Gå til innhold

Typisk menn å finne en ny dame under bruddet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt generelle inntrykk er at menn sørger for å ha en back-up plan i større grad enn kvinner.

Ved brudd i forholdet, har gjerne menn før, under eller rett etter bruddet- allerede en ny dame.

(F.eks. Gjelsten/Liv Marit og Reitan/Celina: begge disse mennene fant en ny dame før et endelig brudd med sine eks'er).

Nå er det ikke meningen å generalisere alle menn bare fordi jeg har 2 eksempler her. Men som sagt, dette er likevel mitt generell inntrykk etter å ha sett mange slike tilfeller.

Hva mener dere, har mannen en back-up-dame, mens vi kvinner "ender opp" alene i sorgen etter et brudd?

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

(F.eks. Gjelsten/Liv Marit og Reitan/Celina: begge disse mennene fant en ny dame før et endelig brudd med sine eks'er).

Hadde ikke disse nye damene noe med bruddene å gjøre? (leser ikke se og hør)

Skrevet
Mitt generelle inntrykk er at menn sørger for å ha en back-up plan i større grad enn kvinner.

Ved brudd i forholdet, har gjerne menn før, under eller rett etter bruddet- allerede en ny dame.

Nå er det ikke meningen å generalisere alle menn bare fordi jeg har 2 eksempler her. Men som sagt, dette er likevel mitt generell inntrykk etter å ha sett mange slike tilfeller.

Hva mener dere, har mannen en back-up-dame, mens vi kvinner "ender opp" alene i sorgen etter et brudd?

Har flere kamerater som har "back-up damer"

Men når jentene velger å ikke se hvordan han egentlig er fra start av så kan dem nesten takke seg selv.

Har til og med ei veninne som fant ut at han hadde en "backup-up" uten å egentlig gjøre noe annet enn å bli litt sint .

Bare det sier jo litt.

Skrevet

Hadde et par kamerater som hadde "backup"-damer (eller på gress som vi kaller det :hoho: ). Det endte med at beege kameratene ble sammen med "backupdama" og han ene går på 10'ende året med henne nå og de har 2 eller 3 barn og bor sammen. (Har ikke snakket med ham selv på et par år)

Vil gjerne påpeke at jeg selv aldri har hatt backupdamer da jeg ser på det som idiotisk og et tegn på usikkerhet, noe jeg overhodet ikke er om mitt samboerskap. :wink:

Skrevet

Hadde ikke disse nye damene noe med bruddene å gjøre? (leser ikke se og hør)

Nei, visstnok ikke. Bruddene skal visst ha vært på vei, og i den fasen hvor de ante bruddet kom, fant de tonen med nye trøstedamer/nye kvinnene i sitt liv. (Jeg leser da Se og Hør med stor interesse må vite!)

Nei, det var bare en tanke som slo meg. At menn kanskje er flinkere til å legge "fæle ting og ubehageligheter" bak seg for å starte på nytt med en ny en? Jeg tror mange menn tidlig ser når ting går skeis i forholdet før det egentlig gjør det, og vips har de sørget for en back-up når brudd-scenen er tilfelle. Dermed sikrer de seg selv, beskytter seg mot ensomhet og har ikke vært alene i mellomtiden.

Jeg hadde gravd meg ned i de minnene som var der og måtte hvertfall ha brukt 1-2 år på å bearbeide tidligere relasjon.

Mens altså mange menn (og sikkert en del kvinner også) går rett over i noe nytt- en overlapping og back-up/på gress/ selvredning.

Er det feigt med en slik back-up-strategi eller er det rett og slett smart?

PS! Er det noen som vet om det er flere "Sex and the City"- episoder på TV utover?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har oppfattet det slik at menn ikke ønsker

å være alene. Hvis forholdet er dårlig så er

derfor det viktigste for mannen å komme

over i et bedre forhold. De går derfor ikke ut

av forholdet før de tror de har sjanse for noe bedre.

For kvinner derimot som er i et dårlig

forhold så er ikke det viktigste å komme

over i et bedre forhold men å komme

ut av det forholdet de er i.

De kan derfor velge å gå ut selv om de

ikke har noe annet klart.

Gjest Anonymous
Skrevet

Menn går ut av forholdet når de har funnet en annen. Kvinner går ut av forholdet når de har funnet seg selv! :sjarmor:

Skrevet

Lesten en artikkel en gang angående hvorfor man går ut av et forhold. Menn hadde en tendens til å slå opp i et forhold hvis de hadde en back-up dame. Men hvis de var i et forhold som var dårlig og de ikke hadde en back-up dame så turte de ikke å slå opp i frykt for å bli alene. Damer derimot slo opp hvis de ikke følte at de fikk det de trengte uten å ha noen i back-up. Det var vist fordi jenter lettere kunne finne seg en ny hvis de trengte. Men på en annen side så var det mange jenter som slo opp fordi de hadde funnet seg en som var "bedre" enn kjæresten, og ikke fordi det nødvendigvis var så mye galt med kjæresten.

Er vel ofte slik det er, men personlig så synes jeg det er respketløst (enten det er gutt eller jente) å involvere seg følelsesmessig med en annen når man er i et forhold.

Skrevet
Menn går ut av forholdet når de har funnet en annen. Kvinner går ut av forholdet når de har funnet seg selv! :sjarmor:

Ain't that the truth! :Nikke::ler:

Skrevet

Jah - lei tendens menn har til å hoppe fra en jente til en annen. Og mange av dem er vel så pysete at selv om et forhold ikke går så bra, så venter de med å gjøre det slutt til de har en annen jente i bakhånd.

Min ex har vært sammen med 3 jenter rett etter hverandre. Da jeg ble sammen med ham hadde han egentlig en kjæreste (fikk jeg vite mange måneder senere, av en felles bekjent), og nå gjorde han det slutt med meg for han hade møtt en annen jente.

Og han har aldri hatt kjærlighetssorg i hele sitt liv, sier han og er 34 år! Det er vel bare folk uten følelser som orker å gå rett fra en kjæreste til en ny.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er hokjønn..

For 1,5 år siden og etter en lang periode med samtaler på familievernkontor o.l. besluttet jeg og min samboer (eller det var vel jeg som bestemte det) at vi skulle skille lag etter 18,5 år sammen..

I ukene etter at dette var bestemt og jeg så etter leilighet for å flytte i traff jeg han jeg er sammen med nå.

I utgangspunktet ga jeg beskjed om at jeg ikke ville inn i noe forhold, men ting utviklet seg, og før jeg visste ordet av det var vi et par..

Skulle egentlig ønske at vi ikke hadde møtt hverandre akkurat da, men noen mnd senere.

Men uansett, har aldri sett på ham som noen backup-mann, selv om jeg faktisk er blitt spurt av andre om han var det.. Ting bare ble slik, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg etterhvert har forstått at jeg idag elsker for første gang i mitt liv.. Var glad i min x, men her er det noe mer tilstede..

Min kjære x derimot, sørger fortsatt alene.. Synes det er kjempetrist, skulle ønske han kom seg ut og traff ei kjekk jente å fortsette livet sammen med. Vil så gjerne se ham lykkelig igjen..

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er nå tross alt ganske individuelt det der. Kjenner flere gutter som flyr fra blomst til blomst, og mange av dem ser nok også ganske "lett" på hva et forhold innebærer. Tror jenter oftere enn gutter vurderer hvor egnet partneren er til et langvarig forhold og sånn.

Men kjenner da også jenter (søte, skikkelige) som har gått fra forhold til forhold med få dagers mellomrom. Noen (både hankjønn og hunnkjønn) er som man er inne på ikke i stand til å bryte med kjæresten før de har en backup. Enten fordi de ikke vil være alene, eller fordi det faktisk ER vanskelig å gjøre det slutt (man er redd for å være svak og henge etter eksen, feks). Tror det er et tegn på svakhet at man ikke klarer å gå ut av et forhold når man BØR, mer enn at man er så voldsomt involvert med den nye partneren.

Skrevet

Ja, det var bare en tanke som slo meg.

Men hvis jeg generaliserer- noe som egentlig blir svært feil- og spør: (og nei, jeg tror ikke dette gjelder alle menn, det er sikkert individuelt).

Hvorfor tåler isåfall kvinner å være alene i større grad enn menn?

(Dersom det er tilfellet)

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg tror rett og slett mange menn stiller færre krav til partneren sin og derfor lettere går inn i et forhold enn en kvinne gjør. Dessuten klarer kvinner både å gjøre reint seg selv og leiligheten og lage mat med mer enn to ingredienser ( kjøtt og ketsjup) selv når de er alene - og trives derfor bedre med seg selv og omgivelsene sine. Men jeg kjenner da mange fine menn som har vært uten dame i lange tider:)

Skrevet

Tåler og tåler... Jeg er singel, men "tåler" det ikke, dvs at jeg føler meg ensom og ønsker meg en partner nesten mer enn noe annet. Tror det blir et svært trist liv alene, fordi jeg tror det er meningen at man skal være to og bygge et liv sammen, evt. familie etc. Jeg føler meg nesten ufullstendig som singel!!

Men nå er det slik at jeg (og de fleste jenter kanskje) er mer kresne enn gutter. Kanskje pga at gutter har mer testosteron, og når de drar hjem fra byen el.l. med noen er det ikke så nøye hvordan kjemien er, bare de får litt sex. Derfor havner de kanskje raskere i (nye) forhold enn mange jenter?

Uansett om jeg skulle bli singel resten av livet så ville jeg aldri valgt en mann jeg ikke følte det stemte 100% med. Og jeg har et inntrykk av at gutter er mindre nøye på slikt enn jenter. De tenker "greit nok" og ferdig med det. Kanskje..?

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette har du mye rett i. Men jeg har også en annen erfaring. Jeg var i et langvarig forhold (5 år) da jeg ble skikkelig betatt av en annen. Det gikk så langt at vi rotet litt på en fest. Da tenkte jeg at nok er nok, jeg tok en "pause" (ehh...we were On A BREAK....:-)) fra forholdet mitt. Ikke fordi jeg trodde denne lille forelskelsen var det store, men fordi jeg tvilte på at forholdet mitt var det store når jeg ønsket å forfølge disse følelsene for denne mannen. Det må sies at jeg var veldig glad i samboeren min, men savnet de lidenskaplige følelsene. Det gikk 1 måned så var vi sammen igjen.

Poenget mitt er at jeg aldri sa noe til samboeren min om denne andre, selv om han antagelig var min "back-up". Vel, forholdet vårt varte da i 5 år til. Da var det så lunkent fra min side og mest gammel vane (dere vet, når svigermødrene liker hverandre, felles venner mm er mye av båndet mellom to) at da jeg flyttet til en ny plass pga jobb (var nyutdannet), var det mest en feig måte å gjøre det slutt på. Etter tre måneder møtte jeg en annen. Det ble slutt mellom typen min og meg, jeg sa ikke nå heller at jeg hadde truffet en annen, men at det var oss to som ikke funket - noe det heller ikke gjorde da jeg lette etter kjærlighet andre plasser.

Min nye flamme var kanskje min "back-up". Dette er 6 år siden, nå er vi nygift og meeget lykkelige og jeg håper vi får barn sammen i løpet av et par år.

Moralen er; jeg tror menn er mye mer sannsynlig å fortelle partneren at de har funnet en annen, mens kvinner er mer "rakrygget" (om jeg kan si det slik uten å fornærme noen) og tar støyten selv. Det vil si, vi skylder på oss selv, mens mennene også skylder på oss.

Dette er mine erfaringer, kanskje er det noe generaliserbart i dem.

Og for at tråden ikke skal skli ut, jeg hadde to flørter i mitt forrige 10-årige forhold, dette handler ikke om uskikkelige meg som har vært utro, men om hvilke strategier menn og kvinner har når de ønsker å skifte partner.

Gjest Anonymous
Skrevet

forresten, selv om jeg gjerne bruker mine søte single guttevenner som eksempel på at menn også kan ha det fint alene og ikke haste seg inn i nye forhold har jeg inntrykk av at menn som går single leeenge, også uten one night stands (ikke fordi de ikke er attraktive, men fordi de ikke tenner tilstrekkelig på ukjente jenter eller de faktisk er for sjenerte til å prøve seg på jenter i sånne situasjoner), altså disse langvarig single mennene bilr ofte ganske frustrerte - sårbare og lettfornærmelige, rett og slett usikre. Ikke alltid altså. Og "gamle jomfruer" av hunkjønn (jeg kunne selv regne meg i den kategorien for få år siden etter kun to KORTE forhold og noen få overnattinger og altså ingen nære relasjoner) blir jo også ofte nokså snerpete, sære og selvopptatte... Så tåler og tåler.

Er enig med deg over her som sier det dreier seg om strategier. og tiden man trenger for å bearbeider et brutt forhold vil variere - i mange tilfelle blir det ikke slutt før forholdet faktisk er over og man ikke lenger føler man har noe som binder en sammen. I slike tilfelle vil man kanskje ikke føle den store overraskelsen eller kjærlighetssorgen?

Skrevet

Tror kanskje noen gutter kjapper seg å finne ny dame for ikke å tenke&være lei seg pga ex'en, og tror det hjelper... når de faktisk kan trenge en stund aleine..

Gjest Anonymous
Skrevet
jeg tror rett og slett mange menn stiller færre krav til partneren sin og derfor lettere går inn i et forhold enn en kvinne gjør. Dessuten klarer kvinner både å gjøre reint seg selv og leiligheten og lage mat med mer enn to ingredienser ( kjøtt og ketsjup) selv når de er alene - og trives derfor bedre med seg selv og omgivelsene sine. Men jeg kjenner da mange fine menn som har vært uten dame i lange tider:)

Kan være noe i dette ja...Synd at ikke flere menn kan klare seg selv i hverdagene og om nettene,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...