Gå til innhold

Har 15 hull i tennene mine!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jesus christ, ja det kan du si...! Jeg er kjempeflau og har tannlegeskrekk! Har ikke vært til tannlegen på 10 år! Jeg har 11 bittesmåe hull og 4 litt større. Var på sjekk i Thailand da det er billigere her. Men nå er spørsmålet , bør jeg borre i Norge eller Thailand ? Har ikke peiling på pris i Norge og kvaliteten på tannleger i Thailand er veldig varierende, mn helt sikkert billigere. Hun sa de 4 hullene som burde taes snarest kom til å ta 2-3 timer! Hjelpes! Og det blir vel urolig dyrt i Norge å fikse 15 hull! Hva bør jeg gjøre? Hilsen flau sjokoladespiser som skal ta ekstra vare på tennene mine heretter:(

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forhør deg med norske tannleger. Be om pris. Det er ikke så dyrt.

Du trenger nok ikke å borre i alle hullene.

I mellomtiden passer du bedre på tennene dine. Pusser og bruker tanntråd.

Anonymous poster hash: 2c7b9...931
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk heller ikke til tannlegen på 10 år pga. tannlegeskrekk, men så fant jeg en som hadde ekstra fokus på dette, og dro. Ble svært godt mottatt og det gikk tilogmed greit å fjerne visdomstennene:) Men var tydeligvis velsignet med gode gener og slapp unna med 2 hull:P Så gjør research der du bor og finn en god tannlege. Det er sikkert billigere i utlandet men jeg hadde vært veldig reservert til å åpne kjeften min der uten å ha gjort skikkelig bakgrunnssjekk først.

Og du kan forøvrig få dekket tannlegebehandling via Helfo pga. tannlegeskrekk:) Snakk med tannlegen om hvordan det evt. foregår.

Anonymous poster hash: 626b1...893
AnonymBruker
Skrevet

Når du har tannlegeskrekk vil jeg anbefale at du gjør det i Norge, for å slippe at skrekken blir verre. Da er du trygg på hva du har rett til, og at kvaliteten er bra!

Sikkert mange gode tannleger i Thailand, men for å være på den sikre siden hadde jeg valgt Norge, uansett hva prisen kom på.

Anonymous poster hash: fe7dd...848

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Der er regler for refusjon som en dyktig tannlege vil kunne informere deg om, forutsatt at han har refusjonsrett fra Helfo.

Tannlegeskrekk mener jeg er innafor reglene.

Anonymous poster hash: fb665...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes tannleger med ekspertise på behandling av tannlege-skrekk. Hvis du bor på et større sted, er det lurt å undersøke om det finnes et slikt tilbud. Ville aldri gått til tannlege i utlandet.

Anonymous poster hash: 2668d...7a0

• Liker 1
Gjest gjestvest
Skrevet

Hulla mellom tenna er ikke hull. De skal du ikke telle :lol:

Skrevet

😄haha! Det verste er jo at hulla ER mellom tennene 😂😂 sikkert ekkelt for tannlegen og komme til, derav ekstra tannlegeskrekk:/ kommer til å sitte lenge i stolen:-p Men takker for tips og svar, jeg blir og sjekke ut i Norge om hvilke tilbud/alternativer/hjelp jeg får der:)

Skrevet

Bor forresten i Trondheim om noen kan anbefale klinikker å besøke:)

AnonymBruker
Skrevet

Tannlege i Norge er dyrt. Det skal mye til for å få det dekket, tannlegeskrekk er ikke en grunn. Du må få en tannlege i Norge til og sjekke om det stemmer som de sier der du er nå. Få et overslag og tannlegen kan evnt hjelpe deg med og søke refusjon hvis den mener du kan ha krav på det.

Anonymous poster hash: b37ff...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Det har sikkert jeg også! Og tennene mine er generelt ødelagte etter år med bulimi. Utrolig så mye oppkast kan gjøre med tenner!

Nå verker jeg i tennene, men har virkelig ikke råd til å gå til tannlege:(

Noen som vet om dette kan dekkes av helfo?

Anonymous poster hash: 6cb47...87a

AnonymBruker
Skrevet

Med god tannhygiene, god tannpuss, tanntråd og skyllemiddel klarte jeg å forhindre at "nestenhull" ble til hull, og slapp dermed og bore. Sett i gang allerede i dag, så kanskje du slipper med færre boringer?

Lurer på om bulimi gjør at du kan få litt refusjon på tannbehandling? Men det gjelder jo etseskader på tennene etter magesyre.

Anonymous poster hash: c1049...8e0
Skrevet (endret)

Tannlege i Norge er dyrt. Det skal mye til for å få det dekket, tannlegeskrekk er ikke en grunn. Du må få en tannlege i Norge til og sjekke om det stemmer som de sier der du er nå. Få et overslag og tannlegen kan evnt hjelpe deg med og søke refusjon hvis den mener du kan ha krav på det.

Anonymous poster hash: b37ff...dcf

Tannlegeskrekk eller odontofobi gir grunn til å få dekket deler av tannbehandlingen av Helfo.

Det kan være lurt å forhøre seg blant venner og familie om hvilke tannleger som er gode, og om det er noen som kjenner til tannleger som er spesielt gode på tannlegeskrekk.

Når det er gjort så tar du en ringerunde til tannleger. Pass på å spørre om de har direkte oppgjør med Helfo. Har de det, betaler du kun egenandelen og tannlegen sender krav til Helfo. Du trenger ikke å sende inn noen papirer.

Det eneste du må gjøre er å få legen din til å dokumentere at du har tannlegeskrekk.

Når det gjelder selve behandlingen, er det mange som har god effekt av å ta beroligende i forkant av tannlegetimen.

Legger ved en link til en "gammel" tråd med endel info - hvis du gidder å tråle deg gjennom den ;)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=797997

Endret av Tanntrollet
AnonymBruker
Skrevet

Bor forresten i Trondheim om noen kan anbefale klinikker å besøke:)

Hei!

Jeg har meget gode erfaringer med tannleger i Trondheim.

Sanden tannhelse er spesialisert innenfor tannlegeskrekk. Har vært innom de og de er utrolig dyktige og hyggelige og de forteller alt de skal gjøre og de tar virkelig hensyn til pasientene sine. Har også vært andre plasser i Trondheim, og synes jeg har vært veldig heldig, alle tannleger jeg har vært hos har vært kjempeflinke.

Er INGENTING å være redd for.

Tannlegene har utrolig mye bra utstyr og de er veldig flinke, og jeg som nylig har tatt en flere stegs omfattende rotfylling har ikke kjent EN eneste smerte noe som helst- enda rotfylling høres ut som det verste og vondeste man kan gjøre hos en tannlege..

Besøk også Legelisten,no (se link under), så kan du lese forskjellige omtaler av alle tannlegene i Trondheim :)

http://www.legelisten.no/tannleger/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/Trondheim?side=2

Anonymous poster hash: 20da9...2bb

• Liker 1
Skrevet

hmm, jeg vil si det er rimelig dyrt! Jeg var hos offentlig tannlege nettopp å borret et liiite hull uten bedøvelse og jeg betalte OVER 1400 kroner! Det synes jeg er dyrt. Særlig hvis TS har 15 hull! Må selvfølgelig si at det er verdt å ordne på da man skal ha tennene sine lenge.

Annonse
Skrevet

hmm, jeg vil si det er rimelig dyrt! Jeg var hos offentlig tannlege nettopp å borret et liiite hull uten bedøvelse og jeg betalte OVER 1400 kroner! Det synes jeg er dyrt. Særlig hvis TS har 15 hull! Må selvfølgelig si at det er verdt å ordne på da man skal ha tennene sine lenge.

Dekningsgraden for tannlegeskrekk er ca 2/3, så hvis behandlingen til ts kommer på f.eks 15.000,- vil h*n måtte betale ca 5.000,-

Skrevet

Dekningsgraden for tannlegeskrekk er ca 2/3, så hvis behandlingen til ts kommer på f.eks 15.000,- vil h*n måtte betale ca 5.000,-

Det er godt mulig :-) Det har jeg ikke satt meg noe inn i, men uten dekningen ville det nok blitt dyrt.

Skrevet

Hei!

Jeg har meget gode erfaringer med tannleger i Trondheim.

Sanden tannhelse er spesialisert innenfor tannlegeskrekk. Har vært innom de og de er utrolig dyktige og hyggelige og de forteller alt de skal gjøre og de tar virkelig hensyn til pasientene sine. Har også vært andre plasser i Trondheim, og synes jeg har vært veldig heldig, alle tannleger jeg har vært hos har vært kjempeflinke.

Er INGENTING å være redd for.

Tannlegene har utrolig mye bra utstyr og de er veldig flinke, og jeg som nylig har tatt en flere stegs omfattende rotfylling har ikke kjent EN eneste smerte noe som helst- enda rotfylling høres ut som det verste og vondeste man kan gjøre hos en tannlege..

Besøk også Legelisten,no (se link under), så kan du lese forskjellige omtaler av alle tannlegene i Trondheim :)

http://www.legelisten.no/tannleger/S%C3%B8r-Tr%C3%B8ndelag/Trondheim?side=2

Anonymous poster hash: 20da9...2bb

Eller kanskje de fleste tannleger er flinke, og at noen er uheldige og støter på unntakene.

Skrevet

Å fikse et hull koster over 1000 kr, så hun ser nok på en regning på 15 000-20 000 Vil si det er dyrt nok.

Gjest Citronella
Skrevet

Tannlegene i Thailand er nok like flinke, og billigere enn i Norge. Anbefaler deg å finne en tannlege i Norge når alt er fikset, og sørg for innkallelse x 1 per år. Da slipper du slike overraskelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...