Gå til innhold

Har 15 hull i tennene mine!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter ikke at folk tør å la vær å gå til tannlege i 10 år uansett hvor redde de er. Man kan jo gå til psykolog for å få hjelp for skrekken der. Man kan risikere å ende opp med gebiss som 50 åring.

Gjest Citronella
Skrevet

Det er nok mange som har fått og som får dekket tannbehandling pga tannlegeskrekk. Å det og grue seg til tannlegen er ikke det samme som å ha tannlegeskrekk.

Med tannlegeskrekk som gir dekningsgrunn hos Helfo, menes at man pga tannlegeskrekken ikke har oppsøkt nødvendig tannbehandling på over 1 år, å i ts sitt tilfelle så har h*n ikke vært hos tannlege på over 10 år. Hvis grunnen er tannlegeskrekk, så gir det grunnlag for å få dekket deler av tannbehandlingen.

Man kan også få utført nødvendig tannbehandling i narkose og få store deler av dette dekket. Det vurderes selvsagt hva man skal gjøre.

Selv har jeg hatt ekstrem tannlegeskrekk, og det gikk over 20 år uten at jeg oppsøkte tannlege. Det ene dro det andre med seg, så kom skammen, og skrekken ble større. En veldig ond sirkel, og man kan ikke styre skrekken.

Jeg endte opp med en behandling som kom på nesten 300.000,- og har selv betalt 80.000,- Helfo har dekket ca 220.000,-

Flere jeg kjenner - som også har tannlegeskrekk, har oppsøkt tannlege og kommer innunder samme ordning som meg. Pris og hva de skal gjøre er litt forskjellig.

Jeg har fortsatt svært vanskelig for å tro at man får dekket tannlege når man ikke har oppsøkt tannlegehjelp på 1 år. Dette er helt ukjente regler for meg som også har praktisert som lege her i Norge. Tannlegehjelp tilbys personer med lav egenomsorgsevne, og under den definisjonen kommer ikke personer som er sløve med å gå til tannlege. Du har fått der, og det er nok riktig. Men da har du nok et mer kompleks sykdomsbilde enn å være redd og urolig for å gå til tannlege.

Skrevet

Jeg fatter ikke at folk tør å la vær å gå til tannlege i 10 år uansett hvor redde de er. Man kan jo gå til psykolog for å få hjelp for skrekken der. Man kan risikere å ende opp med gebiss som 50 åring.

Det er lettere sagt enn gjort. Når det gjelder tennene så er det kun de siste årene som det er satt fokus på tannlegeskrekk og konsekvensene av dette. Har man tannlegeskrekk/ odontofobi så vet man jo at tennene ikke blir bedre av å ikke gå til tannlege, men man er ikke istand til å gjøre noe med det. Man skyver problemet foran seg til det er tvingende nødvendig å gå til tannlege.

Jeg f.eks. fant ut at Ibux er både smertestillende og betennelsesdempende, og begynte å ha det i hus til enhver tid i tilfelle jeg skulle få tannverk eller betennelse i munnen. Jeg lærte meg også å gå med intens tannverk, for den gikk jo over etter 2-3 uker. Da holdt jeg heller ut de ukene framfor å gå til tannlege. Ja, det høres sikkert dumt ut, men så sterk var min odontofobi. Å jo lenger man utsatte det, jo værre ble det.

Jeg har fortsatt svært vanskelig for å tro at man får dekket tannlege når man ikke har oppsøkt tannlegehjelp på 1 år. Dette er helt ukjente regler for meg som også har praktisert som lege her i Norge. Tannlegehjelp tilbys personer med lav egenomsorgsevne, og under den definisjonen kommer ikke personer som er sløve med å gå til tannlege. Du har fått der, og det er nok riktig. Men da har du nok et mer kompleks sykdomsbilde enn å være redd og urolig for å gå til tannlege.

Nå er det ikke snakk om å være sløv med å gå til tannlege, men man er rett og slett livredd for det.

Jeg har fått dekket deler av mine tannlegeutgifter, og flere kolleger og bekjente har fått det. Ingen av oss er hverken sløve eller har nedsatt egenomsorgsevne. Eneste diagnosen jeg har er migrene, og den har ingenting med min odontofobi å gjøre.

Det som gjorde at jeg fikk skrekken var at tannlegen jeg var hos kom med ufine kommentarer og gjorde narr av meg. Inntil da hadde jeg gått jevnlig til tannlege, men da fikk jeg skrekken. Tannlegen kunne enkelt ha fikset på problemene mine den gangen, men gjorde heller et stort nummer ut av de. Etter det turte jeg ikke å gå til tannlege å åpne munnen for noen.

Du sier at du har praktisert som lege her i Norge. Da burde du virkelig sette deg inn i refusjonsreglene. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en tannlege som er oppdatert på refusjonsreglene, helst en som har direkte oppgjør med Helfo, som kan gi deg litt informasjon, for kommer det en pasient til deg og trenger en legeerklæring, bør pasienten bli møtt med forståelse. Jeg vet at det er mange leger som ikke er klar over refusjonsreglene idag - enda de har eksistert siden 2011.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...