AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #1 Skrevet 30. mars 2015 Hva hvis man har betalt ned alt lån og lever av f.eks utleie av bolig og/eller renteinntekter i banken eller aksjer eller liknende. Kan man da i teorien si opp jobben sin og få pensjon (basert på de årene man har vært i arbeid - minstepensjon) eller må man vente til man er 62 for å få utbetalt pengene - eller minster man rettighetene sine? Noen somv vet? Anonymous poster hash: 453b8...1ab
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #2 Skrevet 30. mars 2015 Faktsik ikke helt sikkert. Det du har spart selv kan du få, det er jo dine penger (tror jeg). Den offentlige pensjonen må du nok vente med til du er rett alder. Anonymous poster hash: fb28b...ec7
duplexx Skrevet 30. mars 2015 #3 Skrevet 30. mars 2015 Så vidt jeg vet er det ikke lov å ta ut pensjonen sin tidligere, ganske sikker på dette.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #4 Skrevet 30. mars 2015 Så vidt jeg vet er det ikke lov å ta ut pensjonen sin tidligere, ganske sikker på dette. Ok..men du har likevel rett på den når du kommer i pensjonsalder eller? Det du har opparbeidet deg får du på en måte "låst opp" når du når den alderen staten mener du burde pensjonere deg i? Anonymous poster hash: 453b8...1ab
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #5 Skrevet 30. mars 2015 Vanlig pensjon kan du få fra du er 67. AFP fra du er 62. Det snakkes mye om å heve nedre aldersgrense for pensjon. Så det kan nok hende du må vente enda lenger før du kan ta ut pensjon. Anonymous poster hash: ff411...141
Zienna Skrevet 30. mars 2015 #6 Skrevet 30. mars 2015 Man kan slutte i sin jobb og leve av sparepenger, leieinntekter osv. når man vil. Den pensjonen man har oppspart vil være der, men man opptjener ikke ytterligere pensjon uten å jobbe.Først når man er 62 år kan man begynne å ta ut pensjon fra NAV. Men det betinger at man har opptjening nok. Ut i fra forventet levetid har man regnet ut hvor mye du trenger for å leve hvert år, og da kan det hende at beløpet er for lavt til at du kan ta ut pensjon fra 62. Mange, spesielt kvinner, som har hatt lav inntekt, lange perioder hjemme med barn, halv stilling osv. opplever det. De må vente til de er 67 år.Noen har også privat betalt på pensjonsforsikring eller har fripoliser, i tillegg til det de har opptjent gjennom trygdesystemet. Disse pensjonene telles med, og gjør det altså lettere å kunne ta ut pensjon fra 62.Man kan også jobbe i full stilling og ta ut pensjon samtidig, fra man er 62 til 67. Forutsatt at man har nok opptjening. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mars 2015 #7 Skrevet 30. mars 2015 Hvis en sparer i ordninger øremerket pensjon er disse også ofte låst til alder 62. Pensjon opptjenes kun gjennom pensjonsgivende inntekt og utleie er ikke det. Så nøyaktig hva skulle vært pensjonagrunnlaget ditt.
catman Skrevet 30. mars 2015 #8 Skrevet 30. mars 2015 Interessant. Leieinntekter skattleges jo også, om enn ikke som inntektsskatt...da er det ikke pensjonsgivende? Men lager du et selskap som driver med utleie og ansetter deg selv, vips, så har du pensjonsgivende inntekt. Eller hur?
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mars 2015 #9 Skrevet 30. mars 2015 Interessant. Leieinntekter skattleges jo også, om enn ikke som inntektsskatt...da er det ikke pensjonsgivende? Men lager du et selskap som driver med utleie og ansetter deg selv, vips, så har du pensjonsgivende inntekt. Eller hur? Hvis du har lønn, ja. Da skal du også betale arbeidsgiveravgift.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2015 #10 Skrevet 31. mars 2015 Du er nødt til å jobbe fram til du er 62 for å kunne begynne å ta ut pensjon da. Hvis du slutter før må du vente til du er 67 før du kan få noe, og da blir du sannsynligvis minstepensjonist. Det er veldig dyrt å sette opp et system som gjør at inntekter som dem du nevner blir regnet som pensjonsgivende inntekt, så det er ikke noe jeg ville vurdert engang. Man må betale mye ekstra skatt som man ikke får noe igjen for. For øvrig holder jeg på å gjøre det du beskriver, og hvis du liker å styre din egen tid og økonomi vil jeg anbefale å regne på det. Det er mulig for de fleste å slutte å jobbe lenge før 62 hvis man holder forbruket lavt og er tålmodig. Anonymous poster hash: 1ab0e...58e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå