Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det koselig med påske og alt som hører med, og det er alltid ekstra hyggelig med høytiden når vi drar på hytta osv.

Men… Jeg har vært med familien på hytta siden lørdags morgen, og helt siden vi parkerte bilen utenfor her, har det vært utrolig dårlig vær. Snø/sludd laver ned, null skiføre, og rett og slett helt ufyselig.

Jeg er vant til å være i fysisk aktivitet hver dag, og dette er blitt en del av livsstilen min - noe som er viktig for meg.

Siden vi kom på hytta har vi bare sittet inne, pga. det elendige været. Det vil si to dager med bare stillesitting, og på værmeldingen ser det ikke ut til at det skal bli bedre før til helga heller. Vi pleier å gå på ski når vi er på hytta på vinteren, men nå nytter det ikke. Det er heller ikke et alternativ å dra ned fra hytta, fordi resten av familien min er ikke like "avhengig" av å være i bevegelse som meg, og synes det er "koselig å ha noen innedager på hytta når det blåser fæl storm utenfor". Ja, jeg kan være enig i det, men ikke når det blir opptil én uke i strekk…?!

Dette innlegget er vel egentlig mest et klageinnlegg. Er så lei av å spise kosemat og sitte i sofaen/på en stol. Prøvde å gjøre noen styrkeøvelser i går, men da fikk jeg bare latter fra de andre, og det egner seg i grunnen dårlig å gjøre styrkeøvelser på et hardt og kaldt hyttegulv.

Benytter likevel anledningen til å spørre om noen kanskje råd til meg i denne situasjonen? Noen som kjenner seg igjen? Å gå fra å være i bevegelse omtrent hver dag, til å ha mark i rumpa etter to dager uten, og bevissthet om at dette kan vare i fire-fem dager til :(

Anonymous poster hash: 70023...b63
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Er det helt umulig å gå ut? Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær(?)

Elles så er kaldt hyttegulv ikke noe grunn til å ikke trene med egen kroppsvekt. Masse øvelser du kan gjøre og du kan bruke møbler som stoler som ekstra belastning til mange øvelser, samt brus/vannflasker som ekstra vekt.

Er bare fantasien som stopper deg.

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt umulig å gå ut? Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær(?)

Elles så er kaldt hyttegulv ikke noe grunn til å ikke trene med egen kroppsvekt. Masse øvelser du kan gjøre og du kan bruke møbler som stoler som ekstra belastning til mange øvelser, samt brus/vannflasker som ekstra vekt.

Er bare fantasien som stopper deg.

Selvfølgelig kan man pakke seg inn i en haug klær og tvinge seg ut, men været har vært og er helt ufyselig… Det sludder sidelengs, og man drukner i våt snø hvis man prøver å tråkke i terrenget.

Skal prøve å få gjort noen styrkeøvelser, selv om det kan være vanskelig siden hele familien er inne i en liten hytte, og det er begrenset med plass (sånn typisk gammel, liten, og koselig hytte). Føler bare alt er litt meningsløst når jeg ikke får beveget meg som jeg pleier, som løping, gåturer, skigåing, styrketrening osv. Kjenner at jeg er i ferd med å surne.

Gjest Runforit
Skrevet

Selvfølgelig kan man pakke seg inn i en haug klær og tvinge seg ut, men været har vært og er helt ufyselig… Det sludder sidelengs, og man drukner i våt snø hvis man prøver å tråkke i terrenget. Skal prøve å få gjort noen styrkeøvelser, selv om det kan være vanskelig siden hele familien er inne i en liten hytte, og det er begrenset med plass (sånn typisk gammel, liten, og koselig hytte). Føler bare alt er litt meningsløst når jeg ikke får beveget meg som jeg pleier, som løping, gåturer, skigåing, styrketrening osv. Kjenner at jeg er i ferd med å surne. Anonymous poster hash: 70023...b63

Litt bevegelse i form at styrke etc vil uansett være bedre enn ikke noe. Du må jo nesten bare gjøre det beste ut av det.

Når det er sagt så hadde jeg klikket av å sitte innesperret i en liten hytte mer enn et døgn :P Hadde nok krevd å bli satt av nærmeste sted jeg kunne komme meg hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Litt bevegelse i form at styrke etc vil uansett være bedre enn ikke noe. Du må jo nesten bare gjøre det beste ut av det.

Når det er sagt så hadde jeg klikket av å sitte innesperret i en liten hytte mer enn et døgn :P Hadde nok krevd å bli satt av nærmeste sted jeg kunne komme meg hjem.

Er det jeg har mest lyst til, men familien min er nok ikke i den båten. Virker som at jo mer inaktivitet = jo mer kos og hygge.

Jeg trenger aktivitet for å kjenne at jeg slapper ordentlig av etterpå. Én dag med total inaktivitet er maks for meg, da må jeg minst ta en gåtur eller lignende dagen etterpå.

Tusen takk for gode ord og tips forresten :)

Skrevet

Kunne du satt i gang et prosjekt innendørs?

Tenker alt fra noe oppussing til full husvask. Har dere et skur du kan hogge ved i eller whatever? Skapdører som kan pusses og males? En garasje som bør ryddes?

Ikke akkurat trening, men kan kurere mark i rumpa litt å utrette et eller annet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne du satt i gang et prosjekt innendørs?

Tenker alt fra noe oppussing til full husvask. Har dere et skur du kan hogge ved i eller whatever? Skapdører som kan pusses og males? En garasje som bør ryddes?

Ikke akkurat trening, men kan kurere mark i rumpa litt å utrette et eller annet.

Hehe :P Synes jeg ser familien min hvis jeg plutselig begynner å pusse opp hytta.

Gjest Coolaid
Skrevet

Kanskje du bør øve deg på å ikke være så avhengig av fysisk aktivitet ? Det er superfint å ha en aktiv livsstil men dagene som du nevner kommer også en sjelden gang. Øv deg på å nyte det rolige sammen med de du er glad i, gi litt slipp på tanken om fysisk aktivitet akkurat nå og heller kos deg. Og det er ingen som tvinger "kosemat" ned i halsen din, så gå heller for noe sunt om du er lei. Dersom du har mye snø tilgjengelig kan du gjøre det til din oppgave å måke og rydde snø rundt hytta. Eller bygge snømann eller andre ting. Praktiske gjøremål og lek kan også være grei trening.

Jeg forstår deg godt, det hender man nesten blir gal av å sitte inne, men jobb med å finne balansen i livet, også i slike situasjoner.

God påske ! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går helt på veggene om jeg ikke får gjort noe fysisk på flere dager. Jeg er også i den situasjonen at forsøk på innetrening fører til latterliggjøring og plaging fra slekta. Utrolig irriterende.

Har du mulighet for å hogge ved eller noe slikt? Det er nødløsningen min. Ut i boden med øksen. Hjelper også på med aggresjon forårsaket av overeksponering av slekta...

Anonymous poster hash: 47410...a50
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går helt på veggene om jeg ikke får gjort noe fysisk på flere dager. Jeg er også i den situasjonen at forsøk på innetrening fører til latterliggjøring og plaging fra slekta. Utrolig irriterende.

Har du mulighet for å hogge ved eller noe slikt? Det er nødløsningen min. Ut i boden med øksen. Hjelper også på med aggresjon forårsaket av overeksponering av slekta...

Anonymous poster hash: 47410...a50

Vi har verken bod eller ved her… Dessverre :( Har prøvd å finne nødløsninger, men det eneste jeg har gjort av aktivitet de siste dagene er å gå ned til bilen og opp igjen (ca. 100 meter hver vei, hele 200 meter til sammen). Frykter at det ikke blir annet enn dette før til helga, heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...