AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Jeg er ei jente på 20 år, som siden november i fjor har trent svært mye. Har trent fem-seks dager i uka, hver uke, og det har gått for det meste i løping og styrketrening. Elsker løping, og blir aldri lei av det. Likevel kjenner jeg nå at kroppen min er helt utkjørt. Jeg er konstant sliten i hofter og knær, og går rundt og er trøtt og sliten hele tiden. Derfor besemte jeg meg for å ta tak i det, og redusere treningsmengden. En bekjent som har PT-utdannelse ga meg litt råd angående treningsmengde. I den nye treningsplanen skal jeg trene styrke tre-fire ganger i uka, hver økt på 30-60 minutter. I tillegg skal jeg løpe 30-40 km per uke. Jeg skal ha minst to, gjerne tre, hviledager i uka, og spise godt jevnt over. Grunnen til at jeg har litt slingringsmonn i mengden trening, er at det er veldig forskjellig fra uke til uke hvor mye jeg har tid til trening. Selv om jeg videre skal trene ganske mye, er dette en del mindre trening enn jeg er vant med. Fra før har jeg jo løpt 50-60 km i uken, og trent styrke omtrent hver dag. Jeg er, som mange andre, et vane-menneske. Kjenner jeg blir rastløs, grinete og sliter med å sove hvis jeg ikke får trent som normalt, eller hvis jeg f.eks. har to treningsfrie dager på rad. Har som mål at dette skal forbedre seg. Regner med at det skjer gradvis, og derfor lurer jeg på om noen har tips til hvordan jeg på best mulig måte kan venne meg til å trene mindre? Håper noen kan hjelpe meg! Gleder meg til å få tilbake treningsgleden og overskuddet Anonymous poster hash: 2c704...64b 1
Wiggins Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Du kan da være i bevegelse de dagene du ikke trener, du skal bare ikke høyt opp i intensitet. I sommersesongen kan jeg også slite med å få sove hvis jeg har for mye overskudd i kroppen. Det er ikke alltid like lett å beregne hvile versus restitusjon, men på sykkel har man ihvertfall minimal risiko for slitasjeskader. Du kan kanskje ta bare 2-3 løpeturer i uka og en eller to sykkelturer i tillegg. Da får du brukt opp energioverskuddet, men du skåner sener og ledd, så lenge du er flink til å ikke bruke for tunge gir. Tråkkfrekvensen skal ligge på 70-90 omdreininger per minutt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #3 Skrevet 29. mars 2015 Du kan da være i bevegelse de dagene du ikke trener, du skal bare ikke høyt opp i intensitet. I sommersesongen kan jeg også slite med å få sove hvis jeg har for mye overskudd i kroppen. Det er ikke alltid like lett å beregne hvile versus restitusjon, men på sykkel har man ihvertfall minimal risiko for slitasjeskader. Du kan kanskje ta bare 2-3 løpeturer i uka og en eller to sykkelturer i tillegg. Da får du brukt opp energioverskuddet, men du skåner sener og ledd, så lenge du er flink til å ikke bruke for tunge gir. Tråkkfrekvensen skal ligge på 70-90 omdreininger per minutt. Jeg spurte etter råd til hvordan jeg skal venne meg til å trene mindre Har satt opp treningsprogram som inneholder styrketrening og løping (treningsformene jeg liker og som jeg skal drive med), og i dette programmet er det to-tre hviledager i uka. Kroppen min trenger det! Likevel er det en utfordring å gå fra å trene veldig mye, til å kutte ned på treningsmengden til noe mer normalt. Men ellers, takk for tips! Anonymous poster hash: 2c704...64b
Ingvilddd Skrevet 30. mars 2015 #4 Skrevet 30. mars 2015 Det kan være veldig vanskelig å endre en vane man har hatt over lang tid, særlig når denne vanen er viktig for en som person. Prøv å tenk langsiktig. Når du har hviledag, ikke tenk at du da blir lat fordi du ikke trener den dagen. Tenk at denne hviledagen gjør at du kan trene i framtiden, fordi den forebygger skader og overtrening. Du vil være det samme selvet også i framtiden, og det du gjør akkurat nå, kan ha betydning for hvordan fremtiden din blir. Jeg vet det er vanskelig å tenke sånn, og "lure seg unna", men vær streng med deg selv. Etter hvert vil det bli en vane. Vaner som er viktige for oss, som vi har hatt over lang tid, tar lengst tid å endre. Men vær tålmodig. En idé kan også være å fortelle noen nær deg om "prosjektet" ditt, slik at du kan søke støtte der, og ha noen å snakke med, som kan oppmuntre deg til å klare å legge fra deg denne (u)vanen. Lykke til! Jeg heier på deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå