Gå til innhold

Dette med skattefradrag i forbindelse med Røde Kors

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns arbeidet til Røde Kors, Unicef, Redd Barna, SOS Barnebyer osv. er utrolig fantastisk og skal nå begynne å støtte Røde Kors. Ikke fordi de har skattefradrag, men fordi jeg syns de passer meg best og er de jeg har aller mest lyst å gi til (og litt pga skattefradrag da). Men jeg vil gi for å hjelpe de som trenger det.

Men så er jeg jo nysgjerrig da, på dette med skattefradrag. Hva i all verden vil det si? Får jeg igjen på skatten om jeg støtter RK?

Hilsen litt dum jente, men med et stort hjerte da! :)

Anonymous poster hash: eae77...641
Videoannonse
Annonse
Skrevet

DVS at man kan få opp til 16.000 i skattelettelse pr år?

Nei, du kan få inntil 16 800 i fradrag på alminnelig inntekt, dvs. det grunnlaget det beregnes inntektsskatt av.

Et eksempel (ser her bort i fra alle andre fradrag): du tjener 100 000 kr og har i løpet av året gitt 5000 kr til Røde Kors. Da er det 95 000 det beregnes inntektsskatt av.

Hvis du gir 20 000 kr er det altså maks 16 800 kr du kan trekke av før skatten beregnes.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan få inntil 16 800 i fradrag på alminnelig inntekt, dvs. det grunnlaget det beregnes inntektsskatt av.

Et eksempel (ser her bort i fra alle andre fradrag): du tjener 100 000 kr og har i løpet av året gitt 5000 kr til Røde Kors. Da er det 95 000 det beregnes inntektsskatt av.

Hvis du gir 20 000 kr er det altså maks 16 800 kr du kan trekke av før skatten beregnes.

Tusen takk! Du forklarte det perfekt :)

Så det vil da si at jeg får igjen på skatten eventuelt? Beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men jeg er litt grønn på dette her med skatt osv.

AnonymBruker
Skrevet

F.eks, de 5000 kr beregnes som skatt? Hvis jeg hadde gitt det, liksom

Skrevet

Tusen takk! Du forklarte det perfekt :)

Så det vil da si at jeg får igjen på skatten eventuelt? Beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men jeg er litt grønn på dette her med skatt osv.

Ikke nødvendigvis. Du får igjen på skatten om du ikke har tatt det fradraget med i beregningen da du beregnet skatteprosenten/tabelltrekket.

F.eks, de 5000 kr beregnes som skatt? Hvis jeg hadde gitt det, liksom

Hva mener du? De 5000 er bare et fradrag i inntekten din, ikke i skatt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du tjener 100.000 skal du skatte av 100.000. Hvis du skal skatte 30 % betyr det at skatten blir 30.000.

Dersom du gir 5.000 til Røde Kors, reduseres den inntekten du skal skatte av med 5.000, så nå skal du skatte av bare 95.000. Hvis du skal skatte 30 % blir skatten nå 28.500. Du har altså spart kr 1.500 i skatt.

AnonymBruker
Skrevet

Som det har blitt nevnt over trekkes gaven fra på "alminnelig inntekt". Den delen av inntekten som regnes som alminnelig inntekt trekkes det alltid 27% skatt av, så beløpet man få i avslag på skatten vil være 27% av det man gir. De fleste betaler mer enn 27% skatt, men det kommer av at noe av skatten har andre navn, f.eks. trygdeavgift og toppskatt. Gaver og de fleste andre fradrag kan ikke trekkes fra på de delene av skatten.

Anonymous poster hash: 3af31...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...