supergod oppskrift på en slags trøffelsjokoladekake! Den stod i et Freia-hefte fra åttitallet, men kanskje noen har en lignende oppskrift?

Den er stekt i langpanne med en nøtte- eller mandelbunn. Over der er det et lag med trøffel (?), med sjokolade og kremfløte som ingredienser. På toppen et tynt sjokoladelag. kaka er litt konfektaktig og smeeelter i munnen!

Hjelp meg! :tommelsmil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje denne?

Trøffelkake

175 g mandler

175 g sjokolade

3 ss kaffe

175 g smør

4 egg

175 g melis

1 ss vaniljesukker

90 g hvetemel

1 ts bakepulver

konjakk og vann

aprikosmarmelade

1 plate sjokolade

3 ss kaffe

150 g melis

125 g smør

Mal mandlene, smelt sjokoladen i kaffen og rør i smøret. Visp egg og melis til stiv eggedosis. Bland alle ingrediensene forsiktig. Hell røren i smurt form (22 cm) og stek kaken ved 175 grader i 45 minutter. Avkjøl. Del kaken i to eller tre deler og dynk den. Smør aprikosmarmelade mellom lagene og legg sammen. Lag glasur av smeltet sjokolade, kaffe, melis og smør og bre den utover kaken.

Skrevet

Her er det bare å sette seg ned og vente på en kommentar fra Trøffelkakehelten.

Skrevet

Tror kanskje denne svarer bedre til beskrivelsen

Trøffelkake

Bunn:

150 g mandler

150 g melis

2 ss kakao

3 egg 1 dl hvetemel

Fyll:

1 dl kremfløte

50 g smør

200 g mørk kokesjokolade

1/2 kanel

1 ss konjakk

Slik gjør du:

Begynn med trøffelen. Kok opp fløten og ha i smør og sjokolade i biter. Rør sammen så alt smelter. Smak til med kanel og konjakk. La fyllet stå i kjøleskapet for å halvstivne, ca 1 time.

Bland sammen malte mandler, melis og kakao. Rør inn ett og ett egg, og ha til slutt i melet. Hell røren i en smurt form, 22 cm. Stek kaken på nederste rille, 175 grader i 20-30 min. Avkjøl.

Fordel fyllet over kaken, og la den stå i kjøleskapet for å stivne.

Pynt med f.eks physalis ved servering.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg tror den siste treffer ganske bra. Tror du det går an å ha smeltet kokelade over?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...