Gå til innhold

Spm. ang. "lykkebambus"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg lurer på noe med lykkebambus...

(Vi fikk to til bryllupet vårt, skjønner dere)

Trenger disse noe spesielt stell?

Jeg har satt de direkte i vann nå, men er det noe mer jeg bør gjøre?

Sol/ikke sol?

Osv

:klem:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan gjerne la dem stå i vann, men de kan også plantes. Jeg ville latt dem stå i vann til de får røtter og deretter planta dem.

Så lenge de står i vann skal du være forsiktig med sol.

Lykkebambus er forresten ingen bambus, men en dracaena.

Skrevet

Ok, takk for råd.

(Jeg vet at lykkebambus ikke er en ordentlig bambus, det er jo derfor jeg brukte "", jo) :wink:

Regner med at det kan ta sin tid før de får røtter...

Så ut som om de nettopp var snittet da vi fikk dem (de sto i en oppsats), så... :roll:

*får bare vente tålmodig*

Drikker de mye vann, eller vil vannet vare lenge?

Bør vannet skiftes ut med jevne mellomrom uansett???

(Som dere skjønner er jeg helt grønn når det gjelder planter, men) :oops:

Skrevet

Bytt vann én gang i uken. De tåler det meste. Jeg har en på badet, den trives veldig godt. Denne får indirekte sol, men jeg mistenker at den hadde klart seg fint uten noe sol i det hele tatt omtrent. Det er jo typiske planter du ser på japanske restauranter (og andre), og de står like gjerne innerst i mørke lokaler som i vinduet. Røttene kommer fryktelig fort. Tror ikke det tar mer enn noen få uker.

Skrevet

Vokser de noe særlig i høyden? Har en stående hjemme. Ser ikke ut som den drikker så veldig mye vann men den ser da ut til å ha det fint ellers. Har hatt den i ca. 2 mnd.

Skrevet
Jeg har en på badet' date=' den trives veldig godt.[/quote']

Hm...

Kanskje jeg skal ha de på badet, ja...

Få litt "pynt" inn dit også..

Takk for tipset :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Vokser de noe særlig i høyden? Har en stående hjemme. Ser ikke ut som den drikker så veldig mye vann men den ser da ut til å ha det fint ellers. Har hatt den i ca. 2 mnd.

Mine har fått blader/skudd som vokser fort. Tror de nærmer seg 30 cm allerede.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min er blitt en drøy meter nå! Har hatt den i ca 2 år. Jeg har det motsatte av grønne fingre, så de er veldig enkle å få til. Hender det går to uker mellom hver gang jeg vanner den. Min sto i vann i ca et år(!) før jeg plantet den i jord.

Gjest Anonymous
Skrevet

Stilken/ stammen kommer ikke til å vokse mer, mens bladene vokser. Lykkebambusens blader vokser litt annerledes enn andre dracaenaer, og blir raskere høy. Om du vil kan du kutte toppen eller skjære bort bladkransen. Da vil du etter ganske kort tid få nye skudd på stammen.

Det samme gjelder forresten alle dracaenaer og yucca-planter.

Gjest Anonymous
Skrevet

har hatt min i et år og den står stille. jeg har det man kaller grønne fingre, men ikke med den. har komt i jord og den ser bare puslete ut.

• 3 år senere...
Gjest Gjest_Sigrid_*
Skrevet

Hvorfor har lykkebambusen min blitt gul på "stilken"?

fikk den i en oppsats for noen uker side, grønn og fin, men nå er den nesten helt gul til toppen! noen som vet hvorfor?! :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...