AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Er dessverre havnet i en ekstremt kinkig situasjon, da studielånet mitt på ca 250 000 er gått til Statens Innkrevingssentral. Hvorfor det har skjedd er ikke fordi jeg ikke har penger, men av idiotiske grunner: 1. Jeg har bodd utenlands de siste årene, og flyttet fra et land til et annet to ganger de siste 15 månedene, men av en eller en annen grunn er jeg fortsatt folkebokført i det første landet jeg flyttet til ( så av den grunn har all post fortsatt blitt sendt dit, og ikke videresendt). 2. Jeg var faktisk ikke klar over at Lånekassen gikk over til månedlige avdrag istedenfor hvert kvartal, og de eneste gangene jeg har vært innom nettbanken min de siste årene ( da jeg har min hovedbank i utlandet) har vært for å betalt nettopp Lånekassen. Og som et resultat av det, mens jeg "ventet" på neste rekning, forfalt to rekninger, som 3.1.2015 gikk til Statens Innkrevingssentral ( jeg fant dette ut først igår, da jeg endelig fikk summet meg til å logge inn på Lånekassen sine sider. 3. Jeg ser i ettertid at Lånekassen faktisk sendte meg en mail på det med månedlig avdrag en gang ifjor vår, men det var dessverre akkurat på samme tid som min familie gikk igjennom en slags krise/tragedie, så den eneste forklaringen på at jeg ikke registrerte det godt nok var at jeg hadde tankene mine på andre plasser . 4. Jeg mistet passord, kodebrikke osv til Min ID, men da jeg uansett ikke var noen aktiv bruker av noen av de offentlige tjenestene online har jeg ikke stresset med å få det tilbake ( men fant jo ut igår at det kunne jeg gjøre online). Så ja, jeg har satt meg selv i en ganske håpløs og midt sagt idiotisk situasjon. Jeg skal selvsagt ringe Statens Innkrevingssentral med en gang i morgen tidlig, men er det noen som vet hva som venter meg? Hele lånet er jo terminert, men er det mulig å få det tilbake ved å betale en viss sum ( rekner isåfall med det blir en klekkelig sum) selv om det nå snart er 4 mnd siden det forfalt? Eller måå jeg betale hele lånet ned nå? Eventuelt blir det vel trukket penger månedlig fra min konto? Mtp at jeg ikke er bosatt i Norge, er det vel ikke så store sjanser for å få et midlertidig lån heller hos banken min eller eventuelt et kort forbrukslån hos en av desse lugubre lånesidene på nettet? Beklager at det ble litt langt, måtte bare få det ned på papir. Blir en kjekk telefonsamtale imorgen.... Anonymous poster hash: c2ec7...5d4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 uffda, den er lei. Jeg presterte å gjøre noe lignende, men logget meg "tilfeldigvis" inn på lånekassens sider for å sjekke. Da leste jeg et brev der det sto at siden jeg hadde misligholdt de tre siste betalingene, ville lånet bli sagt opp, men dersom jeg betalte innen fristen, så kunne jeg beholde lånet. Holdt på å tisse på meg der og da når jeg så datoen, som var morgendagens dato. Jeg betalte og fikk beholde lånet. Står det noe lignende i brevet ditt eller har det gått et skritt lenger? Anonymous poster hash: 02e35...9fc
Trygve81 Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 Jeg skjønner meg heller ikke på Lånekassen noen ganger. Jeg føler at jeg kommuniserte bedre med dem da de fortsatt sendte meg brev på papir. I høst da de gikk over til månedlige betalinger, så var jeg så travel i min jobb at jeg nesten ikke hadde fritid, og da glemte jeg helt å undersøke om jeg hadde betalt avdrag på studielånet mitt. Resultatet var at jeg plutselig fikk inkassovarsel fra dem. Jeg synes godt at de kunne sendt epost til meg til min personlige epostadresse som jeg sjekker daglig og ikke bare til "min" innboks i deres eget system, som jeg nesten aldri besøker. Dersom jeg hadde husket at jeg fikk tilsendt epost på Lånekassens egne sider, hadde jeg vel i utgangspunktet også husket på studielånet mitt. Det er liksom så lite som skal til, et automatisk varsel på epost hadde ikke kostet dem noe. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Heile lånet blir oppsagt frå og med 16.01.2015 dersom du ikkje betaler innan fristen. Det vil seie at heile lånet forfell til betaling. Etter denne datoen vil det bli rekna forseinkingsrenter av heile lånet. Dette vil utgjere om lag 1 995 kroner per månad, som blir lagt til lånet ditt. Det er Statens innkrevjingssentral som krev inn oppsagte studielån. Dette er vel det siste som stod. Men mulig det er enda verre ordlyd i brevene som Statens Innkrevingssentral eventuelt har sendt meg ( til adressen min hvor posten ikke blir videresendt), så vi får se.. Anonymous poster hash: c2ec7...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 Jeg skjønner meg heller ikke på Lånekassen noen ganger. Jeg føler at jeg kommuniserte bedre med dem da de fortsatt sendte meg brev på papir. I høst da de gikk over til månedlige betalinger, så var jeg så travel i min jobb at jeg nesten ikke hadde fritid, og da glemte jeg helt å undersøke om jeg hadde betalt avdrag på studielånet mitt. Resultatet var at jeg plutselig fikk inkassovarsel fra dem. Jeg synes godt at de kunne sendt epost til meg til min personlige epostadresse som jeg sjekker daglig og ikke bare til "min" innboks i deres eget system, som jeg nesten aldri besøker. Dersom jeg hadde husket at jeg fikk tilsendt epost på Lånekassens egne sider, hadde jeg vel i utgangspunktet også husket på studielånet mitt. Det er liksom så lite som skal til, et automatisk varsel på epost hadde ikke kostet dem noe. Ja, jeg må si jeg har også slitt litt med kommunikasjonsstrømmen med både dem og andre etter at alt ble digitalt. Detter er på ingen måter ment som noen unnskyldning, men før et slikt lån blir terminert eller sendt til Statens Innkrevingssentral, hadde det ikke vært på sin plass for Lånekasssen og andre å tatt en telefon eller som du sier sendt en mail til ens private mailadresse? Det kan jo umulig koste dem så veldig mye, men for all del, det er på ingen måter deres feil selvsagt at JEG har havnet der jeg har havnet. Men om de gjorde dette, ville kanskje færre havnet i slike situasjoner i fremtiden. Anonymous poster hash: c2ec7...5d4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 Heile lånet blir oppsagt frå og med 16.01.2015 dersom du ikkje betaler innan fristen. Det vil seie at heile lånet forfell til betaling. Etter denne datoen vil det bli rekna forseinkingsrenter av heile lånet. Dette vil utgjere om lag 1 995 kroner per månad, som blir lagt til lånet ditt. Det er Statens innkrevjingssentral som krev inn oppsagte studielån. Dette er vel det siste som stod. Men mulig det er enda verre ordlyd i brevene som Statens Innkrevingssentral eventuelt har sendt meg ( til adressen min hvor posten ikke blir videresendt), så vi får se.. Anonymous poster hash: c2ec7...5d4 Akkurat, ja. Det var det samme brevet som jeg fikk, bare at jeg oppdaget det dagen før fristen. Hvis det først er oppsagt, tror jeg du har lite å hente hos lånekassen. Men om du skulle være så skamheldig at de ikke har oversendt kravet til SI enda, må du forhandle med LK for harde livet. Eks. Autotrekk, kortere nedbetalingstid, eller lignende. Har du boliglån? Har du mulighet til å refinansiere med sikkerhet i boligen? En bil som er verdt en god slump med penger? Forsinkelsesrenter er drepen for økonomien så om det har gått så langt, må du gjøre alt du kan for å bli kvitt det utestående. Anonymous poster hash: 02e35...9fc
Trygve81 Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Det jeg virkelig ikke forstår er hvorfor de ikke kan sende meg en epost eller SMS. De har all nødvendig kontaktinfo om meg, og det er tryggere å sende meg epost enn å sende meg papirpost. Disse statlige organene har jo ikke forstått noen ting og de er blitt mindre tilgjengelige på tross av teknologien. Virker som om de ikke har skjønt hva epost er for noe. Dersom de bare sender meg meldinger til en innboks jeg ikke at jeg har, hvordan forventer de å komme i kontakt med meg?
Gjest Nori Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 (endret) Jeg får alltid mail til min private e-postadresse når Lånekassen har sendt meg et brev. Hvis jeg ikke logger meg inn og leser brevet i løpet av noen dager får jeg en påminnelse. Er dere sikre på at det er registrert riktig e-post på dere? Evt at ikke mail fra Lånekassen av en eller annen grunn havner i søppelpost? Endret 29. mars 2015 av Nori
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #10 Skrevet 29. mars 2015 Akkurat, ja. Det var det samme brevet som jeg fikk, bare at jeg oppdaget det dagen før fristen. Hvis det først er oppsagt, tror jeg du har lite å hente hos lånekassen. Men om du skulle være så skamheldig at de ikke har oversendt kravet til SI enda, må du forhandle med LK for harde livet. Eks. Autotrekk, kortere nedbetalingstid, eller lignende. Har du boliglån? Har du mulighet til å refinansiere med sikkerhet i boligen? En bil som er verdt en god slump med penger? Forsinkelsesrenter er drepen for økonomien så om det har gått så langt, må du gjøre alt du kan for å bli kvitt det utestående. Anonymous poster hash: 02e35...9fc Har hverken bil eller bolig, så har svært få andre faste utgifter utenom leieutgifter på leilighet. Har aldri kommet så langt at jeg har vurdert å kjøpe leilighet/hus fordi jeg stort sett aldri har bodd mer enn 1-2 år på samme plass. Mulig jeg kan refinansiere et mindre lån jeg har i en bank utenfor Norge, hvor renta "bare" er på 4-5%, men må først eventuelt snakke med dem. Men forsinkelsesrente på 1995 kr pr måned * 4 mnd er jo forsåvidt ikke allverden da, men det er vel eventuelt bare en brøkdel av salæret SI har krav på osv? Er det noen som vet ca hvor mye jeg eventuelt må ut med for å få lånet tilbake, om det i det hele tatt er mulig? Anonymous poster hash: c2ec7...5d4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #11 Skrevet 29. mars 2015 Jeg får alltid mail til min private e-postadresse når Lånekassen har sendt meg et brev. Hvis jeg ikke logger meg inn og leser brevet i løpet av noen dager får jeg en påminnelse. Er dere sikre på at det er registrert riktig e-post på dere? Evt at ikke mail fra Lånekassen av en eller annen grunn havner i søppelpost? De eneste gangene jeg har fått brev fra Lånekassen er vel stort sett melding om Årsmelding. Anonymous poster hash: c2ec7...5d4
Gjest Nori Skrevet 29. mars 2015 #12 Skrevet 29. mars 2015 De eneste gangene jeg har fått brev fra Lånekassen er vel stort sett melding om Årsmelding.Anonymous poster hash: c2ec7...5d4 Jeg snakker ikke om brev i posten altså. Det får jeg aldri. Jeg snakker om brev på mine sider.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #13 Skrevet 29. mars 2015 Har hverken bil eller bolig, så har svært få andre faste utgifter utenom leieutgifter på leilighet. Har aldri kommet så langt at jeg har vurdert å kjøpe leilighet/hus fordi jeg stort sett aldri har bodd mer enn 1-2 år på samme plass. Mulig jeg kan refinansiere et mindre lån jeg har i en bank utenfor Norge, hvor renta "bare" er på 4-5%, men må først eventuelt snakke med dem. Men forsinkelsesrente på 1995 kr pr måned * 4 mnd er jo forsåvidt ikke allverden da, men det er vel eventuelt bare en brøkdel av salæret SI har krav på osv? Er det noen som vet ca hvor mye jeg eventuelt må ut med for å få lånet tilbake, om det i det hele tatt er mulig? Anonymous poster hash: c2ec7...5d4 Jeg forsto det slik at forsinkelsesrenten blir lagt til på lånet hver eneste måned, helt til hele lånet er nedbetalt. Dette fordi hele lånet har forfalt, men likevel ikke betalt i sin helhet. Anonymous poster hash: 02e35...9fc
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #14 Skrevet 29. mars 2015 Jeg synes godt at de kunne sendt epost til meg til min personlige epostadresse som jeg sjekker daglig og ikke bare til "min" innboks i deres eget system, som jeg nesten aldri besøker. Dersom jeg hadde husket at jeg fikk tilsendt epost på Lånekassens egne sider, hadde jeg vel i utgangspunktet også husket på studielånet mitt. Det er liksom så lite som skal til, et automatisk varsel på epost hadde ikke kostet dem noe. Jeg får varsel på epost hver gang det ligger post til meg hos lånekassen, samt påminnelse månedlig om at regningen på studielånet er kommet i nettbanken. Sikker på at du ikke har glemt å hake av for at du vil ha mld hos lånekassen?Anonymous poster hash: c64ff...46f 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #15 Skrevet 29. mars 2015 Jeg har opplevd noe liknende,men det er mange år siden nå. Den gang var lånekassen/ innkrevingsentralen svært åpne for dialog, og jeg fikk satt hele lånet tilbake til den opprinnelige ordningen. Fikk ca en måneds frist på å betale delen som allerede hadde forfalt. Håper det ordner seg like godt for deg i morgen, fortell dem det du har skrevet her, lykke til!Anonymous poster hash: 1e404...400
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #16 Skrevet 29. mars 2015 Jeg forsto det slik at forsinkelsesrenten blir lagt til på lånet hver eneste måned, helt til hele lånet er nedbetalt. Dette fordi hele lånet har forfalt, men likevel ikke betalt i sin helhet. Anonymous poster hash: 02e35...9fc Ah, så 2000kr ekstra i renteutgifter hver mnd ja fram til hele lånet er nedbetalt... Det er jo bortimot umulig å få til... Da er det vel nesten bedre å ta opp et forbrukslån? Anonymous poster hash: c2ec7...5d4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #17 Skrevet 29. mars 2015 Jeg har opplevd noe liknende,men det er mange år siden nå. Den gang var lånekassen/ innkrevingsentralen svært åpne for dialog, og jeg fikk satt hele lånet tilbake til den opprinnelige ordningen. Fikk ca en måneds frist på å betale delen som allerede hadde forfalt. Håper det ordner seg like godt for deg i morgen, fortell dem det du har skrevet her, lykke til!Anonymous poster hash: 1e404...400 Tusen takk, det hjalp faktisk!=) godt å høre at det gikk bra med deg ihvertfall=) Anonymous poster hash: c2ec7...5d4
Trygve81 Skrevet 29. mars 2015 #18 Skrevet 29. mars 2015 (endret) Jeg får varsel på epost hver gang det ligger post til meg hos lånekassen, samt påminnelse månedlig om at regningen på studielånet er kommet i nettbanken. Sikker på at du ikke har glemt å hake av for at du vil ha mld hos lånekassen?Anonymous poster hash: c64ff...46f Det kan godt hende, men nå har jeg letet på "min side" hos Lånekassen, og jeg klarer ikke å finne ut hvor jeg kan søke om at varslene sendes direkte til epostadressen min, som de for øvrig har. Rettelse: Jeg har visst samtykket til elektronisk kommunikasjon, som er et eget avsnitt på "min/din side", men tror ikke at dette var krysset av i fjor høst. Endret 29. mars 2015 av Trygve81
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #19 Skrevet 29. mars 2015 Lei sak og jeg håper du får ordnet opp når du ringer dem.. til dere andre som sliter med å huske betalingen til lånekassen -avtalegiro som trekkes på lønningsdagen er en lur løsning. ..Anonymous poster hash: bbf55...a47 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #20 Skrevet 29. mars 2015 Ah, så 2000kr ekstra i renteutgifter hver mnd ja fram til hele lånet er nedbetalt... Det er jo bortimot umulig å få til... Da er det vel nesten bedre å ta opp et forbrukslån? Anonymous poster hash: c2ec7...5d4 Problemet er at når det går det Statens Innkrevingssentral, er det ikke lenger et lån, det er en utestående fordring som skulle vært betalt i sin helhet. Siden det ikke har blitt betalt i sin helhet, løper forsinkelsesrentene amok. Håper for din skyld at jeg tar feil og at det ordner seg slik som for AB 14:33. Ring lånekassen på mandag. Vær ydmyk og beklagende slik du har vært i denne tråden og vis at du virkelig ønsker og kan betale. Har du en trygg og stabil jobb? Høy inntekt og lave utgifter? Anonymous poster hash: 02e35...9fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå