Gå til innhold

Utmagret hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Naboen vår har to settere, en som er 10 år gammel og en på knapt ett år. Etter valpen kom inn i huset for omlag ett år siden har den eldre hunden blitt svært mager. Hundene kommer svært godt overrens og begge hundene virker lykkelige. Likevel blir jeg svært bekymret når jeg ser hvor mager den gamle hunden har blitt. Når man klapper hunden kjenner man hvert eneste bein på hele kroppen, man kan hverken kjenne muskler eller fett.

Er dette normalt for en gammel hund eller er det bekymringsfullt? Dersom dette er bekymringsfullt, hvordan bør jeg håndtere denne situasjonen?

Jeg har allerede sagt i fra om at jeg synes hunden har blitt veldig tynn i forhold til tidligere, men eier avfeidet det og sa at det er vanlig at settere skal være tynne.

Anonymous poster hash: d226c...f7e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dyrlege asap.

Ja, settere skal være "tynne", men ikke magre. De skal ha fett mellom ribbeina og muskler ellers i kroppen. Hunden er gammel, og kan ha sykdom som har gjort den tynn

Anonymous poster hash: 63ef4...183
Skrevet

Min blandingshund fikk diabetes på sine gamle dager, og før veterinæren fant ut hva som var galt så ble den bare skinn og ben. Fryktelig vanskelig å være eier og måtte se på det samtidig som dyrlegen etter mange blodprøver og fjerning av ufarlige fettklumper sa at alt var ok. Skiftet veterinær og de fant ut at det var sukkersyke etter 5 minutt og urinprøve.

Er sikker på at eierne av din nabohund har observert vektnedgangen selv og gjør det de kan for enten å finne ut hva som er årsaken eller ved å smertelindre fram til det ikke er mer å gjøre. (dersom de allerede vet hva som er galt) Men om du er usikker så kan du jo ta en prat med de og høre.

AnonymBruker
Skrevet

Kreft kan også føre til magerhet. Naboen ser det kanskje ikke selv, men hunden burde selvsagt undersøkes.

Anonymous poster hash: a486c...dfd

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke være fordi han er mer i aktivitet i lek?

Vi gir forskjellig mat til vår setter etter hvor mye aktivitet hun er i. Setteren går lett opp og ned i vekt.

Anonymous poster hash: 47d55...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...