Gjest Nori Skrevet 29. mars 2015 #2 Skrevet 29. mars 2015 Vi planlegger å ha en velkomstfest hjemme, uten noen form for organisert seremoni.
Stråbærry Skrevet 29. mars 2015 #3 Skrevet 29. mars 2015 Humanistisk navnefest for alle barna. Fordi rammene rundt er høytidelig.
Schadenfreude Skrevet 29. mars 2015 #4 Skrevet 29. mars 2015 Vi har hatt navnefest for førstemann og kommer til å gjøre det for neste også. For meg er det feil å døpe, da jeg ikke er kristen og nekter å love noe jeg ikke kommer til å holde (å oppdra barnet i den kristne tro). Dåpen er i tillegg ansett som et sakrament, og jeg føler det er feil å ikke respektere at den er beregnet på troende. I tillegg er det for meg personlig feil å ta et valg om tro på vegne av barnet. Dersom barna mine vil konfirmeres kristlig, kommer jeg til å støtte dem i det, men da vil det være et valg de tar selv. Tro eller ikke er for meg noe personlig, og kan ikke sammenlignes med andre valg man tar på vegne av barna. 7
Anglofil Skrevet 29. mars 2015 #5 Skrevet 29. mars 2015 Når vi får barn blir det navnefest via Unitarforbundet. Mvh Yvonne
Gjest Solstråla88 Skrevet 29. mars 2015 #6 Skrevet 29. mars 2015 Vi går for kristelig dåp, både pga religion og tradisjon. 1
Maximillian Cohen Skrevet 29. mars 2015 #7 Skrevet 29. mars 2015 Vi hadde verken det ene eller det andre. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #9 Skrevet 29. mars 2015 Ingenting. Vi er ikke religiøse, og ingen av oss ønsket å ha navnefest som "reserve-løsning" bare for å kunne ha en fest. Vi hadde en del besøk etter fødsel der vi fikk både gaver, oppmerksomhet og blomster, og syns det var nok. Også hadde vi en litt større feiring av den første fødselsdagen. Anonymous poster hash: 8090d...d7a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #10 Skrevet 29. mars 2015 Jeg ser ikke poenget med å feire navnet til barnet dersom man ikke er religiøs. Anonymous poster hash: db2d3...e6d
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #11 Skrevet 29. mars 2015 Dåp, pga både tradisjon og religion. Er ikke humanist. Deltar ikke i avstemningen siden den er gjort ikke anonym. Anonymous poster hash: a00ad...8fd
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #12 Skrevet 29. mars 2015 Oi visste ikke at det var gjort uanonymt. Kan vel ikke rette det opp heller nå da tråden ble startet som AB.p Syntes det er en interessant vinkling å ikke ville at man skal feire barnet fordi man ike er religiøs. Hva er grunnen til det? Har kristne enerett på å feire barna? Anonymous poster hash: 3fcff...4a0
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #13 Skrevet 29. mars 2015 Oi visste ikke at det var gjort uanonymt. Kan vel ikke rette det opp heller nå da tråden ble startet som AB.p Syntes det er en interessant vinkling å ikke ville at man skal feire barnet fordi man ike er religiøs. Hva er grunnen til det? Har kristne enerett på å feire barna? Anonymous poster hash: 3fcff...4a0 Det har ingenting med at vi ikke vil feire barnet, men de seremoniene som er i dag er ingenting for oss. Vi fikk besøk og gaver etter fødsel, og vi feirer barnets fødselsdag, og ser ikke poenget med å ha flere dager å feire på. Men såklart, litt fjåsete sagt, vi feirer jo barnet hver dag, og vi er ikke noe mindre glade i ungen enn de som velger en seremoni. Anonymous poster hash: 8090d...d7a
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2015 #14 Skrevet 29. mars 2015 Vi hadde Velkommen til verden-fest hjemme. Det skal vi neste gang også. Er ikke kristne og står derfor ikke inne for det som skjer under en dåp. Anonymous poster hash: 9140d...21f 1
Okapi Skrevet 29. mars 2015 #15 Skrevet 29. mars 2015 Ingen av delene. Har absolutt ikke sansen for den kristne markeringen (av samme grunner som Schadenfreude), og surrogatet til HEF ser jeg ikke poenget med.
Cashbah Skrevet 29. mars 2015 #16 Skrevet 29. mars 2015 Skulle jeg hatt barn hadde jeg valgt en katolsk dåp, samme som alle i min familie har fått 1
Schadenfreude Skrevet 30. mars 2015 #17 Skrevet 30. mars 2015 (endret) Ingen av delene. Har absolutt ikke sansen for den kristne markeringen (av samme grunner som Schadenfreude), og surrogatet til HEF ser jeg ikke poenget med. Poenget med HEFs surrogat var for vår del å ha en semihøytidelig markering som blidgjorde enkelte elementer i familien. Det var nemlig helt utenkelig å ikke ha noen markering, gitt. I utgangspunktet hadde jeg ikke det helt store behovet eller så vitsen. I ettertid har jeg vært i et par navnefester og syns egentlig det er en hyggelig markering. Ingen av seremoniene har vært "forkynnende" og sammenkomst med folk i fine klær og med god mat etterpå har vært ganske koselig. Endret 30. mars 2015 av Schadenfreude
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2015 #18 Skrevet 30. mars 2015 Velkommen til verden-fest hjemme. Vi er ikke kristne, og er vel mer eller mindre antireligion. Ingen av oss er begeistret for HEF heller. Feiring av at et barn kommer til verden er ikke en kristen greie. Det har vært gjort siden førkristen tid her til lands, og er da vanlig i omtrent alle kulturer og religioner. HEF sin navnefest er ikke en kopi av dåpen. Anonymous poster hash: 97a33...28b 1
Almarea Skrevet 31. mars 2015 #19 Skrevet 31. mars 2015 Vi valgte navnefest i regi av HEF. Syntes det var en flott og høytidlig sermoni, og flere i familien syntes det var stas, siden de andre nevøene og niesene ikke har hatt noen form for markering.
estrella Skrevet 31. mars 2015 #20 Skrevet 31. mars 2015 Når vi får barn kommer vi til ha navnefest via HEF. Vi er begge medlem der og vi skal gifte oss via dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå