AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #1 Skrevet 30. mars 2015 Hei. Etter å ha studert i en annen by i mange år, har jeg endelig gjort meg ferdig med studiene. Etter jeg kom hjem i januar har jeg bare bodd hos foreldrene mine. Nå kjenner jeg at jeg er lei av å bo hjemme i hus med foreldrene mine, og vil finne mitt eget sted. Problemet er bare at jeg ikke vet om det lønner seg å kjøpe eller leie. Jeg har truffet en flott mann som jeg dater og han har hus, så man skal ikke se bort i fra at jeg flytter inn til han dersom det blir seriøst (bare for å nevne det). Fordelen med å leie er selvsagt at man ikke blir så bundet til leiligheten. Man kan flytte ut på kort varsel dersom man ønsker det. Det negative er selvsagt at man nærmest kaster pengene ut vinduet. Jeg kan også kjøpe, men da blir jeg bundet til boligen. Hvis det blir seriøst med mannen jeg dater så blir vi sittendes med to leiligheter og da blir det styr med å selge den ene. For å ikke snakke om den skatten man må betale dersom man selger igjen før det har gått et år. Hva tenker dere? Kjøpe eller leie? J27 Anonymous poster hash: e9a0f...6a4
Gjest Chloe87 Skrevet 30. mars 2015 #2 Skrevet 30. mars 2015 Denne mannen du skriver om: hvor lenge har du kjent han? Følg mitt råd og ikke flytt inn til han før det har gått en stund. Kjæresten og jeg bor hver for oss, vi har vært sammen i to år og har ikke hastverk. Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg garantert kjøpt. Selv leier jeg fordi jeg ikke tjener nok til å eie, men jeg betaler like mye som om jeg skulle ha eid. Jeg har jo tak over hodet, men jeg føler at jeg kaster flere tusen ut av vinduet.. Du er heldig som har muligheten til å kjøpe og investere: grip den!
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #3 Skrevet 30. mars 2015 Slutt å skrive at du kaster penger ut vinduet ved å leie, du gjør ikke det! Du betaler for et sted å bo, et sted å leve, å sove, å spise, å dusje, å kose deg, et sted å ha tingene sine, å jobbe, en plass du kan ha besøk og være sosial, hvis det er å kaste penger ut vinduet kan du jo likegodt sove på gata. Ikke det nei? Da kaster du ikke penger ut vinduet ved å leie heller. Og man bør ikke flytte sammen med kjærester med en gsng man møtes, det bør gå ett år eller to først.Anonymous poster hash: 1c233...7fb 11
Gjest Chloe87 Skrevet 30. mars 2015 #4 Skrevet 30. mars 2015 Slutt å skrive at du kaster penger ut vinduet ved å leie, du gjør ikke det! Du betaler for et sted å bo, et sted å leve, å sove, å spise, å dusje, å kose deg, et sted å ha tingene sine, å jobbe, en plass du kan ha besøk og være sosial, hvis det er å kaste penger ut vinduet kan du jo likegodt sove på gata. Ikke det nei? Da kaster du ikke penger ut vinduet ved å leie heller. Og man bør ikke flytte sammen med kjærester med en gsng man møtes, det bør gå ett år eller to først.Anonymous poster hash: 1c233...7fb Jeg skrev at man kaster ikke penger ut av vinduet i den forstand, men som leier invisterer man ikke penger i en bolig og TS er etter hva jeg ser 27 år gammel og klar for boligmarkedet. Uansett hvor mye man vrir og vender på det så betaler man ned en annen persons lån når man leier og når man i tillegg betaler like mye, om ikke mer ved å leie, så sier det seg selv at det er bedre å eie. Og jeg siterer en venn av meg som tidligere har leid, men nå kjøpt seg leilighet: "Det er mye mer motiverende å betale for bolig nå."
pressplay Skrevet 30. mars 2015 #5 Skrevet 30. mars 2015 I denne situasjonen ville jeg leid, eller aller helst fortsatt å bo hjemme. På så kort sikt (under et år) vil det ikke lønne seg å eie da det å kjøpe leilighet ikke er gratis og det er heller ikke gratis å selge. Argumenter i mot kjøp: - Bare å selge koster fort 100.000 kr ++ i meglerutgifter. - Det er tvilsomt om du tjener noe på prisøkning på så kort tid. - Selger du før det har gått et år blir man inntektsbeskattet for eventuell fortjeneste - Dokumentavgift kommer i tillegg til kjøpesummen (om det ikke er borettslagsleilighet) - Det kommer alltid ekstra kostnader ved kjøp. Litt oppussing her, litt møbler der, kjøkkenutstyr, inventar osv. - Innflytting tar tid og er en prosess. Det vil altså mest sannsynlig ikke lønne seg økonomisk å kjøpe med så kort tidshorisont. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #6 Skrevet 30. mars 2015 Bo hjemme et år til og se an situasjonen med daten. Skulle daten skjære seg, så kjøper du din egen leilighet på 1-2-3.Anonymous poster hash: 8130a...91d
superdupermeg Skrevet 30. mars 2015 #7 Skrevet 30. mars 2015 Jeg og samboer flyttet inn sammen etter tre/fire måneder, kjøpte oss leilighet tre år senere og alt er bra. Et vennepar av oss kjøpte seg leilighet sammen etter litt over et halvt år sammen og er fortsatt sammen flere år etter. Hvis du vil bo med han så gjør du det. Funker det ikke, så funker det ikke. Har du vurdert muligheten å kjøpe for så å leie ut? Da har du en bolig selv, samtidig som du kan flytte inn med han.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #8 Skrevet 30. mars 2015 Ville ikke kjøpt nå. Prisene på boligmarkedet er jo hinsides all sunn fornuft! Det blir spådd at prisene skal gå ned etterhvert så jeg ville ha ventet..Anonymous poster hash: abb8e...605
Timza Skrevet 30. mars 2015 #9 Skrevet 30. mars 2015 Hei. Etter å ha studert i en annen by i mange år, har jeg endelig gjort meg ferdig med studiene. Etter jeg kom hjem i januar har jeg bare bodd hos foreldrene mine. Nå kjenner jeg at jeg er lei av å bo hjemme i hus med foreldrene mine, og vil finne mitt eget sted. Problemet er bare at jeg ikke vet om det lønner seg å kjøpe eller leie. Jeg har truffet en flott mann som jeg dater og han har hus, så man skal ikke se bort i fra at jeg flytter inn til han dersom det blir seriøst (bare for å nevne det). Fordelen med å leie er selvsagt at man ikke blir så bundet til leiligheten. Man kan flytte ut på kort varsel dersom man ønsker det. Det negative er selvsagt at man nærmest kaster pengene ut vinduet. Jeg kan også kjøpe, men da blir jeg bundet til boligen. Hvis det blir seriøst med mannen jeg dater så blir vi sittendes med to leiligheter og da blir det styr med å selge den ene. For å ikke snakke om den skatten man må betale dersom man selger igjen før det har gått et år. Hva tenker dere? Kjøpe eller leie? J27 Anonymous poster hash: e9a0f...6a4 Kjøp. Om du finner tonen med denne mannen så løser du kabalen ved å leie ut leiligheten som du har kjøpt, og du vil med stor sannsynlighet klare å tjene inn mer kroner der enn utgiftene, og på den måten har du også noe å falle tilbake på om noe skulle skjære seg i fremtiden, eller du sitter med eiendom som regelrett betaler seg selv, og om du er heldig, betaler seg selv ned. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Ville ikke kjøpt nå. Prisene på boligmarkedet er jo hinsides all sunn fornuft! Det blir spådd at prisene skal gå ned etterhvert så jeg ville ha ventet..Anonymous poster hash: abb8e...605 Det har de spådd i 6 år nå, men det er jo bare å håpe Anonymous poster hash: 277db...6d5 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #11 Skrevet 30. mars 2015 Hvis jeg var deg hadde jeg kjøpt en leilighet nå, etter stund hvis daten din fremdeles er i bildet kan du bare leie ut din leilighet og bo hos han? Anonymous poster hash: feee9...d27 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #12 Skrevet 30. mars 2015 Det er vel bare jeg som er så rask med kjærester. Hadde jeg vært sammen med noen i et helt år, og vurdert å flytte et sted alene, ville jeg tenkt at forholdet ikke var noe særlig. Men det er nok jeg som er rar. Jeg ville på grunn av dette ventet litt. Det går an å bo sammen en stund uten å pådra seg store økonomiske og andre forpliktelser.Anonymous poster hash: 144d0...d90
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #13 Skrevet 30. mars 2015 Det kommer an på hvor du er. Jeg var selv i en slik situasjon du er i nå for to år siden og kjøpte leilighet, selv om jeg flyttet inn hos han. Leide den ut og solgte den med god gevinst. (500tusen over takst) uten å ha gjort noe med leiligheten. Anonymous poster hash: c8221...a35
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #14 Skrevet 30. mars 2015 Jeg er AB over. Glemte å si at vi bor i Oslo og nå er jeg gift med mannen, så jeg trengte ikke leiligheten min mer.Anonymous poster hash: c8221...a35
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #15 Skrevet 30. mars 2015 Blir så oppgitt hver gang jeg leser om kvinner, for det er som oftest kvinner som tenker slik; Jeg har truffet en mann og han har bolig, jeg flytter inn hos han....jippi, kvinnen trenger ikke tenke, ikke før hun en dag står på gaten med koffert og gjerne et par barn, uten å eie annet enndet som er i kofferten. Gutta sitter med bolig, gjerne godt nedbetalt. Kvinnen har betalt mat og annet usynlig forbruk, kanskje litt opp pussingsmaterialer. Kvinner, når tid skal dere lære at beste sparing og beste måte å sikre egen økonomisk fremtid er å "spare"i bolig? Og gjerne en bolig som kan leies ut en periode før den evt selges og kjøpesummen brukes til å kjøpe seg inn i mannens bolig? Det vil alltid, både økonomisk og praktisk, svare seg å eie fremfor å leie. Dette var et svar og en utblåsning ikke bare til ts, men til alle kvinner, som ikke har skjønt budskapet, før lyset går opp for dem!Anonymous poster hash: 1e229...3a4 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #16 Skrevet 30. mars 2015 Kjøp! Du kan heller leie ut leiligheten om du flytter inn til han. Om du i så fall flytter inn til han, vil det i de fleste tilfeller gå en god stund fra du flytter inn til du faktisk kjøper deg inn. Har du sjansen til å komme deg inn på boligmarkedet nå, så grip den sjansen. Om jeg var deg ville jeg også forsøkt å kjøpe, og dermed få lån, før mulighetene for å ta opp lån blir ytterligere strammet inn. Jeg har ikke troen på at det vil bidra til å senke boligprisene i det hele tatt, bare gjøre det vanskeligere for førstegangskjøpere å komme seg inn på boligmarkedet, mens boligbyggingen stagnerer. Det er alltid vi som må ta støyten mens 50-åringene trekker opp stigen etter seg Anonymous poster hash: e5ac8...0ff
Illuminatum Skrevet 30. mars 2015 #17 Skrevet 30. mars 2015 Kjøp. Om du finner tonen med denne mannen så løser du kabalen ved å leie ut leiligheten som du har kjøpt, og du vil med stor sannsynlighet klare å tjene inn mer kroner der enn utgiftene, og på den måten har du også noe å falle tilbake på om noe skulle skjære seg i fremtiden, eller du sitter med eiendom som regelrett betaler seg selv, og om du er heldig, betaler seg selv ned. Det er vel få steder i landet der leieinntekter vil overstige renteutgifter. Dog er det oftest lønnsomt å kjøpe men det skylde verdistigning på eiendommen.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #18 Skrevet 30. mars 2015 Det er vel få steder i landet der leieinntekter vil overstige renteutgifter. Dog er det oftest lønnsomt å kjøpe men det skylde verdistigning på eiendommen. I de største byene utgjør leieinntekter ofte mer enn renter+avdrag tilsammen. Og jada, man har også utgifter til vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring og må skatte av leieinntekter osv. men så sitter man til gjengjeld igjen med verdistigning og en leilighet som er mer nedbetalt enn før man leide ut. For å ta et eksempel: Min venninne som bor i Bergen leide ut leiligheten sin for ca. 3000 kr mer i måneden enn det hun betaler i renter og avdrag. Nå har hun solgt den og sitter igjen med ca. 600 000 etter at lån og megler er betalt. Hun har eid leiligheten i to år. Anonymous poster hash: e5ac8...0ff 1
Timza Skrevet 30. mars 2015 #19 Skrevet 30. mars 2015 Det er vel få steder i landet der leieinntekter vil overstige renteutgifter. Dog er det oftest lønnsomt å kjøpe men det skylde verdistigning på eiendommen. Man skal bo ganske ute på landet før det blir et problem med å gjøre dette mindre lønnsomt enn det er å leie. Særlig når hun kan spare litt ved å flytte inn til noen andre. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #20 Skrevet 30. mars 2015 I de største byene utgjør leieinntekter ofte mer enn renter+avdrag tilsammen. Og jada, man har også utgifter til vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring og må skatte av leieinntekter osv. men så sitter man til gjengjeld igjen med verdistigning og en leilighet som er mer nedbetalt enn før man leide ut. For å ta et eksempel: Min venninne som bor i Bergen leide ut leiligheten sin for ca. 3000 kr mer i måneden enn det hun betaler i renter og avdrag. Nå har hun solgt den og sitter igjen med ca. 600 000 etter at lån og megler er betalt. Hun har eid leiligheten i to år. Anonymous poster hash: e5ac8...0ff Enig! Jeg fikk mer i leieinntekter en det jeg betalte på lån, og la dette til side. Leilighetene i de store byene selger deg selv og får som regel solgt til over takst. Anonymous poster hash: c8221...a35 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå