AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #1 Skrevet 30. mars 2015 http://www.adressa.n...cle10542646.ece NTNU-forskeren som har doktorgrad i treningsfysiologi, mener at at høyere utdanning, som bachelor- eller mastergrad innen trening er et minstekrav for å kunne kalle seg selv for treningsekspert (Han har selv doktorgrad i treningsfysiologi). Siterer forskeren her: "Jeg gir aldri treningsråd uten at jeg har forsket på det opp, ned og i mente. Det er frustrerende når de anbefaler ulike trender som god trening. De fleste selvutnevnte ekspertene kaller seg eksperter fordi de selv har trent mye. Jeg har kjørt over mange bruer i mitt liv, men kan ikke bygge ei bru av den grunn." Det finnes en jungel av selvutnevnte eksperter som gir råd og uttaler seg som om de har en formell utdannelse innenfor fagfeltet, det blir gitt forskjellige trenings- og kostholdstips, mennesker som egentlig ikke har kompetanse til dette. At du har trent mye, gjør deg ikke til en ekspert. Jeg har trent mye gjennom en periode på ti år, men jeg anser ikke meg selv som en treningsekpert. På ulike fora ser du ofte at folk backer opp argumentene sine med å informere om hvor mye og lenge de har trent, men det har jo ikke noe å si, at en har trent mye gjør en ikke til en treningsekpert eller på noen måte kompetanse til å gi eksperttips! En er en amatør, men akkurat når det gjelder trening (og kosthold) er det mange selvutnevnte eksperter som gir råd, men i de alle fleste andre fagfelt, får ikke amatørenes stemme troverdighet. Dessverre forsures treningsarenaen av amatører som tror de har svaret. Anonymous poster hash: 32acc...01f 10
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #2 Skrevet 30. mars 2015 :klappe: Å dele erfaringer er en veldig god ting så lenge det holdes på det nivået. Men jeg har selv fått råd her inne fra selverklærte spesialister, og noen av rådene er råd som ville sendt meg "seks fot under" om jeg hadde fulgt dem. (billedlig, ikke bokstavelig) Anonymous poster hash: 756fc...662 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #3 Skrevet 30. mars 2015 Helt enig. Denne artikkelen har jeg postet her inne tidligere. Det er helt greit å ha meninger om ting, folkevett også. Men i dag fungerer de fleste her inne som trenings og kostholds eksperter og tror de sitter på sannheten fordi de leser en eller annen bok om lavkarbo eller har trent litt. Anonymous poster hash: 790b7...882 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #4 Skrevet 30. mars 2015 :klappe: Å dele erfaringer er en veldig god ting så lenge det holdes på det nivået. Men jeg har selv fått råd her inne fra selverklærte spesialister, og noen av rådene er råd som ville sendt meg "seks fot under" om jeg hadde fulgt dem. (billedlig, ikke bokstavelig) Anonymous poster hash: 756fc...662 Dessverre forsures dette forumet av folk som uttaler seg som eksperter pga. at de har trent en del, men det gjør en ikke kompetent til å gi råd. Det er nok ganske frustrerende for de virkelige ekspertene å lese alle disse rådene og tipsene som deles. Det finnes en jungel av "treningseksperter" som gir "profesjonelle råd", og det er jo potensielt skadelig. Helt enig. Denne artikkelen har jeg postet her inne tidligere. Det er helt greit å ha meninger om ting, folkevett også. Men i dag fungerer de fleste her inne som trenings og kostholds eksperter og tror de sitter på sannheten fordi de leser en eller annen bok om lavkarbo eller har trent litt. Anonymous poster hash: 790b7...882 Det kan ikke gjentaes ofte nok. I treningsmiljøet finnes det altfor mange "selvutnevnte eksperter" Anonymous poster hash: 32acc...01f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #5 Skrevet 30. mars 2015 Er dette for å sette på plass noen, eller? I passiv-aggressiv stil? Anonymous poster hash: 88eab...4f5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #6 Skrevet 30. mars 2015 Er dette for å sette på plass noen, eller? I passiv-aggressiv stil? Anonymous poster hash: 88eab...4f5 Så brukerfikserte folk er. Nei, dette handler selvfølgelig ikke om én person (eller bruker om du vil), men hele treningsmiljøet hvor det deles tips av amatører som uttaler seg som eksperter. Anonymous poster hash: 55749...ca7 2
Rainbow Skrevet 30. mars 2015 #7 Skrevet 30. mars 2015 Tråden er ryddet for spekulasjoner og brukerdiskusjon. Rainbow81, mod
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #8 Skrevet 31. mars 2015 Dessverre forsures dette forumet av folk som uttaler seg som eksperter pga. at de har trent en del, men det gjør en ikke kompetent til å gi råd. Det er nok ganske frustrerende for de virkelige ekspertene å lese alle disse rådene og tipsene som deles. Det finnes en jungel av "treningseksperter" som gir "profesjonelle råd", og det er jo potensielt skadelig. Det kan ikke gjentaes ofte nok. I treningsmiljøet finnes det altfor mange "selvutnevnte eksperter" Anonymous poster hash: 32acc...01f Jeg må bare legge til at det å gi treningsråd er vanskelig. Dette ikke gjelder kun for "selverklærte treningseksperter" som baserer seg på egen erfaring, men også mange PT-er som har gode generelle kunnskaper, men som kommer til kort når noen ikke responderer som forventet på et tilpasset opplegg. Jeg skulle ønsket at de også innså sine begrensninger, og sa "jeg har ikke den kunnskapen som behøves for å hjelpe deg" når de ser at et generelt opplegg ikke fungerer som forventet, og henviste til noen som kanskje hadde riktig kunnskap for nettopp dine utfordringer. Anonymous poster hash: 756fc...662 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #9 Skrevet 31. mars 2015 Jeg synes ikke denne artikkelen er spesielt relevant til dette forumet siden mesteparten av spørsmålene her er; "kan jeg komme i bikiniform på to uker", "jeg spiste en drue, vil jeg bli feit" , "hva er trening" , "jeg har vondt i foten" og generelle spørsmål om vektnedgang og kosthold. Disse sprørsmålene er det ganske stor enighet om her på forumet, kalorier ut/inn, og at all mosjon er bedre enn ikke noe mosjon. Knapt noen ekspertmeninger. På mer seriøse treningsforum blir det diskutert litt mer i dybden, med hvordan å aktivere muskelgrupper, hvordan å holde mest mulig pump og hva bygger mest indre bryst. På slike forum er det myyye broscience der det er helt ville og søkte meninger som blir presentert. Anonymous poster hash: f5a78...0ce 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #10 Skrevet 31. mars 2015 Jeg synes ikke denne artikkelen er spesielt relevant til dette forumet siden mesteparten av spørsmålene her er; "kan jeg komme i bikiniform på to uker", "jeg spiste en drue, vil jeg bli feit" , "hva er trening" , "jeg har vondt i foten" og generelle spørsmål om vektnedgang og kosthold. Disse sprørsmålene er det ganske stor enighet om her på forumet, kalorier ut/inn, og at all mosjon er bedre enn ikke noe mosjon. Knapt noen ekspertmeninger. Anonymous poster hash: f5a78...0ce Jeg er uenig! Jeg har sett mange tråder der trådstarter har undret seg over manglende resultat av treningen de har utført, skader, osv, der rådene har vært mange, ofte basert på egne erfaringer og teoretisk informasjon, og uten å vite noe om trådstarters generelle helsesituasjon. Jeg prøvde å finne noen gode eksempler, men siden jeg ikke vil trekke fram enkeltbrukere ble det vanskelig. Jeg fant derfor en gammel tråd, der trådstarter spør om overtrening på generelt grunnlag. Hun fikk blant annet dette til svar: Du skal trene veldig mye (hver dag i en lang periode), for kroppen er skapt for aktivitet. Men du må passe på å trene allsidig; hvis du gjør mye det samme, kan du for eksempel risikere å få beinhinnebetennelse (been there, done that). Ellers er det lurt å passe seg hvis man akkurat har begynt å trene, for da må intensiteten gradvis bygges opp. Teoretisk sett er det ingenting galt med dette svaret, men når det ikke samtidig blir informert om underliggende årsaker som kan ha betydning for faren for overtrening, som sykdom, skader, forskjellen på systemisk overtrening og muskulær overtrening osv. kan dette være potensielt skadelig dersom man ukritisk stoler på personen som har kommet med svaret. I dette tilfellet var det et relativt uskyldig spørsmål og svar, men om spørsmålet hadde vært mer konkret ("jeg er redd for at jeg er overtrent"), og svaret hadde kommet fra en profilert bruker som man vet har mye erfaring og generell kunnskap om trening, kunne et slikt overflatisk svar vært potensielt skadelig. Anonymous poster hash: 756fc...662 2
Kira-delta Skrevet 31. mars 2015 #11 Skrevet 31. mars 2015 Jeg mener det er ganske fjernt hvis man tror man kommer til å få ekspertråd om man spør om dette på et forum. Det er det vel ingen som forventer? De fleste som oppretter tråder på et forum ang trening er vel ute etter personlige historier og erfaringer. Ofte kan man lese seg blind på informasjon om trening. Man bør heller være redd for å ta imot råd fra disse masseproduserte personlige trenerne og tro at disse er eksperter. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #12 Skrevet 31. mars 2015 Jeg ser egentlig ikke problemet med dette, folk må ta litt ansvar selv for hvilke råd de ønsker å ta til seg og hvilke de ønsker å se gjennom fingrene med. Jeg har også trent en del over mange år og jeg har ikke samme inntrykk som deg, at folk flest har utnevnt seg til treningseksperter. Ja, det er mange som gir råd, men jeg ser sjelden noen som påberoper seg ekspertise. Jeg har selv gitt enkelte råd og kan en del men har på ingen måte fremstilt meg som ekspert like lite som jeg ville fremstilt meg som ekspert i et annet fagfelt jeg ikke har profesjonell kompetanse innen. Man kan ikke forvente at råd på diverse treningsforum tar hensyn til eller setter treningsråd i sammenheng med eventuelle diagnoser eller andre forhold som tilsier at man f. eks. står i større fare for overtrening. Selv en med doktrogradskompetanse innen ernæring eller trening vil komme til kort her all den tid h*n naturlig nok ikke kjenner til ditt spesifikke tilfelle, så dette bør man strengt tatt ta med legen. Generelt sett behøver det ikke være et problem, det er mye av den "generelle" kunnskapen som fungerer for mange uten at det gjelder alle. Alt behøver ikke å diskuteres i en akademisk kontekst, noe som uansett ville gått de fleste en lang høygang. Anonymous poster hash: 9d3dd...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #13 Skrevet 31. mars 2015 Jeg mener det er ganske fjernt hvis man tror man kommer til å få ekspertråd om man spør om dette på et forum. Det er det vel ingen som forventer? De fleste som oppretter tråder på et forum ang trening er vel ute etter personlige historier og erfaringer. Ofte kan man lese seg blind på informasjon om trening. Man bør heller være redd for å ta imot råd fra disse masseproduserte personlige trenerne og tro at disse er eksperter. Nettopp. Alle råd på nett bør tas med en klype salt, likevel er det titt og ofte noe nyttig man kan plukke opp. Anonymous poster hash: 9d3dd...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #14 Skrevet 31. mars 2015 Jeg mener det er ganske fjernt hvis man tror man kommer til å få ekspertråd om man spør om dette på et forum. Det er det vel ingen som forventer?De fleste som oppretter tråder på et forum ang trening er vel ute etter personlige historier og erfaringer. Ofte kan man lese seg blind på informasjon om trening. Man bør heller være redd for å ta imot råd fra disse masseproduserte personlige trenerne og tro at disse er eksperter. Som du sikkert ser tidligere i tråden er jeg enig i dette, men noen er veldig flinke til å være påståelige, og bruker gjerne sin egen treningsbakgrunn for å underbygge svarene sine. Det er da veldig lett å tenke at disse vet litt mer enn "hvermannsen", og stoler mer på disse enn på de som kanskje er litt mer nyanserte i sine svar. Anonymous poster hash: 756fc...662 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #15 Skrevet 1. april 2015 Jeg må bare legge til at det å gi treningsråd er vanskelig. Dette ikke gjelder kun for "selverklærte treningseksperter" som baserer seg på egen erfaring, men også mange PT-er som har gode generelle kunnskaper, men som kommer til kort når noen ikke responderer som forventet på et tilpasset opplegg. Jeg skulle ønsket at de også innså sine begrensninger, og sa "jeg har ikke den kunnskapen som behøves for å hjelpe deg" når de ser at et generelt opplegg ikke fungerer som forventet, og henviste til noen som kanskje hadde riktig kunnskap for nettopp dine utfordringer. Anonymous poster hash: 756fc...662 Hvilken utdanning har PT-er egentlig? De er instruktører og at de ikke er kompetente nok, er det ingen tvil om. Det er altfor mange ikke-kompetente folk innenfor treningsarenaen, dessverre, og her inne er det ikke måte på hvor mange som ser på seg selv som en ekspert, men de kan jo ikke strengt talt mer enn alle andre som også "spiser sunt og trener" Anonymous poster hash: 32acc...01f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #16 Skrevet 1. april 2015 Jeg synes ikke denne artikkelen er spesielt relevant til dette forumet siden mesteparten av spørsmålene her er; "kan jeg komme i bikiniform på to uker", "jeg spiste en drue, vil jeg bli feit" , "hva er trening" , "jeg har vondt i foten" og generelle spørsmål om vektnedgang og kosthold. Disse sprørsmålene er det ganske stor enighet om her på forumet, kalorier ut/inn, og at all mosjon er bedre enn ikke noe mosjon. Knapt noen ekspertmeninger. På mer seriøse treningsforum blir det diskutert litt mer i dybden, med hvordan å aktivere muskelgrupper, hvordan å holde mest mulig pump og hva bygger mest indre bryst. På slike forum er det myyye broscience der det er helt ville og søkte meninger som blir presentert. Anonymous poster hash: f5a78...0ce Det er da bare ikke slik tråder på dette underforumet. Det er stor variasjon når det gjelder tråd og spørsmål. Og, disse som lurer på om de kan kan få sommerkroppen på to uker, om kcal-mengde, smerter i føttene, etc. - mener du at hobby-ernæringsfysiologer og såkalte «treningseksperter» (som selv har trent mye og derfor tror de kan en del, selv om de ikke er kompetente til å gi råd) på noen som helst måte er kompetente nok til å gi råd? Du ser jo flere brukere her inne komme med lange, utfyllende svar, hvor de skriver ned treningsprogram og kostholdregime, og bakgrunnen deres? De har trent mye, løftet en del vekter, løpt mye, etc. Anonymous poster hash: 32acc...01f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #17 Skrevet 1. april 2015 Jeg mener det er ganske fjernt hvis man tror man kommer til å få ekspertråd om man spør om dette på et forum. Det er det vel ingen som forventer? De fleste som oppretter tråder på et forum ang trening er vel ute etter personlige historier og erfaringer. Ofte kan man lese seg blind på informasjon om trening. Man bør heller være redd for å ta imot råd fra disse masseproduserte personlige trenerne og tro at disse er eksperter. Jeg forventer det ikke, men det finnes folk som gjør det, og som følger slaviske de trådene som gis her inne, men da er det viktig å bli påmint om at en ikke får hjelp av folk som har den kompetansen som faktisk trengs for å hjelpe, og at en må ta mye med en klype salt. Anonymous poster hash: 32acc...01f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2015 #18 Skrevet 1. april 2015 Jeg ser egentlig ikke problemet med dette, folk må ta litt ansvar selv for hvilke råd de ønsker å ta til seg og hvilke de ønsker å se gjennom fingrene med. Jeg har også trent en del over mange år og jeg har ikke samme inntrykk som deg, at folk flest har utnevnt seg til treningseksperter. Ja, det er mange som gir råd, men jeg ser sjelden noen som påberoper seg ekspertise. Jeg har selv gitt enkelte råd og kan en del men har på ingen måte fremstilt meg som ekspert like lite som jeg ville fremstilt meg som ekspert i et annet fagfelt jeg ikke har profesjonell kompetanse innen. Man kan ikke forvente at råd på diverse treningsforum tar hensyn til eller setter treningsråd i sammenheng med eventuelle diagnoser eller andre forhold som tilsier at man f. eks. står i større fare for overtrening. Selv en med doktrogradskompetanse innen ernæring eller trening vil komme til kort her all den tid h*n naturlig nok ikke kjenner til ditt spesifikke tilfelle, så dette bør man strengt tatt ta med legen. Generelt sett behøver det ikke være et problem, det er mye av den "generelle" kunnskapen som fungerer for mange uten at det gjelder alle. Alt behøver ikke å diskuteres i en akademisk kontekst, noe som uansett ville gått de fleste en lang høygang. Anonymous poster hash: 9d3dd...7c6 Til syvende sist må en jo ta ansvar selv, men da er det viktig å ikke ta alt noen her inne skriver for god fisk, for det er mange som ikke har den utdanningen som trengs for å gi de rådene de gir. Å ta i mot flere av rådene her inne, kan potensielt være skadelig. Og, jeg er uenig med deg, har vært medlem her inne i et par år og har ikke telling på hvor mange ganger jeg har lest tråder hvor folk har fått fått kosthold- og treningsråd som langt i fra er optimale. Det kan også være skadelig å gi råd når en ikke vet noe om sykdomsbildet til personen som spør, og dersom en hadde fått oversikt over sykdomsbildet, er en heller ikke kompetent nok til å gi råd. For eksempel er det flere brukere her inne som åpenbart lider av spiseforstyrrelse og som oppretter tråder for å spørre om hjelp til vektnedgang,kcal-telling, kostholdsregulering, etc., og svarene de har fått har vært hårreisende. Anonymous poster hash: 32acc...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå