AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #1 Skrevet 30. mars 2015 Hvordan fungerer pensjonssparing? Er det som et vanlig fond? Setter man av X kr hver måned, og så er man garantert å få utbetalt Y kr hver måned når man blir pensjonist, uansett hvor gammel man blir? Anonymous poster hash: cfdb6...ccf
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #2 Skrevet 30. mars 2015 Det kommer helt ann på hva slags spareform du velger og hvilken bank som tilbyr dette. Det er mange forskjellige varianter å velge mellom.Anonymous poster hash: d38e7...7d0
Susan Sto Helit Skrevet 30. mars 2015 #3 Skrevet 30. mars 2015 Den vanligste metoden er vel at man sparer som i ett vanlig fond, med langsiktig perspektiv. Du putter X kr inn hver mnd, som forventes å ha en viss vekst over perioden frem til du blir pensjonist. Når du går av med pensjon, velger du hvor mange år du vil ta ut pensjonssparingen over, og så deles innestående beløp på antall mnd, og du får vite hvilken sum du virkelig får hver mnd. Altså, det fungerer i stor grad som annen sparing, men du får det inn i ett ferdig system. Det er selvfølgelig litt forskjellige måter å gjøre dette på, og det kan lønne seg å kontakte banken din/ evt firmaet som har pensjonssparingen du har gjennom arbeidsgiver el.l. For å høre nærmere.
Zienna Skrevet 30. mars 2015 #4 Skrevet 30. mars 2015 Jeg har hatt pensjonsforsikring i mange år (i forsikringsselskap). Har betalt et fast beløp hvert år, og er garantert en "minste utbetaling" pr. år. Forsikringsselskapet plasserer sine penger, og jeg får en andel i tillegg dersom de lykkes. Man kan selv bestemme risikoen her. Er man ung kan det være fornuftig å ta en større risiko. Du bestemmer selv når du vil at pensjonen skal utbetales. Selv har jeg valgt fra 67 år, med størst utbetaling fram til 70 år. Pensjon er ikke enkelt, men om du googler litt, finner du masse informasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå