SnappleIsland Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Hver gang katten har vært ute og kommer inn kryr det av små kryp på hodet hans og de hopper høyt og langt! De er veldig små og når jeg fuktet papir og prøvde å få de til å sitte fast på papiret så jeg plutselig at de spratt høyt og langt av papiret, så de havnet rundt omkring på gulvet, men det er jo så og si umulig å finne dem igjen siden de er bitte små. Fikk jo nesten anfall når jeg så det krydde på hodet hans. De kom ut av pelsen hans og sprang rundt når jeg begynte å røre rundt i pelsen hans. Hva er disse små krypene? Det er sikkert noe han driver å gnur seg på som disse små krypene er på. Ser ikke ut som lus. Det jeg ble mest overrasket over var at de spratt avgårde.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #3 Skrevet 29. mars 2015 Lopper? Nei, jeg vet ikke, ring dyrlegen i morgen for å være på den sikre siden Anonymous poster hash: a9c7c...2c6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 Høres ut som lopper. Anonymous poster hash: 90703...350
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Biter ikk lopper? Katten klør seg ikke eller er rød noen steder. Jeg fikk også disse krypene på meg da jeg lå å koste med katten en morgen i sengen og oppdaget disse, men de biter ikke. De bare hopper og kravler rundt. Har også sett disse ute på de der strå-gressene hva de nå heter; timotei eller høymuggel. Anonymous poster hash: 3ebc8...ac9
Gjest Lille-pus Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 (endret) Fuglelopper tenker jeg En telefon til vetrinæren i morgen og du får resept på påflekkingsvæske ('Frontline' tenker jeg), og så sier jeg som vetrinæren sa til meg da min første kom inn og la seg i sengen og det kravlet og krøp rundt ham, og jeg gredde og gredde før en av dem hoppet og jeg forstod at det var fuglelopper: "Tihihi.... du må vel regne med at du kan få deg et bitt " - sa vetrinæren mens hun lo godt. Men, gre katten godt, gang på gang med en fintannet kam slik at du får bort så mye av loppene som mulig. Gre katten på et stort badehåndkle som du etterpå bare krøller sammen og kokvasker på 90 grader. Gjerne et lyst håndkle, jeg mener å huske jeg gredde av min katt rundt 50 fuglelopper.... Jeg fikk ingen loppebitt P.s. Tenker katten din har vært på besøk i et gammelt fuglerede fra i fjor jeg. Endret 29. mars 2015 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 Glad jeg har hund Anonymous poster hash: 3fead...7d0 1
pluttipott Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Glad jeg har hund Anonymous poster hash: 3fead...7d0 Hund kan også få fuglelopper.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Hund kan også få fuglelopper.. Men katter roter oftere i fuglereder og jakter fugler, så de pådrar seg nok ulike parasitter litt oftere Anonymous poster hash: 3fead...7d0 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Er det fuglelopper er det relativt greit, de kan ikke leve på andre dyr enn fugler. De er veldig aktivt på jakt etter verter på denne tiden av året, så de kommer inn i hus via kjæledyr eller hvis du har fuglereir på huset. De kan bite, men som sagt, ikke bruke andre verter enn fugler til å formere seg. Anonymous poster hash: def46...f9f
Gjest Keikolina Skrevet 30. mars 2015 #11 Skrevet 30. mars 2015 (endret) Har fått fugleloppebitt av en katt engang, det klør det. Ser ut som små myggstikk, men mange på samme område, klør man så begynner det å væske og svi. De dør fort uten vert, Jeg trengte ikke å gjøre noe med katten de forsvant. Endret 30. mars 2015 av Keikolina
Angelheart2 Skrevet 30. mars 2015 #12 Skrevet 30. mars 2015 Det er helt klart loppetid. Katten min kom inn med lopper forrige uke, så da var det rett på med loppemiddel med en gang. To dager etter er det ikke flere lopper å se. Hos oss er det kun mannen i huset samt den yngste som blir bitt, selv om pus ofte ligger i senga til eldstemann. Jeg fikk alltid masse loppebitt da jeg var liten, men etter at jeg ble voksen liker ikke loppene meg lenger... ;-) Loppesesongen varer til det blir skikkelig varmt i været, så det kan være greit å behandle pus først som sist, så slipper du ubehaget med kløende loppebitt i flere uker fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå