Gå til innhold

Beholder man bilgodtgjørelse i pappaperm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer får 8000 kr i bilgodtgjørelse fra arbeidsgiver. Dette er penger han skatter av, men har kan trekke fra alt han kjører i jobbsammenheng.

Dette er jo mye penger, og jeg lurer på om disse pengene faller bort når han er i permisjon? Det står ingenting i ansettelsesavtalen. Noen som vet?

Anonymous poster hash: fda25...673
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboer får 8000 kr i bilgodtgjørelse fra arbeidsgiver. Dette er penger han skatter av, men har kan trekke fra alt han kjører i jobbsammenheng.

Dette er jo mye penger, og jeg lurer på om disse pengene faller bort når han er i permisjon? Det står ingenting i ansettelsesavtalen. Noen som vet?

Antar dette er 8000 i året? Dersom pengene allerede er utbetalt tipper jeg at arb.giver ikke ber om tilbakebetaling av noe av dette. Dersom de ikke er utbetalt ennå kan det være at arb.giver velger å redusere beløpet noe, for å speile at det ikke er et behov for dette all den tid han er i permisjon. Det er altså opp til arb.giver dersom det ikke står noe særskilt om dette i arb.kontrakten.

Skulle det være snakk om 8000 i måneden vil jeg også tro det håndteres på samme måte. Det kan være at arb.giver ikke yter dette de månedene mannen din er i permisjon, med den begrunnelse at det ikke er behov for kjøring.

Anonymous poster hash: a3f33...c01

AnonymBruker
Skrevet

Antar dette er 8000 i året? Dersom pengene allerede er utbetalt tipper jeg at arb.giver ikke ber om tilbakebetaling av noe av dette. Dersom de ikke er utbetalt ennå kan det være at arb.giver velger å redusere beløpet noe, for å speile at det ikke er et behov for dette all den tid han er i permisjon. Det er altså opp til arb.giver dersom det ikke står noe særskilt om dette i arb.kontrakten.

Skulle det være snakk om 8000 i måneden vil jeg også tro det håndteres på samme måte. Det kan være at arb.giver ikke yter dette de månedene mannen din er i permisjon, med den begrunnelse at det ikke er behov for kjøring.

Nei, det er 8000 i måneden. Det er jo et valg man kan gjøre istedenfor å ha firmabil, at man selv velger å stå for bilholdet og få kjøregodtkjørelse isteden.

Hvor finner du reglene (hjemmelen) for svaret ditt?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe arbeidsgiver står fritt til å bestemme selv i avtalen mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

Skal vi her kunne svare deg seriøst, må vi se avtalen med arbeidsgiver. Men normalt sett, skal ikke arbeidstaker bruke egen bil i tjeneste for arbeidsgiver = ingen bilgodtgjørsle.

Anonymous poster hash: b161e...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Men normalt sett, skal ikke arbeidstaker bruke egen bil i tjeneste for arbeidsgiver = ingen bilgodtgjørsle.

Anonymous poster hash: b161e...ceb

Hvor står dette?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel egentlig bare logikk, står ingen spesielle steder.

Anonymous poster hash: bdcff...f86
  • Liker 1
Skrevet

Bilgodtgjørelsen er fordi han i arbeidet må kjøre en del og dermed går det penger til drift av bilen. I pappapermisjonen skal han vel ikke kjøre for jobben, så det logiske i mine øyne er at det faller bort. Mange som har firmabil må sette igjen den før de tar permisjon. Men det er antagelig bare arbeidsgiver som kan svare på det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bilgodtgjørelsen er fordi han i arbeidet må kjøre en del og dermed går det penger til drift av bilen. I pappapermisjonen skal han vel ikke kjøre for jobben, så det logiske i mine øyne er at det faller bort. Mange som har firmabil må sette igjen den før de tar permisjon. Men det er antagelig bare arbeidsgiver som kan svare på det.

I dette tilfellet trenger han ikke kjøre i jobben, men fikk valget mellom bilgodtgjørelse/formabil likevel fordi de ikke kunne gi han høyere lønn. Det var altså en del av lønnsforhandlingen og bilgodtgjørelsen er egentlig å regne som lønn sånn reellt, uten at dette ble skrevet inn i avtalen.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er 8000 i måneden. Det er jo et valg man kan gjøre istedenfor å ha firmabil, at man selv velger å stå for bilholdet og få kjøregodtkjørelse isteden. Hvor finner du reglene (hjemmelen) for svaret ditt? Anonymous poster hash: fda25...673

Det ingen lovhjemmel jeg tar det fra. Dere må enten bare se an hva som skjer, og håpe at pengene kommer, og vurdere å ta det opp med arb.giver dersompengene ikke kommer, eller ta det opp i forkant for å høre hva som vil skje. Når det ikke er tatt inn i arb.kontrakt får dere bare finne en løsning med arb.giver. Dersom formålet er å dekke verditap og driftskostnader ved bruk av bil i yrkesrelatert kjøring har nok arb.giver gode kort på hånda for å holde dette tilbake i en permisjon. Det kan derimot være at arb.giver er grei, og lar dette skure og gå også i permisjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Det burde foreligge en skriftlig avtale ang. dette. Disse avtalene har gjerne et punkt hvor det står at bilgodtgjørelsen faller bort ved permisjon eller lengre tids fravær. Her må mannen din rett og slett høre med arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: 87cb5...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...