Hoppetaujenta Skrevet 29. mars 2015 #1 Skrevet 29. mars 2015 Jeg smilte og tenkte høyt da jeg leste det. "Bra!" http://www.dagbladet.no/2015/03/28/kultur/jk_rowling/harry_potter/humlesnurr/homofili/38439459/
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Jeg syns det er merkelig at det i det hele tatt skal bemerkes at noen er homofil eller ikke. Det påvirker jo ikke historien på noe vis, i dette tilfellet. jeg syns det bare hjelper på å gjøre forskjellene større mener jeg. Og da jeg leste om saken i 2005-06(?) virket det som at noen lgbt har syta det til seg. Men på den andre siden er det jo bra at rollemodeller er lgbt det skaper noe inkluderende. Anonymous poster hash: 761aa...61f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 vent, ikke si det.... lesbisk, gay, bi, transe, ikke sant? Nå gjetter jeg bare, men det vrker logisk. Anonymous poster hash: 7e4e8...b0c
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Jeg syns det er merkelig at det i det hele tatt skal bemerkes at noen er homofil eller ikke. Det påvirker jo ikke historien på noe vis, i dette tilfellet. jeg syns det bare hjelper på å gjøre forskjellene større mener jeg. Og da jeg leste om saken i 2005-06(?) virket det som at noen lgbt har syta det til seg. Men på den andre siden er det jo bra at rollemodeller er lgbt det skaper noe inkluderende. Anonymous poster hash: 761aa...61f Jeg mener at det ville vært mer naturlig om det ble nevnt i bøkene, eller at det var noe i historiene som tilsa at dumbledore var homofil. Anonymous poster hash: 761aa...61f 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 vent, ikke si det.... lesbisk, gay, bi, transe, ikke sant?Nå gjetter jeg bare, men det vrker logisk. Anonymous poster hash: 7e4e8...b0c Jepp Anonymous poster hash: 761aa...61f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #8 Skrevet 29. mars 2015 Jeg mener at det ville vært mer naturlig om det ble nevnt i bøkene, eller at det var noe i historiene som tilsa at dumbledore var homofil. Anonymous poster hash: 761aa...61f Og det er det jo. Selv om det ikke blir nevnt rett ut.Anonymous poster hash: e7ebe...c80 2
Ginny Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Jeg mener at det ville vært mer naturlig om det ble nevnt i bøkene, eller at det var noe i historiene som tilsa at dumbledore var homofil.Anonymous poster hash: 761aa...61f Det er jo det som er hele poenget, hvorfor skulle det skrives ned? Det er jo ikke avgjørende for historien, det er bare en del av han. Som så mye annet er det mye man ikke vet om en karakter, og det eneste man kan få ut av det er litt tankespinn omkring Grindelwald og hva som faktisk skjedde der. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #10 Skrevet 29. mars 2015 vent, ikke si det.... lesbisk, gay, bi, transe, ikke sant? Nå gjetter jeg bare, men det vrker logisk. Anonymous poster hash: 7e4e8...b0c Jepp, ser ikke begrepet så mye her i Norge men i feks england eller USA så er begrepet dagligtale, alle vet hva det betyr. Anonymous poster hash: c9242...b66
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #11 Skrevet 29. mars 2015 Og det er det jo. Selv om det ikke blir nevnt rett ut.Anonymous poster hash: e7ebe...c80 Ja og det er jeg jo enig i:) men kan du fortelle meg hvilke kapitler og hvilke bøker det blir nevnt? Jeg driver å leser halvblodsprinsen nå. Anonymous poster hash: 761aa...61f
maskineple Skrevet 29. mars 2015 #12 Skrevet 29. mars 2015 (endret) . Endret 16. juli 2015 av maskineple 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #13 Skrevet 29. mars 2015 Vel, la oss være ærlige her, homofile personer er jo egentlig ute etter oppmerksomhet sånn 90% av tiden. Tviler på at det finnes sååå mange homofile personer. Ikke at jeg bryr meg da.. Tror heller 90% av tiden blir brukt på aksept og likestilling. Ihvertfall i store deler av Amerika. Anonymous poster hash: 761aa...61f 1
Gjest Nikee Skrevet 29. mars 2015 #14 Skrevet 29. mars 2015 J.K. Rowling gikk ut og bekreftet det den gangen etter å ha fått utallige henvendelser fra journalister, fans osv. Mener hun skrev det på sin egen hjemmeside også, og at hun hadde alltid tenkt det ikke var nødvendig å bekrefte/avkrefte det før alle forespørslene. Men synes svaret hennes var bra
Mann 42 Skrevet 29. mars 2015 #15 Skrevet 29. mars 2015 Jeg mener at det ville vært mer naturlig om det ble nevnt i bøkene, eller at det var noe i historiene som tilsa at dumbledore var homofil.Anonymous poster hash: 761aa...61f Det blir nevnt i bøkene, selv om det aldri blir sagt rett ut. Men når Harry Potter begynner å nøste i fortiden til Dumbledore, kommer han over beretningene om forholdet han hadde til en annen trollmann (Grindelwald) da han var ganske ung. Og det er ingen tvil om at det som beskrives går langt utenpå et ordinært vennskap mellom to menn, hva angår intimitet og tilknytning. Selv om det ikke sies med rene ord. Og i filmene er det etter min mening veldig tydelig. Og det er neppe en tilfeldighet at skuespilleren som spiller Dumbledore er homofil i virkeligheta. Jeg syns det er artig at Rowling gav dette trekket til Harry Potters mentor og ledestjerne. Bøkene handler selvsagt mest om ungdommene, men den største helten av dem alle er etter min mening Albus Dumbledore, siden han hadde en klar oppfatning av hvor veien ville gå helt fra han skjønte at Voldemort hadde kommet tilbake, og hva det ville koste ham selv å bekjempe ham. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2015 #17 Skrevet 4. april 2015 Så vidt jeg husker sa Rowling at han var homofil til en fan fordi hun lurte på hvorfor Dumbledore ikke hadde kone. Så det er ikke sånn at hun gjorde noe big deal ut av det selv. Det er trist at mange syns at det endrer noe i bøkene. Dumbledore er Dumbledore uansett om han er interessert i menn eller kvinner. Who cares? Ikke noen andres business om han var sammen med Grindlewald.Anonymous poster hash: 1781e...040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå