AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Kan vi ikke ha en "tipsetråd" for alle tips ang. omgangssyken? Mine tips er: 1: Drikk en 50/50-blanding med Farris og eplejuice, midt i den verste spyinga drikker du kun 1 spiseskje hvert 10. minutt 2: få etterhvert (når du orker) i deg noe salt, noe du takler å få ned. F.eks Kims French Fries 3: Cola kan for enkelte være kvalmedempende, og sukkeret gjør at det ikke gjør like vondt å kaste opp. Men vær obs på at det også kan gjøre magen i ulage - men det føles bedre å spy opp cola enn å spy opp magesyre/ingenting 4: hold deg unna melk og melkeprodukter Flere tips?Anonymous poster hash: ee22d...2d1 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Vask hender så slipper du å bli smittet-eller smitte noen Anonymous poster hash: c576e...06f 3
Minya Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 Klarer du å spise noe, spis brødskiver med peanøttsmør. Det inneholder en del næring, sukker og salter, og som en slags bedriten bonus så smaker det i det minste likt på vei opp igjen.... 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Salt binder væske og skal ikke brukes ved skikkelig spysyke. Cola og eplejuce inneholder mye syre, noe som heller ikke er bra nede i en spysyk mage og heller ikke i ett oppspydd spiserør. Så denne tråden bør resettes.Anonymous poster hash: 2288d...006 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 Kan vi ikke ha en "tipsetråd" for alle tips ang. omgangssyken? Mine tips er: 1: Drikk en 50/50-blanding med Farris og eplejuice, midt i den verste spyinga drikker du kun 1 spiseskje hvert 10. minutt 2: få etterhvert (når du orker) i deg noe salt, noe du takler å få ned. F.eks Kims French Fries 3: Cola kan for enkelte være kvalmedempende, og sukkeret gjør at det ikke gjør like vondt å kaste opp. Men vær obs på at det også kan gjøre magen i ulage - men det føles bedre å spy opp cola enn å spy opp magesyre/ingenting 4: hold deg unna melk og melkeprodukter Flere tips?Anonymous poster hash: ee22d...2d1 Mine tips: 1. Ligg unna alt som har kullsyre i seg eller lav ph som feks juice 2. punkt 1 gjelder spesielt cola 3. Drikk masse melk! Sjokolademelk smaker bedre på vei opp enn vanlig melk Folk er forskjellige:) Anonymous poster hash: dd07d...9f2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 Legevakt og sykehus sa til meg at jeg måtte drikke eplemost og farris da jeg hadde matforgiftning og alt kom ut i alle ender. Det er for å få i seg væske, sukker og salt. Anonymous poster hash: 7d808...328 1
SiMa Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Vær nøye med håndhygiene. Vask i minst ett minutt, mellom alle fingre og husk tommelen. Antibac hjelper ikke mot denne typen virus. Vask alle overflater ofte, også de du normalt ikke tenker på, som dørhåndtak, fjernkontroll, mobil etc. Bytt håndklær ofte, og vær veldig nøye med at alle i familien har sitt eget håndkle, håndklær er yngleparadis for virus og bakterier. Vask håndklær og sengetøy på kokvask etter en runde med oppkast/diare.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Mine tips: 1. Ligg unna alt som har kullsyre i seg eller lav ph som feks juice 2. punkt 1 gjelder spesielt cola 3. Drikk masse melk! Sjokolademelk smaker bedre på vei opp enn vanlig melk Folk er forskjellige:) Anonymous poster hash: dd07d...9f2 For min del synes jeg man bør være forsiktig med å innta noe som en liker. Å kaste opp sjokolademelk kan føre til at man får helt avsmak på det senere. Vær nøye med håndhygiene. Vask i minst ett minutt, mellom alle fingre og husk tommelen. Antibac hjelper ikke mot denne typen virus. Vask alle overflater ofte, også de du normalt ikke tenker på, som dørhåndtak, fjernkontroll, mobil etc. Bytt håndklær ofte, og vær veldig nøye med at alle i familien har sitt eget håndkle, håndklær er yngleparadis for virus og bakterier. Vask håndklær og sengetøy på kokvask etter en runde med oppkast/diare. Er det dette du råder en med spysyke til? Å vaske ned hele huset? Anonymous poster hash: 95628...1e3 3
Gjest 2JZ Skrevet 30. mars 2015 #10 Skrevet 30. mars 2015 Huff. Lillemann har spydd og drete i 1 døgn. Nesten 2 døgn siden det startet. Vi har ennå ikke blitt smittet, men venter bare på det. Det har vært spy overalt. Gulv, sofa, puter, bil, vask, badekar. Alt tøyet kan ikke vaskes på kokvask. Deriblant ull. Noen som vet hvor lenge viruset sitter på tøy eller glatte overflater?
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #11 Skrevet 30. mars 2015 For min del synes jeg man bør være forsiktig med å innta noe som en liker. Å kaste opp sjokolademelk kan føre til at man får helt avsmak på det senere. Er det dette du råder en med spysyke til? Å vaske ned hele huset? Anonymous poster hash: 95628...1e3 En bør passe på å få vasket litt hvis man klarer for å hindre at man smitter seg selv igjen.Anonymous poster hash: cf781...cdc
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #12 Skrevet 30. mars 2015 Huff. Lillemann har spydd og drete i 1 døgn. Nesten 2 døgn siden det startet. Vi har ennå ikke blitt smittet, men venter bare på det. Det har vært spy overalt. Gulv, sofa, puter, bil, vask, badekar. Alt tøyet kan ikke vaskes på kokvask. Deriblant ull. Noen som vet hvor lenge viruset sitter på tøy eller glatte overflater? Vet norovirus kan overleve flere døgn utenfor kroppen. Du bør vaske med klor der det er mulig. Vet ikke hva jeg hadde gjort med ull. Noe hadde jeg nok kastet. Husk å kok tannbørsten!Anonymous poster hash: cf781...cdc
SiMa Skrevet 30. mars 2015 #13 Skrevet 30. mars 2015 For min del synes jeg man bør være forsiktig med å innta noe som en liker. Å kaste opp sjokolademelk kan føre til at man får helt avsmak på det senere. Er det dette du råder en med spysyke til? Å vaske ned hele huset? Anonymous poster hash: 95628...1e3 Vil ikke si at det å vaske overflater (selvfølgelig de du/den syke tar på) er å vaske ned hele huset. Et problem med omgangssyke er at det er veldig smittsomt, og det er barnehagebarn som er mest utsatt. Derfor tenkte jeg det kunne være greit med noen tips som kan hindre at resten av familien også blir smittet. Huff. Lillemann har spydd og drete i 1 døgn. Nesten 2 døgn siden det startet. Vi har ennå ikke blitt smittet, men venter bare på det. Det har vært spy overalt. Gulv, sofa, puter, bil, vask, badekar. Alt tøyet kan ikke vaskes på kokvask. Deriblant ull. Noen som vet hvor lenge viruset sitter på tøy eller glatte overflater? Ull kan du koke i en kjele på komfyren, så du slipper å kaste det. På glatte overflater kan du kjøpe en sprayflaske med klor og sprute på og tørke av. Det vil drepe viruset. Gjør det ofte. Vaske hendene veldig grundig, et helt minutt, og ofte. (Antibac etc hjelper ikke mot viruset.) Bruk engangshansker når du vasker spy/skifter bleier etc, da reduserer du risikoen for å bli smittet selv. Håper dere slipper unna.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #14 Skrevet 30. mars 2015 Hjelpe meg, for en tråd og noen råd!Anonymous poster hash: 2288d...006
SiMa Skrevet 30. mars 2015 #15 Skrevet 30. mars 2015 Hjelpe meg, for en tråd og noen råd!Anonymous poster hash: 2288d...006 Jeg synes det har kommet frem mange nyttige råd, jeg. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mars 2015 #16 Skrevet 30. mars 2015 Antibac virker ikke mot noen VIRUS, da den er antiBAKTERIELL. Antibac vil virke mot salomnella og andre bakterieforurensninger, ikke virus. Du kan ikke koke ull på komfyren like lite som i vaskemaskin - ull tåler ikke koking. Drikke med kullsyre er anbefalt mot kvalme, det er kullsyren som gir effekt. Å drikke sukkerholdig cola er å innta sukker, ergo næring. Legen intervjuet på Morgenklubben for noen uker siden anbefalte likevel blanding av farris og juice siden det er både salt og næring. Hysterisk vasking er ikke nødvendig, men desinfisering av sanitærporselen, koking av sengetøy og håndklær (70 grader er faktisk nok) er nok lurt. Og vaske hender med normal såpe (som er desinfiserende).
Gjest Blondie65 Skrevet 30. mars 2015 #17 Skrevet 30. mars 2015 Hjelpe meg, for en tråd og noen råd!Anonymous poster hash: 2288d...006 Helt enig.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #18 Skrevet 30. mars 2015 Vær nøye med håndhygiene. Vask i minst ett minutt, mellom alle fingre og husk tommelen. Antibac hjelper ikke mot denne typen virus. Vask alle overflater ofte, også de du normalt ikke tenker på, som dørhåndtak, fjernkontroll, mobil etc. Bytt håndklær ofte, og vær veldig nøye med at alle i familien har sitt eget håndkle, håndklær er yngleparadis for virus og bakterier. Vask håndklær og sengetøy på kokvask etter en runde med oppkast/diare. Nei, vask ALLTID håndklær og sengetøy på kokvask/90 grader. Vet norovirus kan overleve flere døgn utenfor kroppen. Du bør vaske med klor der det er mulig. Vet ikke hva jeg hadde gjort med ull. Noe hadde jeg nok kastet. Husk å kok tannbørsten!Anonymous poster hash: cf781...cdc Nei, husk å bytt til NY tannbørste, og gjøre dette jevnlig. Kjøp evt. billige tannbørster, ikke noe vits i fancy dyre. Hold toalettet rent, og andre hygieniske tiltak som er nevnt. Hva du bør drikke og spise, vet legen og apoteket. http://www.apotek1.no/mage-tarm/kvalme-og-oppkast Ingefær kan hjelpe mot kvalme. Anonymous poster hash: 53940...8dc 1
kjøttmeis Skrevet 30. mars 2015 #19 Skrevet 30. mars 2015 Ikke spis chilinøtter. Jeg spiste det da jeg hadde spysyken for et par år siden, og det gikk ikke bra. Hadde peanuttrester i nesa i flere dager etterpå, og har ikke spist chilinøtter siden. Just so you know...
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #20 Skrevet 30. mars 2015 Salt binder væske og skal ikke brukes ved skikkelig spysyke. Cola og eplejuce inneholder mye syre, noe som heller ikke er bra nede i en spysyk mage og heller ikke i ett oppspydd spiserør. Så denne tråden bør resettes.Anonymous poster hash: 2288d...006 Så lenge man får i seg væske, blir man ikke dehydrert, min erfaring er at noe salt hjelper kroppen å komme igang igjen. Mange svetter ut endel salter når de har feber. Men alt med måte! Dette er snakk om når man har stabilisert magen med farris/eplejuice og det er endel timer siden spying.Anonymous poster hash: ee22d...2d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå