Gå til innhold

Vil påskeliljene komme neste år om jeg planter dem ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt endel påskeliljer og tulipaner på knoll som nå står i Potter inne og pyntet opp. Etterhvert dør de, selvsagt, men kan jeg sette dem ut i blomsterbedet og regne med å få blomster ute neste år? Eller er deg bare å kaste i søpla?

Anonymous poster hash: 1aaab...41e

AnonymBruker
Skrevet

klipp av det grønne og sett dem i jorden.

Anonymous poster hash: 01684...81c
Skrevet

Ikke klipp av alt det grønne nå. La det visne ned av seg selv så det som er av næring i det går inn i løken igjen. Og plant dem dypere enn de står i potta når du setter dem ut. Det kan fint være 10-15 cm med jord over løkene (det dekker mye av det halvvisne grønne også). Ikke sett dem i tung leirejord, løker liker ikke om det blir for vått, da råtner de.

De kommer igjen neste år, men ofte ikke like mye blomster som da du kjøpte dem.

• Liker 3
Skrevet

Både ja og nei. Tulipaner i potte er ofte drevet så hardt de ikke har energi til å sette blomst allerede neste år. Påskeliljer fra potte er ofte enklere å få til.

La de visne ned av seg selv. Gi de gjerne litt gjødsel. Grav de ned i hagen 3 ganger dypere enn løkets høyde når jorden egner seg. Ikke sett de et sted hvor jorden ikke er godt drenert. Så råtner de bare. Benmel er supert å ha i plantehullet til vårløk.

AnonymBruker
Skrevet

I fjor slengte jeg løkene med ris og alt oppi en bærepose som ble hengt i en utebod.

Tok bort det visnede riset og plantet de i blomsterbedet om høsten.

De kommer fint, allerede i år :)

Anonymous poster hash: cd803...65a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

TS

Anonymous poster hash: 1aaab...41e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...