Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en trassig 2åring. Hun tester alt av grenser, og jeg prøver å beholde roen. Problemet er at hun ikke reagerer før jeg må reise meg og late som om jeg kommer bort, eller bruke veldig høy og streng stemme. Jeg vil IKKE være en sånn mamma som roper og skriker til barna mine, og trenger råd om hvordan jeg skal få henne til å høre på meg før jeg må heve stemmen. Typiske ting: ikke hell ut koppen din, ikke gå på bordet, ikke kast ting ned trappen osv. Noen som har tips? Jeg ønsker meg en behagelig familie hvor vi kan snakke med normalt volum, og ikke være sånn kjeftesmelle på hverandre-familie...er det realistisk eller bare Disney?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg har en trassig 2åring. Hun tester alt av grenser, og jeg prøver å beholde roen. Problemet er at hun ikke reagerer før jeg må reise meg og late som om jeg kommer bort, eller bruke veldig høy og streng stemme. Jeg vil IKKE være en sånn mamma som roper og skriker til barna mine, og trenger råd om hvordan jeg skal få henne til å høre på meg før jeg må heve stemmen. Typiske ting: ikke hell ut koppen din, ikke gå på bordet, ikke kast ting ned trappen osv. Noen som har tips? Jeg ønsker meg en behagelig familie hvor vi kan snakke med normalt volum, og ikke være sånn kjeftesmelle på hverandre-familie...er det realistisk eller bare Disney?

Har du prøvd omvendt? Melken må være oppi koppen, når vi leker/går, så gjør vi det på gulvet...

Anonymous poster hash: 12eb9...6d7

Skrevet

Se om det fungerer å fortelle hva hun skal gjøre, i steden for hva hun ikke skal gjøre, feks: gå ned fra bordet/ hopp på gulvet i steden for , "lek her med leken" e.l. Funker neppe alltid, men kanskje halvparten av gangene ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tips: Slutt å si 'ikke'. Hver gang du sier 'ikke', holder du vedlike det du ønsker å få bukt med. Gjør som nr.2 forslår. Du må snu det.

Anonymous poster hash: bd370...c8f

Skrevet

Føler jeg har prøvd det, men kanskje ikke konsekvent nok. Tviler imidlertid på at hun biter på den..

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg har prøvd det, men kanskje ikke konsekvent nok. Tviler imidlertid på at hun biter på den..

Var veldig mye negativitet med så mye "ikke".....

Anonymous poster hash: 12eb9...6d7

Skrevet

Det hjelper dem ofte til å komme ut av tankesporet. Krever en del arbeid fra din side, til å komme ut av " ikke gjør ditt og datt- kommunikasjon" , men når du har det, vil du oppdage at barnet også blir flinkere til å kommunisere hva det er hun vil, fremfor å bare hyle NEEEEEIIII, til alt mulig, når hun går over i neste fase. Er bra for språket på andre måter også.

Stort sett må man regne med å gå bort til små barn, for å snakke til dem.

Skrevet

Jeg innførte en del konsekvenser på sånn oppførsel.

Kaste leker ned trapp? Jeg tok leken, og lot det gå en stund før barnet fikk den tilbake.

Søle på bordet? Koppen/tallerkenen/whatever ble tatt vekk.

Klatre på bordet? Ungen ble løftet ned.

Jeg advarte ham alltid om hva som ville skje på forhånd, og forholdt meg stort sett helt rolig og i vanlig humør (vanskelig i blant ;)). Å advare med høy stemme synes jeg sjelden hadde noen effekt, det fungerte bedre å gå helt bort til ham og sette med ned til hans nivå og forklare.

En fase hadde jeg også belønningssystem. Det er jo litt omdiskutert, men hadde god effekt her. Hos oss var det påkledningen om morgenen som var et svare styr, så barnet fikk en gullstjerne for hver morgen han var samarbeidsvillig. Etter ti stjerner fikk han noe han ønsket seg. Det kan være forsøket verdt.

En annen ting som fungerte veldig bra var å trøste ungen underveis. I blant tror jeg de går i hakk og bare er sinte, lei seg og forvirret i en salig miks de ikke skjønner selv. Da kunne jeg si: "Du, nå ser jeg du er sint og lei deg. Vil du ha en klem?" Veldig ofte ville han det.

Heldigvis går det over etterhvert, men jammen kan det være en prøvelse mens det står på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...