Gå til innhold

Du som unngår produkter som er testet på dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Unngår du også usertifisert kakao og palmeolje? Hva med scampi, kylling og svin?

Litt dobbeltmoralsk å ikke kjøpe sminke som er dyretestet, og så dra hjem og kose seg med kyllingvinger som har hatt et grusomt liv...

Anonymous poster hash: af238...360

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så det er bedre å gjøre ingenting enn å gjøre noe? Er det moralen din?

Er man dobbeltmoralsk om man kildesorterer avfallet, men kjører til bil til jobb? Betyr det at de som kjører bil skal la være å kildesortere da?

Og skal man la være å gi penger til Røde Kors fordi man ikke donerer penger til Frelsesarmeen?

Anonymous poster hash: 10148...271
  • Liker 17
Skrevet

Unngår du også usertifisert kakao og palmeolje? Hva med scampi, kylling og svin?

Litt dobbeltmoralsk å ikke kjøpe sminke som er dyretestet, og så dra hjem og kose seg med kyllingvinger som har hatt et grusomt liv...

Vel, jeg tror de fleste av oss som unngår produkter testet på dyr, også er ganske bevisste på det du nevner her. Det krever en liten innsats å finne ut av alle disse produktene, og på veien lærer man en god del om andre produkter også.

Men jeg synes det også blir litt feil at dersom man ønsker å prøve å gjøre verden litt bedre for dyr, så "må man" holde seg unna alt og gå til ekstreme lengder. Ære være de som klarer dette, men jeg for min del prøver å ta bevisste valg, og det betyr at jeg ikke spiser kylling på salg men økologisk, at jeg har egg fra egne frittgående høns og gjør så godt jeg kan med å bruke produkter ikke testet på dyr.

Det blir ihvertfall feil om man skal måtte gjøre enten eller; bare spise masse kjøtt og bruke produkter testet på dyr, eller være veganer og ikke bruke disse produktene.

Forbrukere har enorm makt, og om vi alle hadde vært blittelitt mer bevisste ville kanskje endringer gå raskere. Om alle reduserte det unødvendige kjøttforbruket så ville det også utgjøre en veldig stor forskjell.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men ts, om to hus brant ved siden av hverandre, og du bare hadde muligheten til å redde en av familiene, hadde du da reddet den ene familien, eller ville det vært bedre å ikke redde noen av de slik at begge familiene døde? Det ville jo vært skikkelig dobbeltmoralskt å bare redde en familie, så da er jo så klart bedre å ikke redde noen av dem.

Litt tullete sammenligning ja, for det er jo mulig å unngå alle de tingene du skrev, men poenget står enda, litt er bedre enn ingenting, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal få hets om man gjør noe, men ikke alt!

Anonymous poster hash: 5ee5e...ad8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den som laget trådene om produkter som ikke er testet på dyr. Ja, jeg har unngått produkter med palmeolje et par år nå, samme med vanlig produsert kylling. Jeg kjøper kun Stange kylling der dyrevelferd er i fokus og antibiotika , vekstfremmende tilsetninger og medisiner ikke finnes i produksjonen.

Anonymous poster hash: 88ff2...e91

• Liker 2
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Er enig med de over som påpeker at det er bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noenting hvis man ikke kan gjøre alt.

For øvrig er jeg en av dem som unngår produkter som er testet på dyr, og jeg er vegetarianer (veganer to dager i uken) som prøver så langt det går å unngå produkter med palmeolje, mat/godteri som inneholder usertifisert kakao og produkter som generelt er produsert under dårlige arbeidsforhold eller med skade til dyr eller mennesker (f.eks jakker og dyner med dun). Det er nesten umulig å handle/leve på en måte som er fullstendig bærekraftig og unngår all skade til andre, og jeg kan overhodet ikke skryte på meg at jeg gjør det til enhver tid. Men jeg prøver å ta det jeg ser på som riktige valg innen mine prinsipper, og jeg tenker at innsatsen jeg gjør, selv om den ikke er fullstendig, i alle fall hjelper enn så bittelite.

Skrevet

Jeg unngår palmeolje, scampi, kjøper økologisk kylling en sjelden gang, og spiser kjøtt omtrent 2 ganger i uken. Unngår dun i dyner og jakker og selvsagt pels.

Gjør jeg nok for å unngå at du kaller det dobbeltmoralsk? Hva er nok egentlig i dine øyne? Mener du at man må være veganer for at det skal være moralsk å unngå produkter testet på dyr?

• Liker 3
Gjest The damned
Skrevet

Vel, jeg er ikke perfekt nei, men blir for dumt om jeg bare skulle gitt faen i alt og ikke prøvd å gjøre noe der jeg kan.

Jeg unngår stort sett produkter med palmeolje, spiser bare kylling en gang i blant og da er det snillere kylling (stange) jeg spiser, spiser ikke scampi, men nei jeg er ikke perfekt.

Har nok flere ting jeg kan kutte ut, kutte ned på eller bli mer bevisst rundt.

Hvorfor er det bare de som bryr seg om dyr som alltid skal taes? Er virkelig andre så mye bedre og bevisste? Man kan jo ta alle for at de ikke bryr seg nok og om alt som er galt her i verden. Ingen kan gjøre alt,men alle kan gjøre litt!

Gjest Blondie65
Skrevet

Å handle etisk er en større utfordring for de fleste av oss. Men det må da være lov å prøve.

Problemet kommet først når en peker på andre og forkaster deres anstrengelser for å leve etisk forsvarlig. Jeg bruker ikke pels, ikke dunprodukter og driver en hard kamp for å unngå Nestle produkter. Jeg kan imidlertid ikke fordra at andre skal fortelle meg at jeg er uetisk i mine valg og jeg prøver også å unngå det mot andre. Det synes jeg også trådstarter skal ta inn over seg.

Skrevet

Kjøper fairtraid kakao, og sjekker alltid embalasjen for palmeolje. Ingen freia påskeegg her i huset. Og har aldri vært så glad i kjøtt egentlig. Går mest i grønnsaker og belgvekster.

Er dog ikke noen nazi på det her, bare litt bevisst på hva jeg putter i meg, og hvilke unødvendigheter vi utsetter dyrene for.

Skrevet (endret)

Jeg er KJEMPE dobbeltmoralsk.

Jeg spiser alt jeg får servert hos andre og kjøper gjerne et dyrt eller uetisk plagg til barna. Bare fordi de er sååå søøøøøte i Nameit bunad feks.

Men jeg spiser økologisk hjemme, handler rett fra gård, kylling er blitt en av våre ekstreme luksusvarer og den kommer sjelden fra Stange og ofte fra Holte.

Ungenes klesskap består av 80% Nøstebarn, 10% økologisk fairtrade bomull og resten ræl jeg ikke har klart å la være å kjøpe.

Jeg har Jane Iredale foundation og jeg har Naturkilden ansikstskrem som er det stikk motsatte av hverandre hva gjelder etikk.

Vi har handlet økologisk fairtrade sjokolade, sukkerfri økologisk fairtrade vingummi til påskeegget, og jeg har laget godteri av superbillige appelsiner, økologisk lønnesirup og DYRT økolgisk etisk bærekraftig gelatin.

Har likevel handlet rævva våteservietter til å tørke babydritten som landet i fanget mitt på vei inn i Kiwibutikken i stad. Ungen har på seg Nøstebarn ull og sokker fra Kappahl, sikkert laget av en treåring i Kina...

Jeg orker ikke ekskludere meg fra samfunnet, eller barna mine, men jeg er ekstremt bevisst, og har fått mye pes for det også.

Endret av duplexx
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å unngå det, ja. Har ellers kuttet mer og mer ned på kjøttet, scampi var det første jeg kuttet da jeg fikk vite hvordan det ble produsert.

Anonymous poster hash: 166e5...34a

AnonymBruker
Skrevet

Dyreværnere provoserer meg. Ja det er 'synd på dyrene', men å bruke det bittelille engasjementet ditt opp på dyr forstår jeg ikke. Det koster deg ingenting, derfor 'engasjerer du deg'.

Anonymous poster hash: 63610...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Dyreværnere provoserer meg. Ja det er 'synd på dyrene', men å bruke det bittelille engasjementet ditt opp på dyr forstår jeg ikke. Det koster deg ingenting, derfor 'engasjerer du deg'.

Antagelig fordi du ikke er glad i dyr? Jeg er glad i både dyr og mennesker, og engasjerer meg for begge.

Gjest The damned
Skrevet

Herregud, hvorfor bry seg egentlig? At noen er engasjert i dyrevern er vel ingenting å bli provosert over.

Noen er glad i dyr og bruker engasjementet sitt på det, mens andre bruker det på mennesker, noen på miljøvern osv. Noen har jo en miks av hva man er engasjert i.

Engasjement er stort sett positivt, selv om noen drar den litt langt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å unngå det, ja. Har ellers kuttet mer og mer ned på kjøttet, scampi var det første jeg kuttet da jeg fikk vite hvordan det ble produsert. Anonymous poster hash: 166e5...34a

Hvordan blir scampi produsert? Jeg har ikke fått det med meg. Ellers prøver jeg å velge økologisk,mbåde melk, egg og kjøtt.

Anonymous poster hash: fbaff...478

AnonymBruker
Skrevet

Dyreværnere provoserer meg. Ja det er 'synd på dyrene', men å bruke det bittelille engasjementet ditt opp på dyr forstår jeg ikke. Det koster deg ingenting, derfor 'engasjerer du deg'. Anonymous poster hash: 63610...5e8

Er engasjement noe som brukes opp? Så merkelig, for jeg klarer å bry meg om både dyr og mennesker. Men der er vi vel forskjellige.

Forresten, det heter dyrevernere (ikke dyreværnere).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir scampi produsert? Jeg har ikke fått det med meg. Ellers prøver jeg å velge økologisk,mbåde melk, egg og kjøtt.

Du kan lese om det her:

http://www.framtiden.no/gronne-tips/mat/derfor-bor-du-droppe-scampi.html

Og her:

http://www.framtiden.no/gronne-tips/mat/sporsmal-og-svar-om-scampi.html

Hva er problemet med scampi?

Industriell oppdrett av scampi er en viktig årsak til at mangroveskogene langs kystområder forsvinner. Ukritisk bruk av giftstoffer, gjødsel og antibiotika fører til miljø- og helseproblemer.

Lokalbefolkningen får livsgrunnlaget sitt ødelagt gjennom utpining av fiskeområder og tap av jordbruksland. Barnearbeid er utbredt i rekeindustrien og det har blitt påvist slavelignende arbeidsforhold for arbeidere i blant annet Thailand og Bangladesh.

Er viltfanget scampi et godt alternativ?

Nei. Tråling etter reker forårsaker skader på sårbare korallrev. Stor mengde bifangst medvirker til at blant annet havskilpaddene er utrydningstruet.

Jeg så et innslag om det på NRK for en stund siden, og begynte nesten å grine da jeg så alt barnearbeidet og forurensningen.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan lese om det her:http://www.framtiden.no/gronne-tips/mat/derfor-bor-du-droppe-scampi.htmlOg her:http://www.framtiden.no/gronne-tips/mat/sporsmal-og-svar-om-scampi.html Hva er problemet med scampi?Industriell oppdrett av scampi er en viktig årsak til at mangroveskogene langs kystområder forsvinner. Ukritisk bruk av giftstoffer, gjødsel og antibiotika fører til miljø- og helseproblemer.Lokalbefolkningen får livsgrunnlaget sitt ødelagt gjennom utpining av fiskeområder og tap av jordbruksland. Barnearbeid er utbredt i rekeindustrien og det har blitt påvist slavelignende arbeidsforhold for arbeidere i blant annet Thailand og Bangladesh.Er viltfanget scampi et godt alternativ?Nei. Tråling etter reker forårsaker skader på sårbare korallrev. Stor mengde bifangst medvirker til at blant annet havskilpaddene er utrydningstruet. Jeg så et innslag om det på NRK for en stund siden, og begynte nesten å grine da jeg så alt barnearbeidet og forurensningen. Anonymous poster hash: 166e5...34a

Takk for info. Da blir det ikke scampi her i huset.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver kun å kjøpe ting som ikke er testet på dyr, og kjøper kjøtt og egg fra økologisk dyrehold. Kjøper heller ikke varer med palmeolje. Synes det er veldig lite med økologiske varer i butikken. Jeg skulle ønske meg en butikk som bare har økologiske produkter! Butikkene burde drive kvalitetskrig og ikke priskrig!!!

Anonymous poster hash: 3af17...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...