AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Min mor er gift med en mann som har 2 barn fra før. Mamma arvet en hytte fra sin mor og far som ble skrevet over på henne som særeie. Hun begynner nå å bli gammel og har gitt meg hytta som særeie. Helvete er løs med hennes mann sine barn som mener at de har gitt meg fast eiendom som arv og at de også har krav på en del av den siden mamma og dems far er gift. De har bedt om innsyn og dokumentasjon og sier de skal engasjere en advokat. Dette er selvsagt et følsomt tema, jeg for min del har aldri bedt om disse stesøskene fra helvete og dette er da min morsarv? Kan de ta fra meg stedet og tvinge meg til å selge? De vet knapt nok hvor dette er mens jeg har tråkket mine barnsbein her med mine besteforeldre... De vil også trekke tilbake at erklæring om at mamma kan sitte i uskiftet bo ( som vi tidligere har skrevet under på) kan de det? Mammas mann, altså dems far har dårlig hjerte og de er som små gribber nå som sirkler inn det døende bytte. Kan en løsning være at jeg går inn å kjøper meg inn i huset hennes og betaler ut dems farsarv når tiden er inne( tar pant i huset som sikkerhet) mest av alt for at hun skal slippe å forholde seg til dem og at vi kan setter en strek over disse menneskene og gå videre? Takknemlig for svar...Anonymous poster hash: ab100...5e6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Det er person har som særeie råder den personen fritt over, så sant særeiet er opprettet på lovlig vis. Du bør kontakte advokat og få dette klart og tydelig forklart, og også få forklart hva du evt har rett på å arve fra din mors nye mann. Der tror jeg nemlig ikke du har så mange rettigheter. Uskiftet bo skriver man under på når ektefelle er død, ikke før, med mindre der er testament og diverse andre særlige forhold. Anonymous poster hash: 699b2...df4
Testosteron Skrevet 29. mars 2015 #3 Skrevet 29. mars 2015 Min mor er gift med en mann som har 2 barn fra før. Mamma arvet en hytte fra sin mor og far som ble skrevet over på henne som særeie. Hun begynner nå å bli gammel og har gitt meg hytta som særeie. Helvete er løs med hennes mann sine barn som mener at de har gitt meg fast eiendom som arv og at de også har krav på en del av den siden mamma og dems far er gift. De har bedt om innsyn og dokumentasjon og sier de skal engasjere en advokat. Dette er selvsagt et følsomt tema, jeg for min del har aldri bedt om disse stesøskene fra helvete og dette er da min morsarv? Kan de ta fra meg stedet og tvinge meg til å selge? Hytta var din mors særeie. Hun stod derfor fritt til å gi den til deg i levende live. Siden moren din gav deg hytta mens hun lever, så er det heller ikke snakk om arv. Det er bra at hennes manns særkullsbarn tar kontakt med advokat, for da vil advokaten forklare dem at de ikke har noe med hva din mor gjør med sitt særeie mens hun lever. 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 TS her... Det er advokater som har ordnet dette med hytta og overført den videre til meg, så jeg håper dette er i orden. Vi barna skrev under en forhåndserklæring på at den gjenlevende kunne sitte i uskiftet bo og at den erklæringen ikke kunne trekkes tilbake og jeg tror den er gyldig. jeg har googlet det litt og det ser ut som dette er godt holdbart... Jeg sjekker ut om vi likevel kan skifte med dem når dems far dør så vi kan få litt ro rundt mors siste år! Det sendes ut daglige stygge sms til dem, med en snert av klandring og trusler og det beste ville nok være å kjøpe seg litt ro og fred og la karma ta seg av dem, bare kjipt å sette seg i gjeld for å bli kvitt dem!Anonymous poster hash: ab100...5e6
Testosteron Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 De vil også trekke tilbake at erklæring om at mamma kan sitte i uskiftet bo ( som vi tidligere har skrevet under på) kan de det? Mammas mann, altså dems far har dårlig hjerte og de er som små gribber nå som sirkler inn det døende bytte. Kan en løsning være at jeg går inn å kjøper meg inn i huset hennes og betaler ut dems farsarv når tiden er inne( tar pant i huset som sikkerhet) mest av alt for at hun skal slippe å forholde seg til dem og at vi kan setter en strek over disse menneskene og gå videre? Takknemlig for svar... Avtaler er bindende, også avtaler om at en person skal få sitte i uskiftet bo, så jeg tror ikke at de kan gå tilbake på det samtykket de har gitt, men hvis din mor ikke ønsker å sitte i uskiftet bo likevel, og særkullsbarna til hennes mann ønsker farsarven sin straks faren deres dør, så kan det være et godt alternativ at du kjøper deg inn i huset slik at hun får likvide midler til å betale ut særkullsbarna hans.
Testosteron Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 Du bør kontakte advokat og få dette klart og tydelig forklart, og også få forklart hva du evt har rett på å arve fra din mors nye mann. Der tror jeg nemlig ikke du har så mange rettigheter. Hun har ikke rett på arv fra sin mors nye ektefelle da hun ikke er hans barn (med mindre han oppretter testament til fordel for henne).
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 ts her. Jeg har ikke krav på arv etter han, jeg arver kun min mor. De har felleseie på resten av sine verdier og det skal splittes på oss barna. De eier vel da en halvpart hver av huset og når han dør så arver hun en halvpart av hans halvpart og dersom det skiftes så skal den siste delen av hans halvpart som er igjen deles på hans 2 barn?Anonymous poster hash: ab100...5e6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Når her er advokat inne i bildet hører disse spørsmålene hjemme hos advokatene som kjenner hele sakskomplekset. Trusler og plagsomme meldinger m.m. hører hjemme hos politiet, uansett hvem som er avsendere.Anonymous poster hash: 699b2...df4 2
Lista Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Barna til din mors nye mann er idioter og driter seg ut. Om overføringen skulle være ugyldig er denne hytta uansett noe din mor kan kreve skjevdelt siden det stammer fra arv. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Hytta var din mors særeie. Hun stod derfor fritt til å gi den til deg i levende live. Siden moren din gav deg hytta mens hun lever, så er det heller ikke snakk om arv. Det er bra at hennes manns særkullsbarn tar kontakt med advokat, for da vil advokaten forklare dem at de ikke har noe med hva din mor gjør med sitt særeie mens hun lever. Det stemmer ikke helt. Kommer an på om det er en livsfisposisjon eller en dødsdisposisjon. Høres ut som hun overførte den til deg for å sikre at det blir ditt når hun er borte. Det blir en dødsdisposisjon.Anonymous poster hash: f85fb...860
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #11 Skrevet 30. mars 2015 Det stemmer ikke helt. Kommer an på om det er en livsfisposisjon eller en dødsdisposisjon. Høres ut som hun overførte den til deg for å sikre at det blir ditt når hun er borte. Det blir en dødsdisposisjon.Anonymous poster hash: f85fb...860 Med mindre hun etter all sannsynelighet kommer til å dø i nær fremtid, feks. at hun er døende av kreft, så er dette en livsdisposisjon. I motsatt fall ville alle disposisjoner av denne typen vært dødsdisposisjoner ettersom det er 100% sikkert at vi alle skal dø en dag. Uansett er det helt innenfor å overføre en hytte som er hennes særeie til hennes egen datter. Særeie=ikke en av ektemannens eiendeler og dermed ikke noe hans barn kan arve siden de kun arver etter sin far og ikke sin stemor. Anonymous poster hash: 4ca0d...e31 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #12 Skrevet 30. mars 2015 Særeie er særeie. Den hytta hadde du arvet uansett om hun er i live eller ikke. Jeg har nylig vært gjennom noe lignende. Anonymous poster hash: c4c97...6fa 2
Testosteron Skrevet 30. mars 2015 #13 Skrevet 30. mars 2015 når han dør så arver hun en halvpart av hans halvpart og dersom det skiftes så skal den siste delen av hans halvpart som er igjen deles på hans 2 barn? Når den døde har barn, så arver ektefellen en fjerdepart. Tre fjerdeparter går til barna.
Testosteron Skrevet 30. mars 2015 #14 Skrevet 30. mars 2015 (endret) Høres ut som hun overførte den til deg for å sikre at det blir ditt når hun er borte. Det blir en dødsdisposisjon. Dette er altfor enkelt. Avgjørende for om det er en livs- eller dødsdisposisjon er om overføringen er reell i dag eller først blir reell når giveren dør. Relevante momenter ved denne vurderingen er om mottageren har fått skjøte på eiendommen, om skjøtet er tinglyst og om mottageren har overtatt ansvaret for for å betale kommunale avgifter, eiendomsskatt og forsikring. Det kan også ha betydning om mottageren har overtatt bruken av hytta, men siden dette er en gave mellom mor og datter, er det ikke sikkert dette har noen særlig betydning da begge gjerne har vært brukere av hytta i årevis og gaven ikke mente å endre på dette. Det er ikke som et salg mellom to ukjente personer. Endret 30. mars 2015 av Testosteron
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #15 Skrevet 30. mars 2015 Når den døde har barn, så arver ektefellen en fjerdepart. Tre fjerdeparter går til barna. Takk for opplysende svar:-) jeg trorhytta er trygg så lenge hennes mann lever. Så fort han faller fra ser jeg at den må selges for å utbetale farsarven på huset. Det vil være umulig for henne å leve med disse barna rundt seg de årene hun har igjen, de vil ha penger og håper på at de dør snart. Det vil bli et dyrt arveoppgjør for meg da min mor er minstepensjonist og og disse barna har fri rettshjelp og vil drive korstog rundt i rettsapparatet mens de fryder seg over min økonomiske undergang. ( dems egne ord) dette gruer jeg meg til. Anonymous poster hash: ab100...5e6
Testosteron Skrevet 30. mars 2015 #16 Skrevet 30. mars 2015 Takk for opplysende svar:-) jeg trorhytta er trygg så lenge hennes mann lever. Så fort han faller fra ser jeg at den må selges for å utbetale farsarven på huset. Det vil være umulig for henne å leve med disse barna rundt seg de årene hun har igjen, de vil ha penger og håper på at de dør snart. Det vil bli et dyrt arveoppgjør for meg da min mor er minstepensjonist og og disse barna har fri rettshjelp og vil drive korstog rundt i rettsapparatet mens de fryder seg over min økonomiske undergang. ( dems egne ord) dette gruer jeg meg til. Kunne det ha vært et alternativ for henne å selge huset og kjøpe en leilighet i stedet?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #17 Skrevet 30. mars 2015 Kunne det ha vært et alternativ for henne å selge huset og kjøpe en leilighet i stedet? Ja, det er et alternativ. Det beste ville være at de gjør det nå også for å komme nærmere meg, men det sitter litt langt inne fordi de føler at de blir tvunget til å gjøre disposisjoner uten at de engang er døde. Det er mange følelser involvert hos de gamle nå, men jeg håper tanken modnes litt etterhvert. Anonymous poster hash: ab100...5e6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #18 Skrevet 30. mars 2015 Nå kan jeg dessverre ingenting om lover osv, men herregud, ville bare kommentere hvor GRUSOMME disse folkene er?!??! Sitter og er skadefro over din økonomiske nedgang?!??! Hva i ALL VERDEN?! Hvor gamle er disse barna til stefaren din, egentlig??? 5?! Blir virkelig mektig provosert av å lese sånne ting. ÆSJ! Anonymous poster hash: 7f2ef...45d 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #19 Skrevet 30. mars 2015 Beklager for utbruddet (jeg som er hysterisk AB over her), men klarte ikke dy meg. Lykke til, TS! Heier på deg!! Og hold oss gjerne oppdatert. Anonymous poster hash: 7f2ef...45d 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #20 Skrevet 30. mars 2015 Du er din mors livsarving. Andre barn har ikke noe krav på arv etter din mor. Anonymous poster hash: 90358...d91 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå